Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveä morkkis: Ystävä menetti luottotiedot mun takia

Vierailija
17.04.2017 |

Ollaan tunnettu melkeen koko elämämme ajan ja nyt kaveri ei suostu edes puhumaan mun kanssa haukkumisensa jälkeen. Joskus palstallakin kerroin miten ajaudun aina kaikkien maksumieheksi ja silloin jo mut haukuttiin palstalla typeräksi ovimatoksi ja käskettiin lopettaa rahojen lainaaminen ja juttujen tarjoaminen pakotettuna.

Tuota ystävää autoin rahallisesti tosi tuntuvasti noin viiden vuoden ajan aina loppukuusta. Hän on mun paras ystävä, joten me hengattiin paljon yhdessä. Etenkin loppukuusta mä useimmiten maksoin baareissakin kaiken hänelle takseista juomisiin ja syömisiin. Samoin siinä mun luona paljon ollessaan hän söi paljon myös mun ruokia. Se oli ihan yleinen vitsikin, että mä olen kaverin "sugardaddy", itse pidin sitä vaan luonnollisena parhaan ystävän jeesimisenä.

No sit kävi niin, että löysin tosi ihanan miehen, jonka kanssa muutettiin aika pian yhteen ja siinä kohtaa taas luonnollisesti jouduin ikään kuin häätämään ystäväni pois luotani. En edes tajunnut miks hän oli siitäkin niin loukkaantunut, koska hänellä on oma asuntokin. Poikaystäväni ei tykkää käydä baareissa, joten en ole itsekään käynyt hänen vuokseen ja näin jäi sitten ne ystävälle tarjoamiset siinäkin suunnassa. Poikaystäväni tiesi tämän kuvion ja tuki minua olla myöskään lainaamatta tuolle ystävälle rahaa, mikä oli nyt ajatellen virhe.

Ystävä siis kuulemma menetti luottotietonsa, koska mä hylkäsin hänet. Kuunnellessani vaan poikaystäväni neuvoja en osannut ajatella, että tää ystäväni on aina voinut luottaa niin vahvasti tukeeni, että tää suora pudotus oli tosi karua. Mun olisi vähintäänkin pitänyt jotenkin asteittain lopettaa hänen tukemisensa. No nyt kaverin luottotiedot ovat menneet ja hän tuskin antaa mulle ikinä anteeksi.

Onko enää mitään mitä voisin tehdä? Saako luottotietoja mitenkään maksettua takaisin? Vähän tyhmä kysymys ehkä, mut jos olisi jokin keino, niin tekisin sen parhaan ystäväni takia.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan menettänyt luottotietoja takiasi, vaan ihan omaa syytään. Ei kuulosta kovin terveeltä ystävyydeltä muutenkaan.

Vierailija
2/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsö! Tai vähän tyhmä olet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta kuinka ovimatto voi ihminen olla? Sinua on viety aivan kuus-nolla, etkä ole itse edes tajunnut sitä. Etkä tajua vieläkään.

Vierailija
4/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ystävä menettänyt luottotietojaan sinun vuoksesi vaan sinusta huolimatta. Kun avustit häntä - se oli pelkkää keinohengitystä siihen tilanteeseen. Jos olet persaukinen, niin turha kuvitella, että silloin on normaalia riekkua baareissa ryyppäämässä ja matkustella jatkuvasti takseilla ym.

Vierailija
5/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun vikasi ettei "ystäväsi" hallitse rahankäyttöään. :)

Vierailija
6/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunko ne hänen laskut pitäisi maksaa? Siipeilijä mikä siipeilijä! Ei hän sinusta ole koskaan ollut kiinnostunut, vaan sinun rahoistasi. Nyt on irti-oton hetki ja aika jatkaa elämää eteenpäin ilman pummeja ja omantunnon tuskia.

Vierailija
7/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatsä olla minunkin ystävä?

Vierailija
8/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5 ihan hyvä pääsiäisaamuun

Vierailija
9/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tähän otsikon perusteella valmiina haukkumaan ap:n, mutta perhana, en voi nyt kun luin koko aloituksen :D Olet ollut todella kiltti ap, jos ystäväsi ei tätä arvosta, niin ei voi mitään. Ei ihme että suuttui sinulle, ei ilmeisesti oikein muutenkaan osaa ottaa vastuuta itsestään ja omista virheistään.

Vierailija
10/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että makselin kaikkea liikaa tuolle kaverille ja että sen pitäisi loppua. Mutta kuten kaverikin mulle huusi: mun olisi pitänyt opettaa hänet vähitellen elämään ilman rahallista tukeani. Nyt kun lopetin kaiken kerralla, hän ei osannut varautua siihen. Viisi vuotta on kuitenkin pitkä aika. Tämän takia koen pahaa morkkista.

AP

Vierailija
11/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä se sinäkään mikään ruudinkeksijä ole, joten yritä nyt pärjätä edes jotenkin elämässäsi. Anna koko kaverin olla ja älä pidä yhteyttä häneen mitenkään.

Kaikenlaisia se maa päällä kantaakin... Huoh.

Vierailija
12/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kaukana tuosta siipeilijästä, se jatkaa vaan puuhiaan koska sä mahdollistat sen. Anna sen itse selvittää ongelmansa, teet sille palveluksen

Vierailija
13/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen on itse vastuusda raha-asioistaan. Jos ei ole rahaa niin sitten ei mennä viihteelle/osteta tupakkaa tai alkoholia/muuta turhaa. Eletään tulojen mukaan ja Suomessa jokaiselle tarjotaan tarvittava toimeentulo tarvittaessa.

Vierailija
14/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa sille kaverille lasku antamista lainoistasi korkoineen. Saattaisitte kumpikin järkyttyä summista...

Vierailija
15/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kuvittelet että se, mitä "ystäväsi" väittää, on totta? Hän raivosi sinulle koska lopetit hyväksikäyttösuhteen. Ei se ole ystävyyttä. Ei ole sinun vastuullasi mikään hänen opettamisensa. Taidatte molemmat olla aika heilahtaneita, en paremmin sano. Löytyyköhän maailmasta toista yhtä hyväuskoista ihmistä kuin sinä? Jätä nyt vaan taaksesi koko ihminen, etsiköön toisen lompakon.

Vierailija
16/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt sitten ainakaan syyllisyyden vuoksi ala rahoittaa kaveriasi uudestaan. Onko kaveri jo sellaista vaatinut? Tai enintään kutsu hänet syömään toisinaan loppukuusta.

Ymmärtäisin luottotietojen menetyksen jos olisit maksanut laskuja tai jopa vuokraa hänen puolestaan. Ruoka ja juomat baarissa ovat asioita, joita pitää pystyä itse säännöstelemään rahatilanteen mukaan. Vai onko hän ostanut loppukuusta ruokaa luotolla ja merkintä tullut siitä?

Vierailija
17/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi olla näin lapsellinen. 1/5

Vierailija
18/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystäväsi" on systemaattisesti hyväksikäyttänyt sinua viisi vuotta. Sen sijaan että hän olisi käyttänyt nuo viisi vuotta saadakseen rahankäyttönsä kuntoon, hän on tuudittautunut ajatukseen että sinä maksat aina kaiken. Ei ole sinun syysi että ystävältäsi meni luottotiedot, eikä ole sinun asiasi opettaa toista ihmistä rahankäytössä. Ystäväsi on pitänyt sinua itsestäänselvyytenä, mikä tarkoittaa että hän ei kunnioita sinua. Ei elämässä voi aina luottaa siihen että joku toinen hoitaa ongelmani, koska ikinä ei voi tietää miten elämäntilanteet muuttuvat.

Vierailija
19/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan oli kaverillesi vain suuri palvelus/opetus, ettet enää maksa hänelle mitään. Miten hän oppisi ottamaan vastuun itsestään jos ei sitä koskaan joudu tekemään? Ja anteeksi nyt vain, mutta hän ei ole edes oikeasti ystäväsi jos kehtaa vuosien ajan ottaa sinulta kaikkea antamatta mitään takaisin. Silloin tällöin on ok ottaa vastaan lahjoja, tarjoamisia jne. ja on ihan ymmärrettävää että toisella saattaa olla pienemmät tulot eikä

siksi pysty tarjoamaan takaisin yhtä usein, mutta jos ikinä OLETTAA että toinen maksaa omat kulut (eikä edes lupaa maksaa takaisin), on se jo röyhkeää hyväksikäyttöä. Oletko varma, onko kaverisi edes hengaillut kanssasi puhtaasti sinun itsesi ja seurasi takia, vai siksi että tietää sinun ostavan kaikenlaista? Kusipäitä nimittäin riittää, eikä ole mitenkään harvinaista että he vaihtavat seuraa ja etsivät uuden maksajan "ystäväksi" kun entiset hanat katkeaa. Ap:lla ei tunnu olevan omia terveitä rajoja, riittävää itsekunnioitusta eikä kyllä järkeäkään... Miksi tunnet velvollisuutta toisen taloudesta ja pärjäämisestä, miksi puhut hänestä kuin olisit hänen äitinsä? Tai sitten tämä todellakin oli vaan trollausta.

Vierailija
20/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei yksiselitteisesti ole sinun vikasi, että ystäväsi on ryssinyt luottotietonsa.

Sinä yritit auttaa, eli olla hyvä ystävä. Ja tämä ystäväsi käytti sinua hyväkseen, ottamatta itse vastuuta omasta taloudestaan. Lisäksi, luottotiedot eivät mene mitenkään yhtäkkisesti, kyllä se vaatii järjestelmällistä perintätoimiston kirjeiden ignooraamista ynnä muuta. Eli kyllä sen on täytynyt olla ystävälläsi tiedossa.

Luottotiedot saa tosiaan takaisin kun on hoitanut perinnän ja sen jälkeen taloutensa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän