Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisesta lääkäristä pidät?

Vierailija
18.04.2017 |

Lääkäreitä ja heidän tapaansa toimia ja vuorovaikuttaa potilaiden kanssa moititaan usein. Mitä ovat lääkärille tärkeät ominaisuudet? Millainen on potilaan näkökulmasta hyvä lääkäri, millainen huono? Esimerkkejä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kesämökki

- savusauna

- palju

- rosvopaisti

N21

Vierailija
2/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei saa missään tapauksessa nauraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka ei vähättele. Vaikka ajatuksissaan vähättelisikin, pitää hänen ainakin näyttää siltä, että uskoisi ja ymmärtäisi potilastaan.

Vierailija
4/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän seksikkäistä ja komeista lääkäreistä, sukupuolella ei ole niin väliä.

Vierailija
5/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpolla on asiaa

Vierailija
6/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri joka aidosti kuuntelee ja kuule mitä potilas sanoo. Lääkäri joka ei näytä kiirettään ja stressiään. Keskittyy juuri siihen edessään olevaan potilaaseen sata prosenttisesti ei edelliseen eikä seuraavaan.

Vierailija
7/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisesta jolta saa hyvät reseptit.

Vierailija
8/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toistaiseksi koko elämäni aikana ollut vain mukavia lääkäreitä lukuunottamatta yhtä, joka sai minut itkemään. Koin tarvitsevani tietyn erityisalan hoitokäyntejä, koska olin oikeasti kärsinyt vuosia eräästä elämää haittaavasta vaivasta. Avauduin YTHS:n terveydenhoitajalle, joka laittoi minulle kiireisen ajan lääkärille. En erikseen pyytänyt kiireaikaa, vaan se oli terveydenhoitajan oma arvio ja päätös. Lääkäri otti minut vastaan vihaisen oloisena, aloin kertomaan asiasta ja hän tiuskaisi: "En nyt oikein ymmärrä. Olet täällä kiireajalla". Lääkäri ei ollut edes perillä asioista. Hän sanoi soittavansa minulle. Olin niin hämmentynyt, etten saanut sanaa suustani, vaan avasin oven ja marssin itku kurkussa pois vastaanotolta. 

Vierailija
9/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa itkemään potilasta syyttämällä että näin paljonko sulla on sairaspoissoloja, mistä tämä kaikki johtuu. Epäilevä näsäviisastelija joka töksäyttää ja vihjaa oletkohan nyt ollutkaan niin kipeä edes.

Kerran itkin, koska sai minut häpeämään sairauksiani ja niiden poissaolomääriä.

Tuntui pahalta! :((

Vierailija
10/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussaa:

-hymy, silmiin katsominen, hyvät käytöstavat (pahoittelee myöhästymistä, tervehtii ym.)

-ei mumise liikaa

-on ihmisen oloinen ja empaattinen, rauhoittava

Miinusta:

-näyttää kiireen ja stressin ulospäin potilaalle

-ei näytä kuuntelevan, vaikka kuuntelisi

-ei osaa lohduttaa

-syyllistää potilasta

Vierailija
11/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huumorintajuinen, rento, potilasta kuunteleva ja kunnioittava, asiallinen, asiansa osaava yms. ovat sellaisia asoita joita pidän lääkärissä. Tuo kuuntelemisen taito on varmaan tärkein, jota lääkäriltä toivon.

Ja kuten aikaisemmin todetut stressin näyttäminen, kiukuttelu, kuuntelemattomuus jne. ovat todella huonoja ominaisuuksia. Potilaana olen kokenut lekurin raivonpuuskan ja se oikeesti saa oman olon ahdistuneeksi. Ihmettelen miksi tällaiset saavat edes tehdä potilastyötä jos ei tule toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
12/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieman noloa myöntää, mutta minulla on turvallisempi olo mieslääkäreiden hoidossa. Näin ei varmasti saisi sanoa, mutta se on niin. En haluaisi naisen tulevan "reviirilleni". En tule kertomaan tästä koskaan missään reaalimaailmassa ja tiedostan, että tämä ei ole sosiaalisesti hyväksyttävä tapa tuntea.

Vierailija
13/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hieman noloa myöntää, mutta minulla on turvallisempi olo mieslääkäreiden hoidossa. Näin ei varmasti saisi sanoa, mutta se on niin. En haluaisi naisen tulevan "reviirilleni". En tule kertomaan tästä koskaan missään reaalimaailmassa ja tiedostan, että tämä ei ole sosiaalisesti hyväksyttävä tapa tuntea.

Minulla taas toistepäin ja olen mies.

Vierailija
14/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas toistepäin ja olen mies.

Minä olen nainen. Minun on vaikea kuvitella miestä satuttamassa minua. Ehkä siksi koen olevani enemmän turvassa mieslääkärin hoidettavana.

Vierailija
15/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, ainoa realistinen vastaus on poistettu. Ps. Älä viitsi, on turhan läpinäkyvää.

Vierailija
16/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä lääkäristä, joka puhuu huomattavan huonoa suomea. Voi tulla liiankin helposti väärinkäsityksiä ja tyly vaikutelma. 

Vierailija
17/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreitä ja heidän tapaansa toimia ja vuorovaikuttaa potilaiden kanssa moititaan usein. Mitä ovat lääkärille tärkeät ominaisuudet? Millainen on potilaan näkökulmasta hyvä lääkäri, millainen huono? Esimerkkejä?

Itse tykkään jos lääkäri osaa perustella hoitosuosituksensa esim tutkimusnäyttöön perustuen tai ainakin kuvailla määräämiensä lääkkeiden vaikutusmekanismin. Pelkkään lääkäriauktoriteettiin vetoaminen "näin se on, minä tiedän" ei toimi minulle lainkaan.

Vierailija
18/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt omalla terveysasemallani 10 vuotta,ja yhden kerran minua on hoitanut hyvä lääkäri.Hän vaikutti vilpittömästi kiinnostuneen hyvinvoinnistani ja suhtautui ymmärtäväisesti lääkäripelkooni.Katsoi silmiin ja kohteli muutenkin kuin ihmistä.

Oma lääkärini taas tuijottaa tietokonetta ja ei joko kuuntele tai ymmärrä puhetta,kauheaa jankkaamista ja tunne,että pitäisi kiirehtiä pois seuraavan potilaan tieltä.

Vierailija
19/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä lääkäristä, joka puhuu huomattavan huonoa suomea. Voi tulla liiankin helposti väärinkäsityksiä ja tyly vaikutelma. 

Mulla oli monta vuotta tämä ongelma omalääkini kanssa,välillä olin vuoden käymättä ollenkaan terveyskeskuksessa,vaikka tarve oli,kun en jaksanut yrittää selittää vaivojani kielitaidottomalle lääkärille.Sain hänet lopulta vaihdettua toiseen.

Vierailija
20/20 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi positiivista jos lääkäri suhtautuisi potilaaseen kuten täysijärkiseen aikuiseen. Luottaisi edes hieman siihen mitä potilas hänelle kertoo eikä tekisi omia olettamuksia, jotka yleensä menevät päin honkia.

Toinen asia on se, että olisi hyvä jos lääkäri malttaisi odottaa sen kaksi sekuntia lisää jos potilas ei puhu samaa äidinkieltä kuin lääkäri. On todella tympeää kun lääkäri toistaa HUUTAEN esittämänsä kysymyksen. Vikani ei ole kuulossa vaan siinä, että olen asunut täällä alle 20 vuotta ja en puhu kieltä kuten natiivit. Jos haluaa vastauksen nopeammin niin kysyisi sitten mieluummin vaikka englanniksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan