Vierailija

..kumma kyllä, ihan yhtä hyvin mahani pysyy täynnä näilläkin sapuskoilla.

Nykyään jauhetaan monipuolisen ja terveellisen ruokavalion puolesta kaikkialla ja pidetään itsestäänselvyytenä että varsinkin köyhällä on aikaa/kiinnostusta pyöritellä padassa lanttukuutioita tai hauduttaa läskisiä, sitkeitä patalihoja puolta päivää kerrallaan. Siis jossei ole varaa niihin fileisiin, joita hyväosaiset kantavat kotiin kaupasta.
Mulla tuli mitta täyteen ruoanlaittoa, ja yksin kun asun, aloitin kokeilun ruokani kanssa: aloin syömään selvästi edullisempia raaka-aineita ja muokkasin ruokavaliotani yksinkertaisemmaksi samalla.

-Siinä missä ennen söin tuoretta lohta, pakasteseitiä ja purkkitonnikalaa vaihtelevasti, olen nyt ostanut lähinnä silakkafileitä ja niitäkin vain pari kertaa kuussa. Jos syön joskus lounaan ulkona, syön kalliimpia kalalajeja.
-Vaihdoin myslisekoitukset ja kuitusotkut ihan vaan perinteiseen kaurapuuroon.
-Rahkan ym. tilalla maustamatonta viiliä, eikä sitäkään päivittäin.
-Tuoreiden hedelmien (pl.banaanit, omenat ja satsumat) tilalle kotimaisia pakastemarjoja.
-Korvaan leivällä tai puurolla päivän toisen pääaterian.
-Juon lähinnä vettä, päivittäin myös kupin tai kaksi vihreää teetä.
-Punaisen lihan tilalla useammin papuja/tofua, välillä broileria.

Mulle oli pienoinen järkytys huomata, että ihminen tulee toimeen ja voi hyvin näinkin tylsällä ja vaivattomalla ruokavaliolla. Makuelämyksistä ei ehkä voi puhua päivän toisen kaurapuuroannoksen suhteen, mutta vatsa tulee täyteen ja tuntuu tykkäävän nykylinjasta. Mielenkiintoisinta ehkä kuitenkin on, että mun kolesteroli on laskenut lyhyessä ajassa 8,8 (sukurasitus + vaikea lihavuus) -> 7,9! Samoin verenpaine on tullut alaspäin entisestään ja vointi on kaikinpuolin hyvä. En ole vielä laihtunut, mutten toisaalta lihonutkaan. Vatsakin toimii.

• ylös 61
  • alas 4

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Se on tämä nykyaika, kun kaikki on saatavilla: se kaikki myös oletetaan tarpeelliseksi osaksi hyvää elämää, mutta mikä onkaan totuus? Omat isovanhempani elivät juureksilla, perunalla ja ruskealla kastikkeella + kuivaleivällä, kumpikin eli yli 90-vuotiaiksi.

• ylös 38
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on tämä nykyaika, kun kaikki on saatavilla: se kaikki myös oletetaan tarpeelliseksi osaksi hyvää elämää, mutta mikä onkaan totuus? Omat isovanhempani elivät juureksilla, perunalla ja ruskealla kastikkeella + kuivaleivällä, kumpikin eli yli 90-vuotiaiksi.

No totuus on se, että moni kuoli paljon nuorempana niillä samoilla juureksilla, kuivaleivillä ja kastikkeilla... Mutta anyway, komppaan aloittajaa siinä, että ruuasta on  tehty turhaan hifistelyä ja paljon spartalaisemmalla linjalla pärjää ihan yhtä hyvin. Olen itsekin erinäisistä syistä joutunut kiristämään ruokamenoja ja huomannut että yksinkertaistamisen varaa on paljon.

• ylös 39
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ihan varmasti pärjää vähemmällä hifistelyllä, mutta kun minä en halua pärjätä! Haluan tehdä työtä keittiössä, käyttää monipuolisia ja vaativiakin raaka-aineita jne.

• ylös 12
  • alas 8
Vierailija

Oliko sinun tarkoitus köyhäillä rahallisesti? 

Ajattelin vaan että säästätkö oikeasti tuolla tavalla ?

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

-Tuoreiden hedelmien (pl.banaanit, omenat ja satsumat) tilalle kotimaisia pakastemarjoja.

Eivätkö pakastemarjat kilohinnaltaan kuitenkin ole kalliimpia kuin useimmat hedelmät? Paitsi jos ovat itse kerättyjä.

Ja tofun kilohintahan on melkoinen, halvimmat laadut punaista lihaa huomattavasti halvempia.

Millaisia ruokia teet silakasta? Jostakin syystä en itse vain meinaa saada sitä alas (ja toinen mikä tökkii on silli, biologian kannaltahan ne onkin sama laji). Muuten kyllä syön kalaa.

• ylös 30
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jauhetaan monipuolisen ja terveellisen ruokavalion puolesta kaikkialla ja pidetään itsestäänselvyytenä että varsinkin köyhällä on aikaa/kiinnostusta pyöritellä padassa lanttukuutioita tai hauduttaa läskisiä, sitkeitä patalihoja puolta päivää kerrallaan. Siis jossei ole varaa niihin fileisiin, joita hyväosaiset kantavat kotiin kaupasta.
Mulla tuli mitta täyteen ruoanlaittoa, ja yksin kun asun, aloitin kokeilun ruokani kanssa: aloin syömään selvästi edullisempia raaka-aineita ja muokkasin ruokavaliotani yksinkertaisemmaksi samalla.

-Siinä missä ennen söin tuoretta lohta, pakasteseitiä ja purkkitonnikalaa vaihtelevasti, olen nyt ostanut lähinnä silakkafileitä ja niitäkin vain pari kertaa kuussa. Jos syön joskus lounaan ulkona, syön kalliimpia kalalajeja.

Mulle oli pienoinen järkytys huomata, että ihminen tulee toimeen ja voi hyvin näinkin tylsällä ja vaivattomalla ruokavaliolla. Makuelämyksistä ei ehkä voi puhua päivän toisen kaurapuuroannoksen suhteen, mutta vatsa tulee täyteen ja tuntuu tykkäävän nykylinjasta. Mielenkiintoisinta ehkä kuitenkin on, että mun kolesteroli on laskenut lyhyessä ajassa 8,8 (sukurasitus + vaikea lihavuus) -> 7,9! Samoin verenpaine on tullut alaspäin entisestään ja vointi on kaikinpuolin hyvä. En ole vielä laihtunut, mutten toisaalta lihonutkaan. Vatsakin toimii.

No joo. Ollaan ylempää keskiluokkaa ja toi kuulostaa tutulta.
Sitkeitä ruhonosia syödään, koska ne on maukkaampia.
Marjat on ihan vi*un kalliita!!! Syödään marjoja niin kauan kuin itsepoimittuja riittää, ikinä ei olisi varaa ostaa!:D

Ei ole varaa tofuihin, lapaan kylläkin...

• ylös 15
  • alas 4
Vierailija

Varmasti pärjää, mutta itse kaipaan vaihtelua ruokavaliooni, vaikka köyhä olenkin. Olen myös valmis näkemään hieman vaivaa ruuanlaiton suhteen. Puurojakin on montaa sorttia eivätkä esim. juurekset kovin kalliita ole. Toiset nauttivat ruuasta, toiset jostain muusta :)

Vierailija

Me olemme hyväosaisia muttemme siitä huolimatta roudaa kaupasta fileitä kotio vaan ns. köyhäilemme. Ihan normaalin arkijärjen käyttöä mun mielestä. Säästyypähän rahaa johonkin muuhun.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Kyllä sitä makua saa kun käyttää reilulla kädellä mausteita sun muuta. Kaurapuuroon voi laittaa kanelia, omenaraastetta tai -sosetta, marjoja, mehukeittoa sun muuta. Samoin papu- ja tofuruokia voi maustaa eri tavoin, eli sama ruoka voi olla maultaan vaikkapa tulinen tai orientaali tai välimerellinen. Kasviksia voi käyttää todella monipuolisesti. Itse en ole kovin innostunut hifistelystä tai "vaativista" ruoka-aineista, vaan olen sen sijaan kiinnostuneempi siitä miten saa nopeasti ja helpolla hyvää ja edullista kasvispainotteista ruokaa lautasille. Ja kyllä, meillä menee  paljon tavallista maustamatonta ykkösviiliä, maustamatonta jugurttia, ruisleipää, erilaisia puurohiutaleita, papuja ja tofua, kasviksia, marjoja ja tuoreista hedelmistä juurikin niitä omenoita, banaaneja ja mandariineja tms.

