Pelkäättekö keliakia- tai diabetestartuntaa?
Kuten useimmat meistä tietävätkin keliakia ja ykköstyypin diabetes ovat virusperäisiä parantumattomia sairauksia. Keliakia voi johtaa suoliston osien poistamiseen, diabetes sokeutumiseen ja jalkojen amputointiin.
Mutta kuinka moni oikeasti pelkää näitä tauteja? Tartunta ei ole kovin todennäköinen, mutta seuraukset elinikäisiä ja jopa kohtalokkaita.
Kommentit (13)
1-Diabeteksen virusperäisyys ei ole mikään fakta vaan jatkuvan kiistelyn alainen aihe.
Kyseiset sairaudet tarttuvat huomattavasti heikommin kuin tietämättömyys.
Ihan hirveästi, eilen töissä diabeetikko aivasti päälleni ja koko eilisen illan ja tämän aamun on ollut hirveä sokerin himo... luin vielä netistä että minulla on enää max. 2 kuukautta elin aikaa. Olen niin murtunut.. kaikki hää kesken, ihan kaikki 😢
Mulla on psoriasis. Tuttu kutsui saunomaan mutta alkoi sitten kirjavan nahkani nähtyään arasti kysellä että tarttuukohan tuo.
Huojentui kun selitin että ei, sekundageenini eivät tartu saunassa :)
Mua pelottaa tällä hetkellä enemmän, että mieheni vihertävänharmaasilmäisyys tarttyy minuun. Minä niin pidän sinisistä silmistäni.
pelkäättekö aina kuin menette ulos että jäätte auton alle
Voi ei. Voinko saada diabeteksen jos diabeetikko on käynyt samassa yleisessä vessassa? Entä AIDSin uimahallista? Mitä jos lennän lentokoneella, joka on käynyt Afrikassa - saanko ebolan? Voiko poistua ollenkaan kotoani kun ulkona on pöpöjä? Ei kai ne virukset tule meille avoimista ikkunoista?
Enemmän pelkään, että vaganismi tai feminismi leviää pisaratartuntana.
Pelkään enemmän syövän tai raskauden tarttumista.
Toisinaan pelkään valtavasti sitä että tyhmyys tarttuu. Kansakunta tuhoutuu ennen pitkää sen seurauksena.
Joo, mulla on noi ja hyppykuppa. Nenällä tässä kirjoitan, kun sormet tippu..
Diabetesta ja keliakiaa aiheuttavaa virusta voivat levittää myös ne, joilla em. taudit eivät ole puhjenneet. Pitää olla geneettinen alttius, että diabetes tai keliakia puhkeaa.
No johan tuli taas täyttä tuubaa.