Vuokravakuuden palauttaminen? Olisiko pitänyt jo palauttaa?
Vuokrasin asuntoa määräaikaisella vuokrasopimuksella. Sopimus oli huhtikuun loppuun asti, mutta muutinkin jo maaliskuussa kokonaan pois, kun muutettiin poikaystävän kanssa yhteen. Maksoin tottakai huhtikuunkin vuokran, koska kyseessä oli määräaikainen sopimus ja muutto tuli muutenkin yllättäen. Siivosin asunnon ja palautin avaimet ja vuokranantaja kävi tsekkaamassa asunnon. Asunto vuokrattiin heti eteenpäin, eli vuokranantaja sai huhtikuulta kahdelta vuokralaiselta vuokraa.
En ole saanut vuokravakuuttani vielä takaisin, vaikka muutostani on jo yli kuukausi ja asunnossa asuu jo toinen. Vuokranantajalla on tilinumeroni, sen tarkistin.
Hätiköinkö? Olisiko vuokravakuus pitänyt jo maksaa minulle vai vasta määräaikaisen vuokrasopimuksen jälkeen, eli huhtikuun lopun jälkeen? Vaikka siis kaikki on jo tsekattu, eli en todellakaan ole vastuussa enää mistään - asuuhan siellä jo se toinenkin jo.
Kommentit (10)
Itse olettaisin, että vuokravakuus maksetaan heti kun avaimet on luovutettu ja vuokranantaja on todennut asunnon olevan kunnossa (ts. vakuuden voitavan palauttaa).
Soita ihmeessä ja kysy.
Miksi ette tarkistaneet asuntoa yhdessä? Silloin on hyvä hetki kysyä, koska vakuus palautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tarkistaneet asuntoa yhdessä? Silloin on hyvä hetki kysyä, koska vakuus palautetaan.
Siksi, että vuokranantaja asuu 700 kilometrin päässä itse ja käy siellä asunnollaan vain satunnaisesti. Jätin avaimet sinne sisälle lähtiessä ja vuokranantaja kävi siellä seuraavana viikonloppuna, kun olin itse jo minäkin monen sadan kilometrin päässä toisessa suunnassa.
Ehkäpä siis soitan sille. Mietin vain, että onkohan minulla siis edes oikeutta siihen vielä, kun vuokrasopimuskin on tavallaan vielä voimassa.
ap
Kun vuokrasuhde päättyy tai vakuuden määräaika on muutoin kulunut, vuokranantajan on palautettava vakuus sen antajalle, joka voi olla vuokralainen tai muu henkilö. Palauttamisessa on ollut paljon ongelmia ainakin lehtikirjoittelun valossa. Kun vakuus on annettu vuokralaisen kaikkien velvoitteiden täyttämisestä, vuokranantaja on voinut pitää vakuuden, koska huoneisto on vuokralaisen jäljiltä kunnostettava. Vuokralaisen huonoa huoneiston hoitoa koskevan väitteen esittäminen vaikeutuisi, jos huoneistoissa aina vuokrakauden alussa pidettäisiin kunnollinen tarkastus, jonka havainnot kirjattaisii
Oikeus on ainakin kysyä. Jos vuokranantaja alkaa nillittämään niin kuittaa asia sillä, että oletit vain vuokravakuuden palautettavan samantien kun asunnon avaimet on luovutettu ja asunto tarkastettu.
Hieman häiritsevältä kuulostaa sekin, että vuokranantaja on huhtikuulle ottanut jo uuden vuokralaisen. Periaatteessahan kämppä on silloin vielä sinun hallinnassasi, koska olet maksanut ko kuulta vuokran.
Sulla oli oikeus hallita asuntoa huhtikuun loppuun, miksi palautit avaimet? Nyt sai vuokranantaja kaksi vuokraa, meneeköhän tuo melkein rikoksesta..
Itse aikoinaan irtisanoinmääräaikaisen sopparin "kesken kauden". Maksoin välittäjäkulut jotta vuokranantaja sai uuden vuokralaisen. Vuokranmaksuvelvollisuuteni päättyi siihen kun seuraava tuli tilalle. Oli ihan sopimuksessa tuo irtisanomisoikeus ja siihen liittyvät säännöt.
Kannattaa soittaa. Minulle vuokranantaja unohti maksaa vuokravakuuden takaisin, maksoivat heti kun olin soittanut.