Mitä ottaa huomioon steriloidun kissan jälkihoidossa?
Muutaman päivän päästä steriloidaan +1v. tyttökissani. Minkälainen on jälkihoito? Onko leikkaushaava isokin? Milloin uskaltaa nostaa kissaa? Entäpäs ruokavalio leikkauksen jälkeen? Annatteko erityisesti steriloidulle kissalle sopivaa ruokaa? Muuttuiko kissan luonne? Mitä kaikke tulee ottaa huomioon?
Kommentit (4)
Googlaa mm. eläinlääkäriasemien sivuilta lisäohjeita.
Minulla on kaksi leikattua uroskissaa, mutta ostin jo aiemmin operoidut kissat Hesyltä, joten en ole perehtynyt leikattujen kissojen hoitoon.
Leikkaukset tehdään nykyisellään vissiin tähystyksenä pienten reikien kautta, eli koko kattia ei nykäistä auki? En osaa omalta osaltani sanoa, kun kissa tuli itselleni jo leikattuna. Jälkihoidosta sen verran, että lääketokkuraisena pitää vahtia, ettei kissa sammu vesikuppiin. Niin ja voi laskea alleen unissaan, että sängyssä ei parane kisua herätellä, nimim. kokemusta on.
Periaatteessa muuta muutosta ei pitäisi olla kuin että mouruaminen ja muu kiimakäyttäytyminen jää pois ja kissa voi olla taipuvaisempi lihomaan. Lihominen on tosin aika tavallista noin muutenkin jos ruoka on huonoa, oma kissani pysyy hyvässä painossa vapaalla ruokinnalla (leikattu 9 v narttu), kun ruoka on hyvää ja lihapitoista. Toisin sanoen ei kannata ostaa mitään, missä on viljaa (maissia, vehnää, yms. kaupan pöperöitä, Whiskies, Latz...) vaan kuivamuonan kannattaa olla aineksiltaan aika tuhtia. Itse suosin Porta21 Zooplussasta, edullista, mutta erittäin hyvin toimivaa. Toinen semiedullinen vaihtoehto on Applaws. Tosin nyt jouduin turvautumaan maissilla kyllästettyyn toisenlaiseen sapuskaan, koska kissani on taipuvainen hoikistumaan hiirikauden ulkopuolella (talven aikana). Suosii hiiripaisteja nääs.
Meillä tyttö leikattiin puolisen vuotta sitten. Haava oli todella siisti, olisiko ollut viitisen senttiä pitkä. Kissaa ei haitannut päällä oleva haavalappu, joten ei tarvinnut kauluria tai mitään asuja. Itse sitten otti sen irti kahden päivän päästä, jos ei ota itse niin sinun pitää ottaa sen, muistaakseni 3päivän päästä, kyllä sieltä asemalta sitten neuvotaan tarkemmin.
Meillä kissa oli tosi väsynyt ekan illan, seuraavana aamuna jo ihan normaali. Varovasti ensimmäisen illan vein välillä laatikolle, ei välttämättä itse olisi ymmärtänyt, kun oli niin sekaisin. Todella varovasti vaan nostaa eikä roikota ja kissaa kuunnellen.
Ja seuraile haavaa, ettei ala vuotaa tai märkimään, jotkut saattavat nyppiä sen auki. Ja ihan normaalia ruokaa meillä söi leikkauksen jälkeen. Kissan luonne muuttui sen verran, että kiukutteli muutaman päivän, kuten aina jos käydään eläinlääkärillä =) Ja ehkä ihan hiukan rauhottui, mutta ei mitenkään ihmeellisesti.
Ei mitään erikoisia, paitsi että seuraa kissan vointia ja haavaa. Saat tarkemmat ohjeet asemalta ja aina voit soittaa jos tulee jotakin.
Uppista