Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vertaistukiryhmiä huoltajuusongelmien kanssa painivalle?

Vierailija
14.04.2017 |

Olen lähivanhempi, kouluikäisen lapsen äiti. Lähdin pitkästä parisuhteesta, koska miehelle puhkesi avioliiton viimeisinä vuosina vaikeita mielenterveysongelmia, joita hän hoitaa erilaisin päihtein. Apua haimme ja saimmekin useilta tahoilta, mutta valitettavasti halu tervehtymiseen puuttuu. Tämä on sekoittanut tilanteen niin, että mukana on useita eri viranomaisia ja käräjillä on päästy istumaan.

Tarvitsisin vertaistukea, koska näin hankalaa tilannetta ei ole kenelläkään tuttavapiirissäni. Kaipaisin ryhmiä, joissa olisi saman kokeneita ja selviytymistarinoita, jotta saisin tukea ja käytännön neuvoja. Onko teillä linkata mitään esim. Facebookiin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteenne kuulostaa raskaalta ja on hienoa, että mietit ketkä voisivat olla mukanasi nyt. Valitettavasti lapsiperheiden palveluissa ei edelleenkään osata ottaa koko perhettä huomioon, vaan tukea saadaan erillisinä osioina. Tekin olette hakeneet ja saaneet tukea eri tahoilta, eli varmaankin päihdeongelmaan, mielenterveysongelmaan, eroon ja ties mihin liittyen, mutta onko teillä mukana ketään joka ymmärtää ja näkee tilanteenne kokonaisuutena? Luultavasti olet tämänkin apuaeroon-linkin (http://apuaeroon.fi/nettilinkit) jo nähnyt, eikä sieltäkään nyt suoranaisesti pomppaa esiin juuri teille sopivaa tahoa. Luultavasti jossakin on kokeilut omia ryhmiä kaltaisessasi tilanteessa oleville, mutta ei niitä taideta tarjota yleisesti tai jatkuvasti. Voisin kuvitella, että esim. verkon kautta toimiva oma vertaisryhmä, jossa voisi välillä olla lapsiperheiden palvelujen ammattilaisia mukana, olisi helppo ja halpa, mutta hyvin vaikuttava juttu.

Valitettavasti en osaa auttaa enkä vinkata, mutta varmaan Facebookistakin voi löytyä ryhmä jos toinenkin, jos osaa ja jaksaa klikkailla. Tietoa ja ryhmiä, luentoja tms. voi löytyä myös täältä: https://www.perheaikaa.fi/

Tässä olisi ehdottomasti mietinnän paikka, että miten kaltaisessanne tilanteessa koko perhe otettaisiin huomioon ja selvitettäisiin mitä perhe tarvitsee ja kaipaa. Ja sitten toteutettaisiin se.

Vierailija
2/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja lapsella on molemmilla omat psykoterapiat, sekä koulukuraattorin kanssa tapaamme aika ajoin. Poliisin hoidossa on rikosasiat ja näissä minua auttaa ihan loistava lakimies. Lähipiirini on oiva tukiverkko, johon voin nojata, mutta kaipailisin saman kokeneita. Omassa ystäväpiirissäni kommentit ovat tyyliin "ei voi olla totta, ihan sairasta!" tai "en nyt haluis ottaa mitään puolta tässä asiassa". Joten vertaistuki saman kokeneilta olisi enemmän kuin arvokasta! Näin sekopäisiä asioita ei tunnu tapahtuvan muille, vaan koen joutuneeni tahtomatta osaksi sekopäistä alamaailmaa.

Periaatteessa olen siis turvassa, mutta pelkään aina välillä tulevia yllätyksiä, joihin ei ikinä totu ja ne pelästyttävät. Rikoksen uhrienkin toiminta voisi kiinnostaa, mutta lieköhän heilläkään vertaitukiryhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sen, että ystäväpiiriltä saatava tuki on erilaista kuin vertaisilta, saman kokeneilta saatava tuki ja mukana oleminen. Ehkä lähtisin kyselemään Ensi- ja turvakotien kautta, voisi päästä juttusille työntekijän kanssa joka ehkä osaisi ohjata sopivaan ryhmään. Esim. Nettiturvakodissa näyttää olevan chat-palvelu ja ihan siis ryhmämuotoinen chat, jossa saa jutella tiettyyn aikaan omalla porukalla: https://www.turvakoti.net/site/?lan=1&page_id=6