Kyllä kummasti vaikuttaa ruuanlaittoon kuluvaan aikaan ja kauppalaskun kokoon, että pärjäilee perusvarastolla.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Kyllä minä tiedostan että mun isot ruokakulut johtuu enimmäkseen makumieltymyksistä ja vaihtelunhalusta, terveellisesti voisin syödä paljon havemmallakin ja säästää satasia kuussa. Mutta kun tykkään oliiveista, erilaisista juustoista, sushista, erilaisista kaloista jne. Toki terveenä pysyisi myös kaurapuurolla, porkkanoilla ja kaalilla, halvemmilla lihoilla ja kaloilla tai vaikka pavuillakin... mutta kun maku on niin tärkeä ja tuo niin paljon iloa mun elämään niin noilla en halua elää.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vatsa kelpuuttaa, suu välttämättä ei. 

Joillekin ruoka on kuulemma vain polttoainetta.

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Meilläkin pärjätään vähällä, mutta mistään ei tarvitse tinkiä, ja syödään parasta ja laadukkainta ruokaa mitä kaupasta saa.

Vierailija

Kotimaiset pakastemarjat ovat luokkaa 6 euroa kilo, jos kaupasta ostaa. Itsellä itse poimittuja, eikä nekään halpoja ole, kun niitä on pitänyt etsiä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varmasti pärjää, mutta itse kaipaan vaihtelua ruokavaliooni, vaikka köyhä olenkin. Olen myös valmis näkemään hieman vaivaa ruuanlaiton suhteen. Puurojakin on montaa sorttia eivätkä esim. juurekset kovin kalliita ole. Toiset nauttivat ruuasta, toiset jostain muusta :)

Ei halpa ruoka ole huonoa. Se on jopa ravitsevampaa kuin kallis.

Esimerkkinä liha, file on kallista, mutta ravintoköyhää. Rasvainen liha on halpaa, mutta täynnä ravintoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tiedostan että mun isot ruokakulut johtuu enimmäkseen makumieltymyksistä ja vaihtelunhalusta, terveellisesti voisin syödä paljon havemmallakin ja säästää satasia kuussa. Mutta kun tykkään oliiveista, erilaisista juustoista, sushista, erilaisista kaloista jne. Toki terveenä pysyisi myös kaurapuurolla, porkkanoilla ja kaalilla, halvemmilla lihoilla ja kaloilla tai vaikka pavuillakin... mutta kun maku on niin tärkeä ja tuo niin paljon iloa mun elämään niin noilla en halua elää.

Joo mut aamulla voi syödä puuroa ja illalla fetasalaatin oliiveilla.
Tiistaina voi syödä filettä ja keskiviikkona haudutella etuselkää.
Mää koitan säästää, mutta en kans jaksa sitä koko ajan. Minkäs sille voi, että on herkkusuu.. ja niin on meillä lapsetkin.:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No joo. Ollaan ylempää keskiluokkaa ja toi kuulostaa tutulta.
Sitkeitä ruhonosia syödään, koska ne on maukkaampia.
Marjat on ihan vi*un kalliita!!! Syödään marjoja niin kauan kuin itsepoimittuja riittää, ikinä ei olisi varaa ostaa!:D

Ei ole varaa tofuihin, lapaan kylläkin...

Marjoissa on vaan se juttu, että itse poimitut pitää yleensä pakastaa. Meiltä meni pakastin rikki, ja kas kummaa sähkölasku pieneni 15-20 euroa (2 kk välein tulee lasku). Kun mitään muuta ei ole muutettu, pääteltiin, että se vanha arkkupakastin maksoi sähkönä lähes kympin kuussa. Ei mikään halpa hinta marjojen säilytyksestä, kun ei niitä joka päivä syöty. Nyt ei olla hankittu uutta pakastinta.

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino?

Ja liittyy aloitukseen...miten?

Ja kuuluu sinulle...miten?

No meillä lenkkeillään koiran kanssa. Ulkoiletko yhtään?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.