Hampaiden laminaatit - kokemuksia
Kertokaa miten tuo homma etenee. Montako käyntikertaa? Oliko kivuliasta? Jos esim. herkästi vihloo niin puudutetaanko? Mitä ekalla käynnillä tehdään muottien ottamisen lisäksi?
Kommentit (19)
Mulle laitettiin muovi pinnoite vähän vihloi.posliinit ovat kalliimmat ja kestävät.tutulla on ollut tyytyväinen vähän kovia ruokia varoo. Eti hyvä lääläri
No aika on jo varattu joten lääkäriä en lähde enää vaihtamaan. Jännittää vaan kun en tiedä niitä vaiheita, juu olisi pitänyt kysyä, mutta jännitti ja lääkäri vaan sanoin, että laminaatit voi laittaa ja ensi kerralla otetaan sitten muotit. Mietin vaan että eikö siinä pidä olla sitten hionnan jälkeen joidenkin väliaikaisten "hampaiden" kanssa ennen kuin ne laminaatit kiinnitetään?
Hampaat täytyy hoitaa kuntoon ennen laminaattien laittamista. Ei saa olla yhtään reikiä, eroosiota tai muuta ongelmaa, tai laminaatin kanssa tulee suuria ongelmia.
Ei missään tapauksessa halvinta eli muovia, vaan kunnon pintamateriaalista. Valitse kunnon hammaslääkäri, hae arvio vaikka muutamasta eri paikasta. Oma hammasta joudutaan hiomaan, eli et voi myöhemmin vain otattaa niitä pois.
Varaudu maksamaan oikeasti paljon, myös ylläpitäminen kallista. Oma hammas on kestävämpi kuin laminaatti, joten joutuu varomaan kovia pureskeltavia ja pieniäkin kolahduksia.
AP sopiiko kysyä, miksi päädyit hampaiden laminaatteihin?
AP mitä hammaslääkärisi arvioi remontin hinnaksi, noin suunnilleen?
Mulla on ollut kohta kymmenen vuotta. Koskaan en oo niitä erityisemmin varonut, ja just viime viikolla sanoi (eri) hammaslääkäri että hyvin ovat kiinni :) ! Yhtään en kyllä muista mitä siinä tehtiin... kipua tuskin oli, ja jos vähäistä niin siitä selvii ajattelemalla, että ei se nyt kuolemaksi ole. Rentoutuminen vähentää kivun kokemusta. (olen myös pelkopotilas)
Mulla on ollut etuhampaassa laminaatti nyt 15 vuotta ja hyvin on pysynyt. Mitään ei ole tuolle tarvinnut tehdä. Usein näen unta, että se tippuu, joka varmaan on joskus edessä. Minulla tuo hammas oli "kuollut" onnettomuuden seurauksena ja hiominen ei sattunut, mutta uskoisin sen elävään hampaaseen sattuvan jonkin verran. Hionnan jälkeen laittavat väliaikaisen kuoren ennen kuin laminaatti laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat täytyy hoitaa kuntoon ennen laminaattien laittamista. Ei saa olla yhtään reikiä, eroosiota tai muuta ongelmaa, tai laminaatin kanssa tulee suuria ongelmia.
Ei missään tapauksessa halvinta eli muovia, vaan kunnon pintamateriaalista. Valitse kunnon hammaslääkäri, hae arvio vaikka muutamasta eri paikasta. Oma hammasta joudutaan hiomaan, eli et voi myöhemmin vain otattaa niitä pois.
Varaudu maksamaan oikeasti paljon, myös ylläpitäminen kallista. Oma hammas on kestävämpi kuin laminaatti, joten joutuu varomaan kovia pureskeltavia ja pieniäkin kolahduksia.
Mulla tehdään tämä operaatio nimen omaan eroosion takia, suojaamaan omaa hammasta. Lääkäri ja paikka on mikä on, en sitä lähde muuttamaan, ihan erikoishammaslääkäri (proteetikko) on kyseessä.
Olisin vain halunnut tietää, että miten tämä laminaattien laittaminen etenee. Montako käyntikertaa jne. Tiedän kyllä että niitä ei voi poistaa myöhemmin tai että ainakin tarvitaan sitten joku muu hammasproteesi. Mulla on sairauden takia siis omat hampaat kamalat ja siksi menen tähän toimenpiteeseen, joten laminaatit on tässä tapauksessa kestävämmät kuin omat hampaat.
Hinta-arvio oli 3500 € laminaatit ja kisko. Sairauden takia saan tästä korvausta, joten maksettavaa ei jää noin paljoa. Tämä kyseinen sairaus siis pilannut mun hampaat ja siksi laitetaan, ei pelkästään esteettinen juttu.
Mun hammaslääkärilläni oli itsellä laite, jolla teki samalla käynnillä laminaatit. Muottejakaan ei tarvittu, vaan hampaat kuvattiin suoraan laitteeseen ja laitteen näyttöruudulla muokattiin laminaatti oikean malliseksi, jonka jälkeen kone teki ne ja ne kiinnitettiin. Nykymateriaali on tosi kovaa, ei tarvi varoa mitään. Minulla on ollut laminaatit jo 20v ja pari vuotta sitten uusin ne. Ekat tehtiin muistaakseni niin että oli väliaikaiset muovit silläaikaa kun labra teki laminaatin.
Hyvät kokemukset, kahdella käynnillä tuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehdään tämä operaatio nimen omaan eroosion takia, suojaamaan omaa hammasta. Lääkäri ja paikka on mikä on, en sitä lähde muuttamaan, ihan erikoishammaslääkäri (proteetikko) on kyseessä.
Olisin vain halunnut tietää, että miten tämä laminaattien laittaminen etenee. Montako käyntikertaa jne. Tiedän kyllä että niitä ei voi poistaa myöhemmin tai että ainakin tarvitaan sitten joku muu hammasproteesi. Mulla on sairauden takia siis omat hampaat kamalat ja siksi menen tähän toimenpiteeseen, joten laminaatit on tässä tapauksessa kestävämmät kuin omat hampaat.
Kuulostaa juuri oikealta ratkaisulta, hienoa että saat hoidettua asian kuntoon ja turvattua omien hampaiden terveyden. Ikävää, että sairautesi takia joudut käymään läpi toimenpiteen, mutta onneksi saat korvattuna maksut. Toivottavasti joku osaa kertoa tarkemmin toimenpiteen vaiheista.
Mulla on laminaatit 6 yläetuhampaassa. Laitettu melkein 10 vuotta sitten, maksoi noin 2000€. Ensin hampaat hoidettiin kuntoon. Sitten suunniteltiin laminaatit yhdessä hammaslääkärin ja hammasteknikon kanssa. Hampaat hiottiin ja viikko siitä kiinnitettiin laminaatit. Sen viikon sai pitää selkaista muovihampaita suojana, ei kiva.
Oon ollut tosi tyytyväinen laminaatteuhin. Jos et tiedä että mulla sellaiset on niin ei niitä erota. Hampaat toimii ihan kuin omat hampaat. Näillä laminaateilla korjattiin pieni virheasento etuhampaissa. Ainoo mikä harmittaa on se etten tehnyt tätä aiemmin.
Mulle laitettiin posliinipinnoitteet jo 21v sitten 6 yläetuhampaaseen. Vähän vihloi hampaiden hionta mutta oli onneksi siedettävää. Samalla hiottiin lievä etuhampaiden vinous suoraksi ja hampaat tasaisemmiksi. 1 laminaatti on murtunut ja pitäisi uusia mutta 1000€ on liian kova hinta.
1. kerralla otettiin muotti, 2. hiottiin ja 3. asennettiin laminaatit muistaakseni. Otin myös oman hammasluun väriset joten on tosi luonnolliset
Kaikille pelkästään esteettisistä syistä laminaateista haaveileville: ÄLKÄÄ OTTAKO LAMINAATTEJA. Niiden kanssa VOI käydä huonosti eivätkä erikoishammaslääkärin titteli tai ennen-jälkeen-kuvilla varustetut nettisivut ole tae mistään, kuten kokemuksesta tiedän!! Minulta laminaatti on irronnut, kiinnitetty uudelleen huonosti, irrotettu, tehty uusi väärän värinen ja mallinen, se taas irrotettu... Ja siinä sivussa oma hammas tuhottu hiomalla se nysäksi. Pelkään kuinka kauan uusin laminaatti lopulta kestää ja milloin joudun taas uusimaan sen... Ja ennen kaikkea suren omaa ehjää ja toimivaa hammastani, jota ei enää ole ja jota en KOSKAAN saa takaisin!!
En ole elämässäni katunut mitään niin kuin tähän operaatioon ryhtymistä. Ole sinä tätä lukeva viisaampi ÄLÄKÄ OTA yhtäkään laminaattia vain ulkonäkösyistä!! Kyseessä on kuitenkin peruuttamaton, hammasta AINA vahingoittava operaatio, jonka onnistumiselle ei ole mitään takeita, kuten oma tapaukseni osoittaa.
Suosittelisin parkettia, laminaatti tuntuu kylmältä.
Ei laminaatin vuoksi läheskään aina hiota, mulla laitettiin ns. tappihampaan päälle, ollut jo 29 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei laminaatin vuoksi läheskään aina hiota, mulla laitettiin ns. tappihampaan päälle, ollut jo 29 vuotta.
Yleensä aina kyllä hiotaan. Juuri luin englanninkieliseltä sivulta, että 80-l. laminaatit kestivät/kestävät paremmin, koska silloin hiottiin paljon vähemmäb kuin nykyisin.
Mulle laitettiin muovi pinnoite vähän vihloi.posliinit ovat kalliimmat ja kestävät.tutulla on ollut tyytyväinen vähän kovia ruokia varoo. Eti hyvä lääläri