Miksi itsetuhoinen viedään putkaan?
Osaako joku tätä asiaa selittää? Auttaako putka oikeasti jotain ihmistä itsetuhoisuudessa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten itsetuhoiset ovat siinä määrin päihtyneitä, että rauhoittuvat ja selviävät yön yli putkassa, poliisilain perusteella henkilön suojaamiseksi kiinniotettuna. Selvittyään pääsevät tarvittaessa ambulanssilla terveydenhuollon palveluihin. Tämäkään ei ole automaatio, vaan katsotaan tapauskohtaisesti.
Mikäli ihminen on selvin päin ja itsetuhoinen ja oikein tehnytkin jotain asian eteen, ei putka ole oikea paikka.
Putkaan pääsyn syy on aina siinä oheistoiminnassa, ei pelkässä itsetuhoisuudessa. Niinkin tehdään, että viedään poliisilaitokselle selvittämään tilanne jos poliisi on kohdattu jossain julkisella paikalla. Poliisilaitoksen tiloihin tilataan ambulanssi arvioimaan hoidon tarve.
Mistä on peräisin käsityksesi, että itsetuhoinen viedään aina putkaan?
Omakohtainen kokemus.
Kerroin olevani syvästi ahdistunut ja kerroin tulleeni puolisoni pahoinpitelemäksi. Poliiseja ei kumpikaan asia tippaakaan kiinnostanut eikä lääkäriapua järjestetty. Mieheni oli soittanut poliisit perääni ja miehen toive toteutettiin.
Ambulanssia ei todellakaan kutsuttu paikalle, vaikka nimenomaisesti pyysin. Mieskin myöhemmin kertoi poliiseille sanoneensa, että taitaisin olla ennemminkin lääkärin tarpeessa, mutta poliisit sanoivat että vievät minut putkaan ja valvovat, etten tee siellä itselleni mitään.
Aamulla kun pääsin kotiin, mies oli järkyttynyt siitä miten putkassa minulle oli ilmestynyt kaulaan kuristusjäljet. Kyllä, yritin kuristaa siellä itseni, sillä se huone ja koko pidätys oli niin ahdistava. Todellisuudessa poliisit eivät mitenkään valvoneet sitä, etten vahingoittaisi itseäni. Tapahtuihan siellä kaikenlaista.
Heidän suhtautumista voi luonnehtia kaiken kaikkiaan varsin tylyksi. Eipä se ahdistunutta auta, ahdistaa vain lisää.
Tuntuu siltä, etten ikinä pääse asiasta yli. Tärisen iltaisin, näen tapauksesta painajaisia, tärisen nykyään aamuisinkin.
Kukaan ei ole minulle mitään muuta apua tarjonnut. Putkareissu ahdistaa minua siinä määrin, että itsetuhoiset ajatukset ovat jo jokapäiväisiä. Jos niistä puhun, joudun taas putkaan.
Poliisit ovat olleet minua kohtaan erittäin tylyjä, vaikka en ole mitenkään hyökännyt heitä enkä ketään muutakaan kohtaan.
Poliisit on aina tylyjä. Mutta miksi sinut vietiin putkaan, jos sinut on pahoinpidelty?
Meillä oli ollut miehen kanssa riitaa, mies pahoinpiteli minua ja minä pienempänä yritin puolustautua tilanteessa. Lähdin karkuun ja mies soitti poliisit perään väittäen, että minä olen pahoinpidellyt hänet ja että olen itsetuhoinen.
Epätoivoinen kyllä tuolloin olin, ihan totta, en kuitenkaan ollut itsetuhoinen kunnes vasta putkassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt sentään koko loppuelämä ole menetetty yhden putkareissun takia?
En tiedä, miten voisin päästä tapahtumasta yli. Kokemus oli erittäin traumatisoiva ja mies kiristää putkareissulla jatkuvasti.
Jos häntä jokin ärsyttää, hän uhkailee poliisilla ja kokemukseni perustella tiedän, että noin vaan minut voidaan viedä putkaan kitumaan kysymättä minulta itseltäni mitään.
Sillä kidutusta se ihan oikeasti on.
Perusturvallisuudentunteeni on kokenut tapauksen myötä todella kovan kolauksen.
Todellisuudessa olen ahdistunut ihan aiheellisesta syistä. Putkaa en enää kestä, mutta pelkään silti joutuvani sinne.
Poliisien tyly kohtelu on myös jotain, mitä en enää kestä. Kai heitä jotenkin ärsyttää tällainen kaltaiseni tavallinen keski-ikäinen nainen, kun ovat niin ikäviä. Joillekin kadulla kuseskeleville juopoille ne ovat aivan silmiinpistävän reiluja ja eivät edes vie talteen, mutta mä olen selvästi niille selvästi pahempi.
Se että mieheni on ilkeä, tuntuu pahalta, mutta että vielä Suomen valtio esivallan edustajien eli poliisina kohtelee minua tylysti. Sain kuulla heiltä kaikenlaista asiatonta, joka kyllä painaa edelleen mieltäni.
Ja ei, en haastanut riitaa kenellekään enkä käyttäytynyt uhkaavasti poliiseja tai muitakaan ulkopuolisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei pysty arvioimaan itsetuhoisuutta päihtymyksen vuoksi. Tämän takia putka on turvallinen paikka päihtymyksen ajaksi. Päihtymyksestä selvittyä poliisi toimittaa päivystykseen jos tarvetta.
En edes ollut päihtynyt eikä päivystykseen todellakaan toimitettu, mieheni ja omista pyynnöistäni huolimatta. Ilmeisesti sitten ei ollut todellista tarvetta viedä minua päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mut ainakin vietiin ihan ambulanssilla sairaalaan, kun yritin itsemurhaa. Mihin siinä poliisia olis tarvittu? Aivan niin. Ei mihinkään.
Onpas erikoista, että käytännöt näin vaihtelevat.
Autettiinko sinua sairaalassa jotenkin?
Mitä luulet, jos sinut sairaalan sijaan olisi viety putkaan, olisitko "rauhoittunut" ja olisiko siitä ollut apu ongelmaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten? Psykiatrista päivistystä ei ole enää olemassa. Vai väitätkö, että sairaalaan pitäisi viedä ja jättää hoitajien vastuulle joku itsetuhoisesti käyttäytyvä ihminen?
Meillä ainakin Päijät-Hämeessä on ihan toimiva 24h päivystys, mutta ei sinne itsetuhoista tosiaankaan viedä. Ei hoitajien eikä lääkäreiden murheeksi.
Itsetuhoisuus Lahdessa hoidetaan putkassa. En ole ymmärtänyt, miten se itse asiaa hoitaa. Näkisin, että putkareissun jälkeen loppuelämä on pikemminkin menetetty ja itsetuhoisuus vain lisääntyy.
Toki jollain voi toimia toisin, kyselenkin logiikkaa miksi näin toimitaan, jos joku tietäisi.
Maalaisjärkeni sanoisi, että yleensä ihminen kuitenkin "rauhoittuu" yön aikana ja seuraavana päivänä hänet on helpompi ohjata hoitoon. Harva on niin maaninen, että on tekemässä itsemurhan heti kun muiden ihmisten silmä välttää.
Eipä se putka rauhoita vaan päinvastoin. Se voi syöstä ihmisen todella syvään kuiluun.
Jos ihminen on ahdistunut, sille on yleensä olemassa jokin syy. Esimerkiksi jos puoliso on julmasti kiusannut.
Se putkareissu ainakin tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä voi aihettaa niin syvän trauman, ettei siitä enää toivuta.
Ja etenkin kun mitään muuta apua asiaan ei ole tarjolla, kuin uusi putkareissu.
Siksi kysynkin, miksi itsetuhoisuutta hoidetaan putkalla?
Kerropa missä itse sitä hoitaisit? Tiedätkö mitä esim. psykiatrisessa sairaalassa tehdään kun joku yrittää itsemurhaa? Aivan. Soitetaan poliisille.
Ei putkareissu varsinaista "hoitoa" olekaan vaan ensiapu siihen, että voisi esim. nukkua yön yli tekemättä mitään itselleen.
Soitetaan poliisille, jos yrittää itsemurhaa??? Nyt vähän epäilen. Miksi ihmeessä niin tehtäisiin?
Siksi, että kyseessä on poliisiasia (jollei siis tarvita ensin vatsahuuhtelua, paikkaamista tms.). Jos itsemurhaa yrittänyt on sekavassa tilassa, ei hoitajilla ole keinoja eikä iivelvollisuutta häntä pidellä ja vaarantaa sekä hänen että hoitajien turvallisuutta.
Ei tarvitse olla sekavassa tilassa yrittääkseen itsemurhaa. Sen voi tehdä ihan rauhallisesti, niin miten se silloin on poliisiasia? Milloin tällainen laki on tullut voimaan, että itsemurha on poliisiasia?
Ei tarvitsekaan, mutta käytännössä näin usein kuitenkin on. Ei tästä kai mitään lakia ole, mutta hoitajat eivät pysty kaikkeen. Itsemurhaa yrittäneen pitäisi olla lisäksi tarkkailussa ja nykyisellä hoitajamitoituksella on usein mahdoton "irrottaa" yksi hoitaja pelkästään yhtä asiakasta varten.
Jos ja kun yrittää itsemurhaa yleensä laitetaan ambulanssi katsomaan henkilön kunto. jos häipynyt osoitteesta missä soittaja ilmoittanut kyseisen henkilön olevan hätäkeskukseen laitetaan haku päälle myös poliisiin kyseistä henkilöä myös etsitään kumpi sitten tavoittaa tämän ensin yhdessä päätös onko sairaala vai putkaan vieminen parempi. Esim jos kotona et suostu ambulanssin kyytiin poliisit tulee myös paikalle kumpikin arvioi kumpi parempi paikka kunnon suhteen. Tämä on kokemus ei keksittyä kummassakin ollut
Ikävä kuulla ap, että sinua on kohdeltu noin poliisien toimesta. Oletko itse hakenut apua ahdistukseesi? Pääsetkö työterveyden tai muun tahon kautta hoidon piiriin? Voit myös mennä akuuttiin jos ahdistus kasvaa sietämättömäksi. Onko suhde jatkamisen arvoinen? Älä uhriudu vaan ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mut ainakin vietiin ihan ambulanssilla sairaalaan, kun yritin itsemurhaa. Mihin siinä poliisia olis tarvittu? Aivan niin. Ei mihinkään.
Onpas erikoista, että käytännöt näin vaihtelevat.
Autettiinko sinua sairaalassa jotenkin?
Mitä luulet, jos sinut sairaalan sijaan olisi viety putkaan, olisitko "rauhoittunut" ja olisiko siitä ollut apu ongelmaasi?
Tottakai sain apua sairaalasta. Putkaa en nyt tässä kohtaa ymmärrä lainkaan. Ei varmasti olisi ollut minkäänlaista apua.
Ei helvetti! Taas on poistettu ihan faktuaalisia kommentteja, mutta pupuja virkkaavat modet ovat täysin pihalla maailman todellisuudesta. Onko modeksi pääsyn vaatimuksena lastentarhanopettajan paperit?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla ap, että sinua on kohdeltu noin poliisien toimesta. Oletko itse hakenut apua ahdistukseesi? Pääsetkö työterveyden tai muun tahon kautta hoidon piiriin? Voit myös mennä akuuttiin jos ahdistus kasvaa sietämättömäksi. Onko suhde jatkamisen arvoinen? Älä uhriudu vaan ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi.
Kyllä, olen itse omaehtoisesti hakenut apua. Mistään sitä ei ole tarjottu ja avun saaminen on suoraan sanottuna todella haastavaa.
Olen käynyt keskustelemassa kriisiavussa, mutta siellä sain vain yhden tapaamisen, koska kerroin hakevani apua julkiselta puolelta.
Olen saanut lääkäriltä välillä unilääkkeitä, joilla pystyn nukkumaan.
Olen saanut myös ahdistuslääkkeitä tilapäiseen käyttöön, joista on ollut apu pahimmalla hetkellä. Olen käyttänyt niitä todella varoen ja tarkkaan ohjeen mukaan, mutta lääkärit eivät niitä mielellään määrää, koska niistä tulee helposti riippuvaiseksi.
On tarjottu myös ahdistuslääkettä pysyvään käyttöön, ns. SSRI-lääkettä, jonka myötä en yksinkertaisesti enää pystyisi tekemään suhteellisen vaativaa asiantuntijatyötäni. Jos sitä myrkkyä käytän, ei enää tarvitse kärsiä minkäänlaisista tunteista, mutta samalla minusta tulee kyvytön nykyiseen työhöni. Kokeiltu on ja yksinkertaisesti se ei ole kestävä tie.
En ole aiemmin elämässäni käyttänyt mitään ahdistus- tai unilääkkeitä.
Todellisuudessa tarvitsisin keskusteluapua enemmän tietoa laillisista oikeuksista ja miten toimia vastaavassa tilanteessa jatkossa, jotta pystyisin pitämään puoleni.
Ja ei, suhde ei ole jatkamisen arvoinen, mutta mies kiristää nyt sen verran paljon ja sen verran vakavilla asioilla, etten voi ihan tuosta noin vaan lähteä ja jatkaa elämääni jossain muulla.
Olen tosi yksin tämän asian kanssa.
Toisekseen mä olen aivan liian kiltti ja nössö. Tuntuu tyhmältä sanoa, mutta autan jopa tuota välillä minua tosi julmasti kohtelevaa miestä monissa asioissa.
Tuossa asiassa kyllä on selvästi minulla keskusteluavun tarvetta, miksi toimin niin ja miten löytäisin terveen itsekunnioituksen.
Joo, apua kyllä tarvitsisin, koska yksin en selvästikään pärjää.
Ensinnäkin tarvitsisin hyvän asianajajan, jonka kanssa tuo tapaus käydä juridisesti läpi. Ja joka voisi antaa minulle päteviä neuvoja jatkoa varten.
Tarvitsisin myös säännöllistä terapiaa ja lääkityksen tuon putkareissun traumojen pahimpiin hetkiin. On tosi huono juttu, jos paha ahdistuskohtaus iskee, mutta lääkkeitä ei saa sillä varjolla, että ne aiheuttaa riippuvuutta. Eikä mulla sillä hetkellä edes voimat riitä lähteä hakemaan lääkäriä. Lääkettä pitäisi olla valmiina, jotta sitä voisi vaan ottaa.
Tarvitsisin riittävästi rahaa, jotta voisin jättää perhehelvetin taakseni.
Ja yksi mitä en uskalla edes toivoa, mutta tarvitsisin yhden läheisen ihmisen, joka olisi minun puolella. Kun sanon tämän tässä ääneen, tajuan että ystävilleni puoliso on yleensä se henkilö.
Olisipa minulla joskus sellainen puoliso, joka välittäisi ja pitäisi puoliani, ei kääntyisi minua vastaan ja jättäisi yksin.
Arvostaisin.
Ja niin, tämä mun ongelma olisi tosiasiassa korjattavissa tuolla avulla mitä sanoin tuossa 35:ssä.
Mutta enhän mä noita saa.
Sama kuin toivoisi, että huomisaamuna pihalla olisi uusi Mersu odottamassa. Yhtä realistista.
Noiden asioiden hankkimiseksi pitäisi olla vähän eri resurssit ja voimavarat mitä mulla on.
Äh, suoraan sanottuna nyt ottaa päähän. Miksi pitää olla näin helvetin yksin ja siksi näin onneton.
Keskustelu on hieman hiipunut, mutta tässä on nostettu esiin paha ongelma joka on kohdannut muitakin. Olen kuullut monia tarinoita, joissa poliisit ovat vieneet väkivallan uhrin (näissä nainen) putkaan aiheetta. Kyllä niissä on tullut sellainen kuva, että miespoliisit ovat vain halunneet purkaa jotain naisvihaansa tai käyttää valtaasa naiseen, kun kerrankin on tilaisuus. Toivon todella että asialle voisi tehdä jotain! Eihän siitä seuraa kuin lisää traumoja jo valmiiksi haavoilla olevalle.
Noissa aiemmissa tarinoissa nainenkin on yleensä ollut lievässä-kohtuullisessa humalassa. Miehen kanssa on ollut riitaa ja tämä on käyttänyt väkivaltaa. Naapuri tai joku muu on kutsunut poliisin paikalle, mutta mies on ehtinyt häipyä ennen poliisien tuloa. Poliisit ovat varmaan orientoituneet viemän jonkun putkaan ja kun muuta paikalla ei ole ollut, ovat vieneet naisen. Selityksiä ei ole kuunneltu. Eräs nainen selvitti asiaa jälkikäteen ja poliisi sanoi juuri selittelyn ("suunsoiton") olleen syynä putkaan viennille! Lopputulos olisi varmasti ollut sama, vaikkei olisi yrittänytkään kertoa, mitä oli tapahtunut. Eli ei puhettakaan että poliisi ryhtyisi selvittämään toimiaan.
Ei putka ole selvinpäin olevan itsetuhoisen paikka. Pitäisi ohjata mt-palveluiden piiriin. Putka traumatisoi entisestään ja luotto yhteiskuntaan rapistuu.
Ei tarvitse olla sekavassa tilassa yrittääkseen itsemurhaa. Sen voi tehdä ihan rauhallisesti, niin miten se silloin on poliisiasia? Milloin tällainen laki on tullut voimaan, että itsemurha on poliisiasia?