Ryhmiä tai keskustelupiirejä tai muuta tukea voi olla saatavilla myös lähimmässä Ensi- ja turvakodissa, joiden yhteystiedot ovat täällä: https://ensijaturvakotienliitto.fi/tietoa-liitosta/nain-me-autamme/

Ette ole ensimmäinen, ainut, ettekä viimeinen tällaiseen tilaan joutunut perhe. Sekopäiset, yllätykselliset asiat voivat olla arkea vielä pitkään, samalla kun pitäisi miettiä mitä itse ja mitä lapset ovat kokeneet ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Sitä on vaikea käsittää, jos ei ole itse sitä kokenut. Nekin jotka ainakin päällisin puolin ymmärtävät tilanteen ollessa pahimmillaan päällä, eivät välttämättä ymmärrä miksi tilanteen rauhoituttua ja kaiken ollessa tavallista ja turvallista, alkaa joku tai kaikki perheenjäsenistä oireilla. On oikeasti todella hyvä, jos löydät juttuseuraa saman kokeneista ja saat sieltä tukea kaiken muun tuen rinnalle.

Vierailija
4/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan samanlaisessa tilanteessa juuri nyt. Apua on vaikea saada. Lasten tulevaisuus huolestuttaa. Vertaistukea olisi hyvä löytää. Sukua ja ystäviä ei voi kaikella kuormittaa. Eikä ne kauhistelut ja voivottelut todellakaan auta.

Vierailija
5/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuisi paremmalta, että vertaistukipalsta olisi jonkin yhdistyksen alla, eikä yksityisten henkilöiden tekemä. Mutta liekö millään yhdistyksellä resursseja ja intoa moiseen?

Vierailija
6/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuisi paremmalta, että vertaistukipalsta olisi jonkin yhdistyksen alla, eikä yksityisten henkilöiden tekemä. Mutta liekö millään yhdistyksellä resursseja ja intoa moiseen?

Olisihan se kaikkein fiksuinta ja myös siitä olisi hyötyä, että voisi tarvittaessa osallistua kertomatta nimeään tai asuinpaikkaansa. Se voitaisiin tarkistaa vaikka ryhmään osallistuttaessa, että saataisiin turvattua osallistujien turvallisuus.

Itse asiassa tämä palvelujen hajanaisuus, eli juuri se, että yksi taho hoitaa pääkoppaa, yksi päihdeongelmaa, yksi tukee arjessa, yksi työskentelee koululla ja sitten on vielä se oma lähipiiri, joka harvemmin on mukana muuta kuin arjessa. Nykyinen tyyli ei edistä koko perheen hyvinvointia ja jättää helposti perheen yksin miettimään, että keneen otetaan seuraavaksi yhteyttä tai milläköhän perustelen nyt tuolle taholle x palvelun y tarpeen. Samalla kiikuttaa lausuntoja tai lomakkeita paikasta toiseen. Hallituksen lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman (http://stm.fi/lapsi-ja-perhepalvelut/kuvaus) olisi tarkoitus parantaa juuri tätä perheen kanssa toimivien tahojen yhteistyötä ja sitä että perhe saisi äänensä kuuluviin ja saisi sitä tukea ja palvelua mitä juuri sillä hetkellä tarvitsee. Saa nähdä missä muodossa se tulee toteutumaan, mutta ehdottomasti kannattaa viedä tätä viestiä eteenpäin-

Vierailija
7/7 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin tosi hyvä, kun koko paketin saisi samasta osoitteesta. Nyt ensi viikolla minulla on tapaaminen mm. Parisuhdeväkivaltayksikön, rikosuhripäivystyksen, Lastenvalvojan, poliisin, asuntotoimen, sosiaalitoimen ja lääkärin kanssa. Jouduin siis käymään saman rankan asian läpi monta kertaa 😢 Siinä samalla yritän saada edes lapsille jotain psykiatrista apua. Itse ehdin myöhemminkin.Voimat on loppu! Mitenkähän ne pärjää, joilla ei ole jakamista edes tähän...😞 Apua ei tarjota mistään, vaan kaikki pitää itse jaksaa/osata vaatia,kun elämä on kriisissä.