Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma lapsen nimeämisen kanssa

Vierailija
17.04.2017 |

Mies tulee paremman kuvauksen puutteessa varakkaasta, vanhasta suvusta. Heillä on vähän omat meininkinsä, sukunimestä ollaan erityisen ylpeitä. Heillä on suvussa eräs tietty pitkä, "hieno" nimi, jota on perinteisesti annettu esikoispojille. Itse en pidä nimestä lainkaan, vaan se on mielestäni liian pitkä, outo ja soveltuu huonosti keskivertosuomalaisen suuhun, lapsesta puhumattakaan. Mies on ilmaissut, että olisi suurinpiirtein skandaali, jos poika saisikin muun etunimen, mutta suostui kuitenkin kompromissiajatukseeni siitä, että annettaisiin lapselle tämä hienosteluetunimi, mutta kutsuttaisiin häntä sitten vaikkapa toisella nimellä.

No, ettei asiat menisi liian helpoiksi, niin meidän on ollut täysin mahdotonta päästä yhteisymmärrykseen muista nimistä. Omasta mielestäni toinen nimi riittäisi, miehen mielestä kuulostaa paremmalta jos nimiä on kolme. Tämä on mulle ok, mutta nimimieltymyksemme eroavat täysin toisistaan. Miehen ehdotuksia ovat olleet mm. Christopher, Robert, Maximilian.. Kaikki nimet vierasperäisiä, valtaosa pitkiä ja "fiinin" kuuloisia, sillä hän haluaa poikamme kuulostavan nimen perusteella tärkeältä ihmiseltä. Liian tavallisen ja suomalaisen kuuloisia nimiä mies kavahtaa suoraan ja mun ehdotukset on ehkä hieman perinteisempiä, esim. Leevi, Aatos, Pyry..

Tuntuu kurjalta, kun tilanne on kompromissia kompromissin perään omalta osaltani. Rehellisesti sukunimeen yhdistettynä lapsen tulevasta etunimestä tulee mieleen joku eliitti-sketsihahmo tai sarjakuvapahis. Skadaalin välttämiseksi olen kuitenkin valmis taipumaan, koska nimeä ei ole pakko käyttää. Miehelle ei kuitenkaan kelpaa mikään ehdottamani nimi, vaan pitäisi tehdä kompromissia näissäkin. Voinhan mä tietty sanoa vaikka Robertia Roopeksi jos siltä tuntuu, tai Maximilian taipuu Maxiksi, ja noihin pidempiinkin nimiin kuulemma tottuu kyllä. Ainoa mun ehdottama nimi, johon mies on edes hieman ollut myöntyväinen, on Gabriel. Joka siis on kuulemma ihan ok, mutta kuitenkin turhan tyttömäinen ja "herkkä" kutsumanimeksi.

Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa? Olen vaan niin väsynyt, että tavallaan tekisi mieli taipua ja valita miehen ehdotuksista se parhaiten suuhun sopiva. Välillä on sellainen olo, että nimihän se vaan on, välillä taas sellainen, että kyseessä on herranjestas mun lapsen nimi jota hän tulee kantamaan kenties koko ikänsä. Ääh. Tai olisiko jollain ehdottaa kivoja nimiä, jotka ehkä saattaisi kiinnostaa miestäkin, mutta jotka eivät tuo mieleen sarjakuvien biljonääripahista..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ventovieraiden pitäisi neuvoa lapsen nimeen liittyen?

Vierailija
2/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ootkohan mahtanu selata palstaa ikinä? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se mieskään voi sitä nimeä yksin päättää. Jos kummallekkaan ei käy toisen ehdotukset pitää kaivaa lisää vaihtoehtoja.

Vierailija
4/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönny ihmeessä.

Tuollaisesta eliitti nimestä on ihmiselle vain hyötyä ja kaiken lisäksi se kuulostaa arvokkaalle.

Vierailija
5/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Victoria sen tietää. Oscar on hyvä nimi😉

Vierailija
6/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönny ihmeessä.

Tuollaisesta eliitti nimestä on ihmiselle vain hyötyä ja kaiken lisäksi se kuulostaa arvokkaalle.

Kaiken perusteella lapsi olisi tyyliin Maximilian Möttönen. Ei hyvä.

Tee kuten aiemmin ehdotettiin eli etsitte miehen kanssa uudet nimet.

PS. Minusta nuo perintönimet ovat naurettavia. Pakko antaa koska niin on tehty viimeiset biljoona vuotta.

Vierailija
7/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsen nimi olla kompromissina joku lyhyt ja suomalaiselta kuulostava, mutta kuitenkin myös kansainvälinen nimi. Esimerkiksi Leo on tällainen nimi. Axel, onko äksä liikaa sinulle? Daniel, vai onko dee liian hieno?

Vierailija
8/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ootkohan mahtanu selata palstaa ikinä? :D

Ei kai kukaan noin pitkää provoa kirjoittaisi. Eikä nimen kanssa voi vieras auttaa.

Vierailija
9/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Albert - muuntuu Alluksi

Arthur -Arttu

Elmer

Julius

Paul

Vierailija
10/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna ksikessa periksi! Meillä kävi näin että minä lopultaaina taivuin ja nyt harmittaa. Etunimi onneksi saatiin päätettyä molemmille ok:si mutta sekin meni viime tippaan. Älä taivu liikaa! Kun sinä pidät pääsi niin lopulta mieskin joutuu antamaan vähän periksi.

Vierailija
11/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän hieman erikoisemmista nimistä.

Vierailija
12/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis juntti

Vierailija
13/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamos, Aksel, Eemil, Albert, Eliel, Rafael, Max, Kasper, Julius, Jesper?

Vierailija
14/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna periksi! Toki miestä kuunnellen ja hänen mielipiteensä huomioiden, mutta tuollaisiin suvun perintönimiin/muuhun hienosteluun ei tarvitse suostua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi