Miksi tällaisella kirjelmällä saa palvelua, mutta liian kilteille sanotaan "VOI VOI"?
N.N. (jatkossa kantaja) osti X:stä (jatkossa vastaaja) Samsung-merkkisen pesukoneen x.x.xxxxx (jatkossa tuote). Todisteena kaupasta on kuitti nro XXXXXX. Tämä kauppa on tapahtunut kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä ja siksi se on kuluttajansuojalain alainen.
Tuotteessa on virhe, koska se on kestänyt vähemmän aikaa kuin mitä on syytä olettaa tämän tyyppisen tuotteen kestävän. Kuluttajansuojalain mukaan vastaaja on velvollinen korvaamaan kantajalle tuotteen virheestä koituvat kustannukset.
Pyydän vastaajaa hyvittämään kantajalle tuotteen hinnan tai korjauskustannukset. Mikäli vastaaja katsoo, että laite on vioittunut väärän käytön seurauksena, pyydän vastaajaa esittämään todisteen väitteensä tueksi. Muussa tapauksessa katson vastaajan yrittäneen erehdyttämällä saada itselle taloudellista etua (Rikoslaki: petoksen yritys).
Mikäli vastaaja ei tähän vaatimukseen suostu, asia riitautetaan ja käsitellään tuomioistuimessa. Muistutan jo tässä vaiheessa mahdollisen oikeuskäsittelyn kustannuksista, jotka jäävät vastaajan maksettavaksi.
Ystävällisesti
Kalle Kuluttaja
Olen huomannut, että tuollainen asiallinen kirjelmä saa kaupat palvelemaan virhetilanteissa, mutta arasti asiasta kyselevälle tavikselle vain voivotellaan ja neuvotaan ostamaan uusi. Parissa minuutissa kirjoitettu teksti tuo satojen tai jopa tuhansien eurojen säästön.
Kommentit (2)
Ja missäköhän olet kirjelmää testannut? :D Oikein useammassa paikassa.
Eikä siinä vielä kaikki... Jopa TUHANSIEN säästöt.
Eihän tuollainen tuhertelu nyt voi toimia kuin korkeintaan johonkin viikon kaupassa olleeseen harjoittelijaan tai tettiläiseen.
Aika outoa, koska ei tuo kirjelmä vielä riitä mihinkään. Kyllä siinä on yksilöitävä se virhe, sen ilmenemisaika jne. eikä ole olemassa mitään maksuautomaattia, jolla korvataan tuotteen virheestä johtuvat kustannukset. Ei ole mitään lakia, joka edellyttää ko. tapauksessa korvaamaan tuotteen hinnan tai korjauskustannukset asiakkaalle.