Nuori sinkkunainen, ottaisitko tulevan miehesi sukunimen jos menisitte naimisiin?
Kommentit (16)
Joo. Haluan että koko perheellä on sama sukunimi.
Aiemmin olin sitä mieltä, että ehdottomasti. Mutta nimiyhdistelmäni on ainut laatuaan (ainakin tähän mennessä), jonka takia en ole enää varma vaihtaisinko.
En usko että vaihtaisin, minulla on mielestäni todella kaunis sukunimi josta pidän kovasti. Mikään "feministijuttu" tämä ei ole, onhan minulla nytkin isäni nimi.
En ottaisi miehen nimeä vaan haluaisin, että keksitään yhdessä uusi sukunimi vain meille ja meidän perheelle.
Toki se voisi olla myös jokin "vanha", meidän suvusta ainakin löytyy ns. sammuneita nimiä, jotka ovat tosi kivoja.
Myös miehen suvusta vastaava, sammunut nimi kävisi.
En, koska haluan säilyttää oman sukuni sukunimen joka merkitsee minulle paljon ja olen ylpeä suvustani, joten senkään vuoksi ei ole mitään syytä vaihtaa miehen sukunimeen.
No eiköhän se riipu aika pitkälle siitä mikä se sukunimi on. Jos on joku Perä-Rouhu, en taatusti. Jos oma sukunimi on luokkaa Rytkönen, voi olla että Virtaseen on kiva vaihtaa, mutta jos nätimpi löytyy omasta takaa voi päätös olla vaikeampi. Minulla on outo ja harvinainen sukunimi ja oikein odotan että pääsisin siitä eroon, mielellään tuolla lailla "normaalisti" eikä erikseen vaihtamalla.
En näe mitään syytä vaihtaa sukunimeä. En myöskään haluaisi että mies ottaisi oman nimeni.
vaihtaisin koska omalla nimelläni on ollut vaikeuksia hoitaa asioita vaikka olen ihan suomalainen... nytkin huomasin että miehen ja minun yhteisessä pankkitilissä omistajuus papereihin sukunimeni on kirjoitettu väärin... en jaksa alkaa taas hoitamaan yhtä asiaa nimeni vuoksi... joten jos joskus naimisiin niin todellakin otan miehen sukunimen ja teen siitä oman nimeni itseni vuoksi, helpottuisi oma elämä hirveästi.
En ole sinkku enää mutta hassulta tuntuisi identifioitua enemmän miehen sukuun kuin omaan biologiseen sukuuni. Omat vanhempani ym. lähisuku tulee aina olemaan läheisempiä kuin appivanhemmat jne. Nimen vaihtajista tulee aina mielikuva että ovat jotenkin riidoissa oman sukunsa kanssa tai häpeävät heitä.
Kyllä, koska haluan lapsia ja haluan että koko perheellä on silloin sama nimi. Myös se sopisi, että mies ottaisi minun sukunimeni. Identiteettini ei ole rakentunut sukunimeni varaan, joten ei ole sellaista fiilistä, ettenkö pystyisi siitä luopumaan. Ehkä hieman turhamainen olen siinä mielessä, että jos miehen sukunimi olisi "ruma", haluaisin varmaan että ottaisimme molemmat minun nimeni (joka on ihan nätti).
N23
Jos miehen nimi on kauniimpi ja harvinaisempi kuin omani, voisin vaihtaa. En ole omaan sukunimeeni mitenkään kiintynyt, päinvastoin koko isän puoleinen suku on täynnä mt-ongelmaisia, rikollisia, alkoholisteja ja pirinistejä, ja poliisikin tietää jo sukunimen turhan hyvin. En halua ehkä tulla yhdistetyksi noihin ihmisiin :D isäni vuoksi olisin voinut nimen pitää mutta isäkin on jo kuollut, ainoa järkevä tuosta sukuhaarasta.
Inhoan sukunimeäni joten joo ellei se olisi vielä typerämpi9
En ottaisi, koska identiteettini on niin hauras, että varmaan hukkaisin itseni ihan kokonaan. Olen työelämään siirtyessä joutunut ottamaan tavallaan uuden etuminen käyttöön (hankalan yhdysnimen ensimmäinen puolisko) ja jo siihen on ollut vaikea tottua enkä tunne sitä omakseni, vaikka ymmärrän täysin miksi se on muille helpompi. Nimeni on siis tyyliin Marika-Hannele ja töissä kutsutaan vain Marikaksi. Tunnen itseni vielä vuoden jälkeenkin vähän valehtelijaksi, kun esittelen itseni Marikaksi. En halua edes kuvitella millaista olisi, jos sukukimikin olisi ihan eri.
Jos mies suostuu naisen mieliksi naimisiin, olisi naisen syytä ottaa vastapalveluksena miehen sukunimi.
M45
En ole sinkku, mutta en ottaisi nykyisen miehen nimeä, jos menisimme naimisiin. Oma sukunimeni on harvinainen, ja passaa etunimeeni kuin nenä päähän. Miehen nimi taas on "Virtasia". Muutenkin tuntuisi kummalliselta kuulua sukunimen perusteella enemmän miehen perheeseen, kuin omaani. Lasten kannalta olisi tietenkin mukavampi, jos kaikilla olisi sama sukunimi. Jos joskus haluan lapsia, siinä onkin sitten uusi ongelma että kenen nimi heille annetaan.
En voi luopua sukunimestäni, niin iso osa mua kun koko nuoruus kutsuttu sukunimellä.