Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä morkkis: Ystävä menetti luottotiedot mun takia

Vierailija
17.04.2017 |

Ollaan tunnettu melkeen koko elämämme ajan ja nyt kaveri ei suostu edes puhumaan mun kanssa haukkumisensa jälkeen. Joskus palstallakin kerroin miten ajaudun aina kaikkien maksumieheksi ja silloin jo mut haukuttiin palstalla typeräksi ovimatoksi ja käskettiin lopettaa rahojen lainaaminen ja juttujen tarjoaminen pakotettuna.

Tuota ystävää autoin rahallisesti tosi tuntuvasti noin viiden vuoden ajan aina loppukuusta. Hän on mun paras ystävä, joten me hengattiin paljon yhdessä. Etenkin loppukuusta mä useimmiten maksoin baareissakin kaiken hänelle takseista juomisiin ja syömisiin. Samoin siinä mun luona paljon ollessaan hän söi paljon myös mun ruokia. Se oli ihan yleinen vitsikin, että mä olen kaverin "sugardaddy", itse pidin sitä vaan luonnollisena parhaan ystävän jeesimisenä.

No sit kävi niin, että löysin tosi ihanan miehen, jonka kanssa muutettiin aika pian yhteen ja siinä kohtaa taas luonnollisesti jouduin ikään kuin häätämään ystäväni pois luotani. En edes tajunnut miks hän oli siitäkin niin loukkaantunut, koska hänellä on oma asuntokin. Poikaystäväni ei tykkää käydä baareissa, joten en ole itsekään käynyt hänen vuokseen ja näin jäi sitten ne ystävälle tarjoamiset siinäkin suunnassa. Poikaystäväni tiesi tämän kuvion ja tuki minua olla myöskään lainaamatta tuolle ystävälle rahaa, mikä oli nyt ajatellen virhe.

Ystävä siis kuulemma menetti luottotietonsa, koska mä hylkäsin hänet. Kuunnellessani vaan poikaystäväni neuvoja en osannut ajatella, että tää ystäväni on aina voinut luottaa niin vahvasti tukeeni, että tää suora pudotus oli tosi karua. Mun olisi vähintäänkin pitänyt jotenkin asteittain lopettaa hänen tukemisensa. No nyt kaverin luottotiedot ovat menneet ja hän tuskin antaa mulle ikinä anteeksi.

Onko enää mitään mitä voisin tehdä? Saako luottotietoja mitenkään maksettua takaisin? Vähän tyhmä kysymys ehkä, mut jos olisi jokin keino, niin tekisin sen parhaan ystäväni takia.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity mieheesi, hän kuulostaa ainoalta oikealta ystävältäsi.

Vierailija
22/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystävä siis kuulemma menetti luottotietonsa, koska mä hylkäsin hänet" TÄMÄ... Miten voit olla noin sokea että et huomaa kaverisi manipuloi ja käyttää hyväksy...

Vähä enemmän silmiä auki ja järkeä päähän. Sun ystävä on hyväksikäyttäjä ja etkä ole sitä tajunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte samaa kuin poikaystäväni. En kai sitten voi tehdä muuta nyt kuin antaa kaverin olla, joskushan sen tilanteen piti kuitenkin loppua. Harmittaa silti, etten tajunnut tehdä sitä jotenkin vähitellen.

Teille, jotka väitätte ystävän olleen ystäväni pelkän rahan vuoksi: kuten jo sanoin, ollaan tunnettu melkein koko ikämme, oltu ystäviä päiväkodista asti ja tätä rahallista tukemista on kuitenkin kestänyt vaan viisi vuotta.

AP

Vierailija
24/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että makselin kaikkea liikaa tuolle kaverille ja että sen pitäisi loppua. Mutta kuten kaverikin mulle huusi: mun olisi pitänyt opettaa hänet vähitellen elämään ilman rahallista tukeani. Nyt kun lopetin kaiken kerralla, hän ei osannut varautua siihen. Viisi vuotta on kuitenkin pitkä aika. Tämän takia koen pahaa morkkista.

AP

Höpö höpö. On aikuisen ihmisen itsensä vastuulla opetella elämään niin, että pysyy taloudellisesti omilla jaloillaan. Toisen aikuisen ei tarvitse häntä siihen kasvattaa. Olisi mennyt jonkun neuvojan pakeille tai kysynyt neuvoja vaikka omilta vanhemmiltaan, jos ei osannut budjetoida tai tajunnut menojen ja tulojen suhteuttamista. 

Ja vaikka olettekin olleet ystäviä vuosikausia, se ei silti muuta miksikään sitä, että ystäväsi on käyttänyt sinua törkeästi hyväkseen viimeiset viisi vuotta, ja kertomastasi päätellen suhtautunut siihen itsestäänselvyytenä ja ollut sinulle aivan äärimmäisen kiittämätön. Ihmiset muuttuvat joskus huonompaan suuntaan ja joskus ennen niin ihania ihmisiä ei enää melkein tunnista, ystävästäsi on sitten ilmeisesti vuosien varrella kehittynyt ahne ja elämänhallintataidoton siipeilijä.

Kuulostat kertomasi perusteella todella empaattiselta, tunnolliselta ja helposti syyllisyyttä kokevalta ihmiseltä, tällaiset tyypit joutuvat valitettavasti helposti hyväksikäyteyiksi. Muista, ettet tehnyt väärin katkaistessasi ystäväsi taloudellista tukemista, koska hänen ei olisi pitänyt laskea sen varaan alun perinkään. 

Vierailija
25/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että makselin kaikkea liikaa tuolle kaverille ja että sen pitäisi loppua. Mutta kuten kaverikin mulle huusi: mun olisi pitänyt opettaa hänet vähitellen elämään ilman rahallista tukeani. Nyt kun lopetin kaiken kerralla, hän ei osannut varautua siihen. Viisi vuotta on kuitenkin pitkä aika. Tämän takia koen pahaa morkkista.

AP

Et ilmeisesti kuitenkaan ole ystäväsi omaishoitaja, huoltaja tai tukihenkilö. Sinun tehtäväsi ei ole mitenkään opettaa vähitellen elämään ilman rahallista tukeasi.

Hän ei ole mikään oikea ystävä sinulle, vaan hyväksikäyttäjä. Olet siis vuosia käytännössä rahoittanut hänen elämäänsä niin ettei hänen tarvitse edes miettiä takaisinmaksua sinulle mutta silti hän jälkeenpäin haukkuu sinut. Pystyisitkö itse tekemään jollekin näin ja vielä sen jälkeen jatkamaan ystävyyttä? Se olisi ystäväsi tehtävä pyytää sinulta anteeksi ja edes ehdottaa jonkinlaista maksusuunnitelmaa, jotta voisi edes osan rahoista maksaa sinulle takaisin.

Tuskin itsekään miljonääri olet, olisit varmasti saanut niillä rahoilla vaikka mitä. Ehkä muutaman vuoden päästä sinulla on tiukkaa ja rahat, jotka laitoit kaveriisi olisi säästettynä sinua varten. Uskotko, että itse voit sitten kääntyä ystäväsi puoleen, jotta hän rahoittaa sinun elämäsi? Tuskinpa.

Sun ei todellakaan tarvitse kuunnella "ystäväsi" kitinää siitä, kun rahahanasi menivät kiinni. Laittaisin ystävyyden katkolle, edes siihen saakka, että hän osaisi pyytää nöyrästi anteeksi. Mutta tehtyä ei saa enää tekemättömäksi. En siltikään pystyisi enää luottamaan kyseiseen ihmiseen.

Kuuntele poikaystävääsi, hän vaikuttaa ihan järjelliseltä tapaukselta.; häädä tämä pummi elämästäsi ja jatkossa käytä rahat omaan elämäääsi ja omaan hyvinvointiisi. Parasta ystävää hän taisi olla niin kauan, kuin sai hyötyä sinusta.

Vierailija
26/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotte samaa kuin poikaystäväni. En kai sitten voi tehdä muuta nyt kuin antaa kaverin olla, joskushan sen tilanteen piti kuitenkin loppua. Harmittaa silti, etten tajunnut tehdä sitä jotenkin vähitellen.

Teille, jotka väitätte ystävän olleen ystäväni pelkän rahan vuoksi: kuten jo sanoin, ollaan tunnettu melkein koko ikämme, oltu ystäviä päiväkodista asti ja tätä rahallista tukemista on kuitenkin kestänyt vaan viisi vuotta.

AP

"Vaan" viisi vuotta. Ehkä ymmärrät tuon tilanteen vasta myöhemmin ja silloin sulle voi tulla itsetutkiskelun paikka, että miksi olet antanut toisen hyväksikäyttää sinua. Hyväksikäyttöä se nimenomaan on, jos hän vielä jälkeenpäin haukkuu sinut.

Se että olette tunteneet päiväkodista asti ei kerro mitään. Päinvastoin monesti ne itselle haitallisimmat ihmiset ovat juuri niitä läheisimpiä mutta itse ei tajua mitään, kun on niin kiinni tässä suhteessa. Sen voi tajuta vasta, kun ottaa etäisyyttä tästä ihmisestä.

Suosittelen ottamaan hajurakoa ja satsaamaan terveempiin ihmissuhteisiin, joissa on molemminpuolista kunnioitusta.

Vierailija
27/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun syy. Velkaneuvonnasta voi kysyä apua.

Vierailija
28/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän ole tosissasi? Ethän?

Mikäli juttu on totta, niin olet ollut vuosikausia ystäväsi kupattavana. Hyvä, että pääsit hänestä eroon.

Oikeasti.

Vierailija
29/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna laittaisin viestiä "ystävällesi" jotenkin näin.

"Miten kehtaat syyttää minua ongelmistasi sen jälkeen kun olen sinua vuosikaudet auttanut? Olet aikuinen ihminen ja nyt on korkea aika ottaa vastuu omista tekemisistäsi eikä syytellä muita. Kiittämättömyytesi on todella törkeää kaiken sen avun jälkeen mitä olen sinulle antanut. Luottotietojesi menetys on vain ja ainoastaan oma syysi, minuun se ei liity mitenkään."

Tuon jälkeen jättäisin mokoman loisen elämästäni ulkopuolelle.

Vierailija
30/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tarina. Ystäväsi luottotietojen menetys ei mitenkään ole sinun syytäsi. Entä jos olisit menettänyt tulosi vaikka sairastumisen tai vammautumisen takia; miten kuvittelet, että ystäväsi olisi toiminut?

Vierailija
31/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun hän lopetti ystävyytenne voitkin summailla mitä olet hänelle ostanut ja mitä olet lainannut hänelle. Ota kopio itsellesi ja laita lasku tilinumeroineen. Ilmoita maksuajaksi esim. 2 kuukautta ja laita erillinen kirje, että sovittelu on mahdollista, hänen on toimitettava esitys siitä kirjallisena kahden viikon kuluessa ja ilman sellaista 2 kuukauden maksuaika on voimassa sellaisenaan.

Ehkä se on alku ystäväsi oikeaan auttamiseen. Hän tiedostaa, ettei ole takaporttia, vaan joutuu ottamaan vastuun elämästään ja etenkin rahankäytöstään. Varmasti hän hermostuu, se kuuluu minkä tahansa riippuvuudesta eroonpääsemisen alkuun.

Vierailija
32/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Kultapieni ei... Sinä teit vihdoin viimein oikein, kun lopetit vain makselun. Jos olisit maksellut edelleen joitakin laskuja, ehkä vähemmän vain kuin aikaisemmin, niin se olisi kohta taas mennyt siihen, että kaveri turvautuu kaikissa laskuissa sinuun.

Hyvä juttu, että kasvatit vihdoin selkärankaa. Kaverisi käyttää sinua vain hyväksi eikä kuulosta muutenkaan sinun ystävältäsi. Sääli, että sellaisena häntä näytät kuitenkin pitävän.

Vierailija
33/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Kuinka vanha sä oikein olet ap? Mietin vaan, että oletko niin nuori, että tuo viisi vuotta, kun olet kaveriasi tukenut, on myös suunnilleen se aika, kun sulla yleensäkään on ollut omia varoja? Eli heti kun olet päässyt oman rahan makuun, on kaveri hyökännnyt rahapussiin loiseksi.

Sori vaan, mutta olet naiivi. Kaverisi on kusettanut sua. Hän EI ole sun ystävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä