Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin oikeasti köyhäilemään ruoan kanssa, ja...

Vierailija
14.04.2017 |

..kumma kyllä, ihan yhtä hyvin mahani pysyy täynnä näilläkin sapuskoilla.

Nykyään jauhetaan monipuolisen ja terveellisen ruokavalion puolesta kaikkialla ja pidetään itsestäänselvyytenä että varsinkin köyhällä on aikaa/kiinnostusta pyöritellä padassa lanttukuutioita tai hauduttaa läskisiä, sitkeitä patalihoja puolta päivää kerrallaan. Siis jossei ole varaa niihin fileisiin, joita hyväosaiset kantavat kotiin kaupasta.
Mulla tuli mitta täyteen ruoanlaittoa, ja yksin kun asun, aloitin kokeilun ruokani kanssa: aloin syömään selvästi edullisempia raaka-aineita ja muokkasin ruokavaliotani yksinkertaisemmaksi samalla.

-Siinä missä ennen söin tuoretta lohta, pakasteseitiä ja purkkitonnikalaa vaihtelevasti, olen nyt ostanut lähinnä silakkafileitä ja niitäkin vain pari kertaa kuussa. Jos syön joskus lounaan ulkona, syön kalliimpia kalalajeja.
-Vaihdoin myslisekoitukset ja kuitusotkut ihan vaan perinteiseen kaurapuuroon.
-Rahkan ym. tilalla maustamatonta viiliä, eikä sitäkään päivittäin.
-Tuoreiden hedelmien (pl.banaanit, omenat ja satsumat) tilalle kotimaisia pakastemarjoja.
-Korvaan leivällä tai puurolla päivän toisen pääaterian.
-Juon lähinnä vettä, päivittäin myös kupin tai kaksi vihreää teetä.
-Punaisen lihan tilalla useammin papuja/tofua, välillä broileria.

Mulle oli pienoinen järkytys huomata, että ihminen tulee toimeen ja voi hyvin näinkin tylsällä ja vaivattomalla ruokavaliolla. Makuelämyksistä ei ehkä voi puhua päivän toisen kaurapuuroannoksen suhteen, mutta vatsa tulee täyteen ja tuntuu tykkäävän nykylinjasta. Mielenkiintoisinta ehkä kuitenkin on, että mun kolesteroli on laskenut lyhyessä ajassa 8,8 (sukurasitus + vaikea lihavuus) -> 7,9! Samoin verenpaine on tullut alaspäin entisestään ja vointi on kaikinpuolin hyvä. En ole vielä laihtunut, mutten toisaalta lihonutkaan. Vatsakin toimii.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä.

Tofu ei ole kallista, jos ostaa aasialaisesta kaupasta tai pyytää omaa S-ketjua tilaamaan ulkomaista versiota (ostin Prismasta paketin, maksoi reilusti alle 2€).

Pakastemarjojen hinnasta sen verran, että 200g kotimaista mustaherukkaa maksaa reilun euron ja siitä syö noin viisi kertaa puuron kanssa. Mustikka hieman kalliimpi, muttei paljon. Ei mielestäni kallista? Pakkasessa on myös itsepoimittuja punaherukoita.

Silakasta teen yleensä pihvejä eli leivitän ruisjauho-mauste-seoksessa ja paistan voissa pannulla.

En ruvennut tähän kokeiluun ensisijaisesti rahan vuoksi, mutta olen kyllä huomannut että sitä kuluu selvästi vähemmän näinä päivinä. Suurin helpotus kuitenkin on se, ettei tarvitse juuri kokkailla ja kun tulee nälkä, on tietty perusvarasto josta voi valita jotain nopeasti valmistuvaa. Vedenkeitin taitaa olla oleellisin ruoanvalmistuslaite keittiössäni. :D

ap

Vierailija
22/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tiedostan että mun isot ruokakulut johtuu enimmäkseen makumieltymyksistä ja vaihtelunhalusta, terveellisesti voisin syödä paljon havemmallakin ja säästää satasia kuussa. Mutta kun tykkään oliiveista, erilaisista juustoista, sushista, erilaisista kaloista jne. Toki terveenä pysyisi myös kaurapuurolla, porkkanoilla ja kaalilla, halvemmilla lihoilla ja kaloilla tai vaikka pavuillakin... mutta kun maku on niin tärkeä ja tuo niin paljon iloa mun elämään niin noilla en halua elää.

Joo mut aamulla voi syödä puuroa ja illalla fetasalaatin oliiveilla.

Tiistaina voi syödä filettä ja keskiviikkona haudutella etuselkää.

Mää koitan säästää, mutta en kans jaksa sitä koko ajan. Minkäs sille voi, että on herkkusuu.. ja niin on meillä lapsetkin.:)

Herkutkin voi olla erilaisia eri ihmisillä. Herkku ei aina tarkoita samaa kuin kallis,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukuista näkee, ettei ihmiset ymmärrä köyhäilystä hölkäsen pöläystä. Ei köyhä osta mitään pakasemarjoja 6€/kg hintaan, kun hedelmiä saa tuoreosastolta joskus alle euronkin kilohintaan. Yleensä kilohinnat pyörii siellä 1-4€ välillä.

Vierailija
24/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..kumma kyllä, ihan yhtä hyvin mahani pysyy täynnä näilläkin sapuskoilla.

Nykyään jauhetaan monipuolisen ja terveellisen ruokavalion puolesta kaikkialla ja pidetään itsestäänselvyytenä että varsinkin köyhällä on aikaa/kiinnostusta pyöritellä padassa lanttukuutioita tai hauduttaa läskisiä, sitkeitä patalihoja puolta päivää kerrallaan. Siis jossei ole varaa niihin fileisiin, joita hyväosaiset kantavat kotiin kaupasta.

Mulla tuli mitta täyteen ruoanlaittoa, ja yksin kun asun, aloitin kokeilun ruokani kanssa: aloin syömään selvästi edullisempia raaka-aineita ja muokkasin ruokavaliotani yksinkertaisemmaksi samalla.

-Siinä missä ennen söin tuoretta lohta, pakasteseitiä ja purkkitonnikalaa vaihtelevasti, olen nyt ostanut lähinnä silakkafileitä ja niitäkin vain pari kertaa kuussa. Jos syön joskus lounaan ulkona, syön kalliimpia kalalajeja.

-Vaihdoin myslisekoitukset ja kuitusotkut ihan vaan perinteiseen kaurapuuroon.

-Rahkan ym. tilalla maustamatonta viiliä, eikä sitäkään päivittäin.

-Tuoreiden hedelmien (pl.banaanit, omenat ja satsumat) tilalle kotimaisia pakastemarjoja.

-Korvaan leivällä tai puurolla päivän toisen pääaterian.

-Juon lähinnä vettä, päivittäin myös kupin tai kaksi vihreää teetä.

-Punaisen lihan tilalla useammin papuja/tofua, välillä broileria.

Mulle oli pienoinen järkytys huomata, että ihminen tulee toimeen ja voi hyvin näinkin tylsällä ja vaivattomalla ruokavaliolla. Makuelämyksistä ei ehkä voi puhua päivän toisen kaurapuuroannoksen suhteen, mutta vatsa tulee täyteen ja tuntuu tykkäävän nykylinjasta. Mielenkiintoisinta ehkä kuitenkin on, että mun kolesteroli on laskenut lyhyessä ajassa 8,8 (sukurasitus + vaikea lihavuus) -> 7,9! Samoin verenpaine on tullut alaspäin entisestään ja vointi on kaikinpuolin hyvä. En ole vielä laihtunut, mutten toisaalta lihonutkaan. Vatsakin toimii.

No joo. Ollaan ylempää keskiluokkaa ja toi kuulostaa tutulta.

Sitkeitä ruhonosia syödään, koska ne on maukkaampia.

Marjat on ihan vi*un kalliita!!! Syödään marjoja niin kauan kuin itsepoimittuja riittää, ikinä ei olisi varaa ostaa!:D

Ei ole varaa tofuihin, lapaan kylläkin...

Marjoissa on vaan se juttu, että itse poimitut pitää yleensä pakastaa. Meiltä meni pakastin rikki, ja kas kummaa sähkölasku pieneni 15-20 euroa (2 kk välein tulee lasku). Kun mitään muuta ei ole muutettu, pääteltiin, että se vanha arkkupakastin maksoi sähkönä lähes kympin kuussa. Ei mikään halpa hinta marjojen säilytyksestä, kun ei niitä joka päivä syöty. Nyt ei olla hankittu uutta pakastinta.

Ihan totta?

Täytyykin nyt kun toi on tyhjä, ottaa se pois päältä ja seurailla.

Eihän niitä itse poimittujakaan " raski" syödä päivittäin, niitäkin säästää.

Vierailija
25/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti pärjää, mutta itse kaipaan vaihtelua ruokavaliooni, vaikka köyhä olenkin. Olen myös valmis näkemään hieman vaivaa ruuanlaiton suhteen. Puurojakin on montaa sorttia eivätkä esim. juurekset kovin kalliita ole. Toiset nauttivat ruuasta, toiset jostain muusta :)

Ei halpa ruoka ole huonoa. Se on jopa ravitsevampaa kuin kallis.

Esimerkkinä liha, file on kallista, mutta ravintoköyhää. Rasvainen liha on halpaa, mutta täynnä ravintoa.

Rasvainen liha vaan maistuu niin yököttävältä! Olkoonkin halvempaa.

Vierailija
26/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukuista näkee, ettei ihmiset ymmärrä köyhäilystä hölkäsen pöläystä. Ei köyhä osta mitään pakasemarjoja 6€/kg hintaan, kun hedelmiä saa tuoreosastolta joskus alle euronkin kilohintaan. Yleensä kilohinnat pyörii siellä 1-4€ välillä.

Köyhäilijä ei tuhlaa rahojaan sokeriin.

Vierailija
27/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino?

Ja liittyy aloitukseen...miten?

Ja kuuluu sinulle...miten?

No meillä lenkkeillään koiran kanssa. Ulkoiletko yhtään?

Ja liittyy yhtään mihinkään... MITEN? En ole aloittaja, miksi minulle horiset jostain koiralenkeistä?

Vierailija
28/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti pärjää, mutta itse kaipaan vaihtelua ruokavaliooni, vaikka köyhä olenkin. Olen myös valmis näkemään hieman vaivaa ruuanlaiton suhteen. Puurojakin on montaa sorttia eivätkä esim. juurekset kovin kalliita ole. Toiset nauttivat ruuasta, toiset jostain muusta :)

Esimerkkinä liha, file on kallista, mutta ravintoköyhää. Rasvainen liha on halpaa, mutta täynnä ravintoa.

Rasvainen liha vaan maistuu niin yököttävältä! Olkoonkin halvempaa.

Näinhän se on. Toiset tykkää kuivasta ja ravintoköyhästä ja toiset mehukkaasta ja ravitsevasta.

Vierailija
29/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tiedostan että mun isot ruokakulut johtuu enimmäkseen makumieltymyksistä ja vaihtelunhalusta, terveellisesti voisin syödä paljon havemmallakin ja säästää satasia kuussa. Mutta kun tykkään oliiveista, erilaisista juustoista, sushista, erilaisista kaloista jne. Toki terveenä pysyisi myös kaurapuurolla, porkkanoilla ja kaalilla, halvemmilla lihoilla ja kaloilla tai vaikka pavuillakin... mutta kun maku on niin tärkeä ja tuo niin paljon iloa mun elämään niin noilla en halua elää.

Tuskin sullakaan koko ateria koostuu noista. Ihan hyvin voi syödä erilaisia juustoja (ja kyllä, ne ovat hyviä), mutta voi joskus myös miettiä että voisiko joskus kokeilla muutakin. Samoin on turha ajatella, että kaurapuuro, porkkanat ja pavut eivät maistu miltään. Tervetuloa meille syömään vaikka timjami-uunijuureksia, paistettua savutofua, marinoituja  papuja, itse tehtyä leipää ja hummusta. Varmasti maistuu ja lopuksi voi huitaista vaikka hyvää juustoa jälkkäriksi. Maku on meillekin tärkeä ja ruoka tuo iloa elämään, plus tietty koko perheen pöydän ääreen. Meillä syödään hyvää ja täyttävää ruokaa, suositaan tuoretuotteita ja laatua (esim. monia luomutuotteita saa nykyään ihan järkevällä hinnalla). Silti ostetaan kaupasta ns. järkeviä perustuotteita ja rakennetaan perusrunko niiden varaan.

30/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruoka ylipäänsä on nykyään niin halpaa, että kenenkään budjetti tuskin menee siitä nurin, jos ostaa valmista kaupan leipää, juustoja, leikkeileitä ja hyvälaatuista lihaa. Toista oli vielä joskus 80-luvulla mun nuoruudessa, jolloin ruoka oikeasti maksoi maltaita. Nykyään Lidlistä voi kärrätä kassikaupalla mitä vaan, eikä maksa mitään. Tuskin enää edes opiskelijoilla on tarvetta syödä viikkotolkulla makaronia tai puuroa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoisi, että mun ruokavalio on kallista, mutta se ei ihan niinkään ole, koska olemme omavaraisia aika pitkälle.

Eli saamme pellolta ja navetasta hyvin paljon. Esimerkki ruoka: perunat, kasvikset, porkkanaraaste,sipulivoi. Piimä, ruisleipä. Ei maksa meille mitään.

Kastiketta emme ole tottuneet tekemään, se on enemmän kai etelä-suomalainen tapa. ( etelä mulle Jyväskylästä alaspäin.

Uunikesäkurpitsa: koverra sisustaa pois, laita sisään tuorejuustoa, (kantarelli) sipulia,riisiä,koverrettua kesäkurpitsaa, mausteita, juustokuorrutus päälle.

Tosi hyvää ja voit laittaa myös tonnikalaa tai jauhelihaa, mutta minä en tykkää lihasta.

Tuo ei meille maksa kuin sen riisin ja juuston verran.

Kaupan leipää en syö koska se on niin pahaa. Teen omaan juureen hapanleivän ilman hiivaa. Ruisjauhot ja vehnäjauhot saadaan naapurista.

Vierailija
32/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käy baareissa, en polta ja käytän aika kohtuullisesti alkoholia. Sen sijaan ostan ihan mielelläni laadukkaita ruokia. Musta elämässä pitää olla nautintoja. Opiskeluaikanakin pyrikin maksimoimaan nautinnon niillä rahoilla joita mulla oli ruuanlaittoon.

Ostin todella niitä patalihoja ja tein aivan herkullisia juttuja niistä samaan aikaan kun toiset söivät nuudelia ja tonnikalaa. Se on lopulta vaan viitseliäisyydestä kiinni. Vahtii tarjouksia ja ostaa pakasteeseen silloin enemmän hyvää kun se on halvempaa. :)

Vierailija
33/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino?

Ja liittyy aloitukseen...miten?

Ja kuuluu sinulle...miten?

Asia otettiin esille avauksessa, mutta luin nyt tarkemmin eli vaikea lihavuuus. Ei kuulu minulle tarkemmin.

Vierailija
34/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoisi, että mun ruokavalio on kallista, mutta se ei ihan niinkään ole, koska olemme omavaraisia aika pitkälle.

Eli saamme pellolta ja navetasta hyvin paljon. Esimerkki ruoka: perunat, kasvikset, porkkanaraaste,sipulivoi. Piimä, ruisleipä. Ei maksa meille mitään.

Kastiketta emme ole tottuneet tekemään, se on enemmän kai etelä-suomalainen tapa. ( etelä mulle Jyväskylästä alaspäin.

Uunikesäkurpitsa: koverra sisustaa pois, laita sisään tuorejuustoa, (kantarelli) sipulia,riisiä,koverrettua kesäkurpitsaa, mausteita, juustokuorrutus päälle.

Tosi hyvää ja voit laittaa myös tonnikalaa tai jauhelihaa, mutta minä en tykkää lihasta.

Tuo ei meille maksa kuin sen riisin ja juuston verran.

Kaupan leipää en syö koska se on niin pahaa. Teen omaan juureen hapanleivän ilman hiivaa. Ruisjauhot ja vehnäjauhot saadaan naapurista.

Lisään vielä, että maidosta teen uunijuustoa, viiliä ja jugurttia. Viilin jatkan aina, laittamalla vähän maitoa joukkoon.

Koiratkin saavat viiliä. Itse saamme kauran. Jos tekee mieli lapsille namia, niin jäätelökone on hyvä ja kermaa kattilaan sokerin kanssa....tulee äkkiä kinuskia tai enemmän keitettäessä toffeekarkkia. Harvoin kun kauppaan ajetaan, otetaan isot määrät kaikkea koko kuukaudeksi.

Vierailija
35/35 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini ei ollut moittia halpaa ruokaa huonoksi, koska itsekin pääasiassa sitä syön. Mutta miksi vetää överiksi ja syödä yksipuolisesti vaikka sitä kaurapuuroa koko ajan, koska monet muutkaan puurohiutaleet eivät maksa maltaita. Jos söisin kaurapuuroa viikosta toiseen vieläpä useamman kerran päivässä, olisi tökkiminen ja tympääntyminen taattua. Silakat ovat myös ihan ok toisinaan jne. Itse kun tykkään nimenomaan vaihtelusta ja monipuolisuudesta eikä se tarkoita, että söisin fileetä usein (se on lähinnä juhlaruokaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi