Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ihmetyttää toi endo-homma...

23.03.2006 |

Meillä lääkäri epäili että mahdollisesti vois olla endoa tän raskautumisvaikeuden taustalla. Kysyin sit että pitäskö sitä jotenkin tutkia ja hän sanoi että ei kannata kun hoito ois kuitenkin se sama (ivf). Tutkimus pitäs tehdä nukutuksessa ja siitä saatas vaan varmuus että endoa on. Eli että turha vaiva pelkän tiedon takia. Täällä palstalla on kuitenkin monia joilla endoa on poistettu tai hoidettu jotenkin. Mietin tässä itsekseni että lyödäänkö me päätä seinään jos vaan jatketaan PASseja ja siellä taustalla on endo miksi tää ei tuota tulosta. Vai onko oikeesti niin ettei sitä tarvi hoitaa jos sitä endoa onkin. Mut siis miksi joitakin on hoidettu? Vähän sekava viesti mut valaiskaa mua jos ymmärrette joku tän asian paremmin... Ja endoa ei siis ole näkynyt missään (voiko se näkyä esm. uä:ssa?) epäily kai lähinnä kovien menkkakipujen takia ja siksi että kivut alkaa jo oviksen aikoihin ja jatkuu menkkoihin asti.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes ivf-jonossa aloin miettimään endon mahdollisuutta. Mulla ei ollut mitään oireita, ei kipuja eikä mitään mikä voisi viitata endoon - pelkkä lapsettomuus vain (ihan kuin siinä ei olisi tarpeeksi). Muuten siis kaikki täysin kunnossa sekä mun, että miehen osalta.

Kävin yksityisellä endoon erikoistuneella lääkärillä, joka oli sitä mieltä, että kohdunkannatin on kireä ja jos endoa on, sitä on minimaalisesti. Sain itse valita, halusinko lapaan. Halusin. 3 kk ton ekan tutkimuksen jälkeen lapa tehtiin ja tuloksena oli, että endoa oli jonkin verran. Kaikki tosin pinnallista ja saatiin pois, mutta lääkärin mukaan se on voinut olla lapsettomuutemme syy. Varmaksihan kukaan ei voi sanoa.

Nyt mahdollisuudet luomuraskauteen ovat lääkärin mukaan erittäin hyvät. Meneillään eka kierto lapan jälkeen, joten en osaa sanoa kuinka tässä tulee käymään. " Yritysaikaa" annettiin n. 6 kk ja sitten edessä olisi ivf, jos tulosta ei sitä ennen tule.

Endo on siitä ikävä tauti, ettei se näy missään tutkimuksessa. Paitsi jos munasarjoihin tulee isot endometrioomat, niin ne näkyvät. Mutta muuten siis ei. Ei mullakaan ikinä näkynyt ultrassa tai ssg:ssä mitään, eikä myöskään siis oireita ollut. Endo vaikuttaa solutasolla, eli jos endoa ei ole hoidettu, voi ivf:ssä saatavat solut olla huonompia, ne hedelmöittyvät huonommin tms. Tietysti on täysin mahdollista, että ivf tuo tulosta ja kyllähän endolaiset raskautuvat ihan luomustikin aina silloin tällöin ;) Ivf:ssä on kuitenkin riskinsä eli periaatteessa luomusti alkanut raskaus olisi se kaikkein " paras" . Itse elätän toivoa, että seuraavan puolen vuoden aikana tulisi luomuplussa eikä ivf-hoitoa tarvitsisi koskaan edes aloittaa. Jos tulosta ei tule, niin sitten tietysti hoitoihin, ei minulla ole mitään niitä vastaan ;)

Lääkäreillä on usein eriäviä mielipiteitä endon hoidosta tai yleensä sen vaikutuksesta lapsettomuuteen. Itse olen äärimmäisen tyytyväinen, että valitsin lapan, ennen kuin endo ehti tehdä mitään tuhoja (tukkia munatorvet, tai " sairastuttaa" munasarjan niin, että toinen pitäisi esim. poistaa).

Vierailija
2/3 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas sitä oppii uutta :)

Meillä ei ainakaan soluissa ollut vikaa, saatiin yhdeksän hyvää alkiota joissa oli muistaakseni 3-4 top-alkiotakin. Tuoresiirrosta kuitenkin nega ja nyt oottelen ekaa PASsia. Mahtaakohan endo vaikuttaa alkion kiinnittymiseen? Tuoresiirron jälkeen kävi vielä niin oudosti, että pp 9 alkoi tulla vähäistä verenvuotoa joka muuttui parissa päivässä runsaaksi ja virallisena testipäivänä oli käytännössä jo menkat tullu... Ja tämä vaikka käytin lugeja. En tiedä mihin toi taas voi viitata, mut ajttelin että ei kai sillä alkiolla ollu mitään mahiksia jäädä vaikka ois kiinnittynytkin kun limakalvo vuoti pois ennen aikojaan. Vai " tietääköhän" keho jo siinä vaiheessa onko kukaan kiinnittynyt vai ei? Lääkäriltä koitin kysellä, mutta hän ei kauheesti ottanut kantaa, liekö nämä semmosia juttuja ettei lääketiedekään tarkkaan tiedä tai sit lääkäri oli vaan kiireinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Endometrioosi on todellakin sen verran kavala tauti, ettei sitä läheskään aina ultrassa näy. Mulle on tehty vuosien varrella kymmeniä ultria, ja ainoastaan yhdessä on endoa näkynyt.

Hoitoihin ei endodiagnoosini aluksi vaikuttanut ollenkaan. Vasta kun ensimmäisessä IVF:ssä yksikään munasolu ei hedelmöittynyt alettiin epäillä, että endoni on vuosien varrella mennyt pahemmaksi.

Endo vaikuttaa uusimpien tutkimusten mukaan hedelmöittymisen lisäksi myös kiinnittymiseen. Luultavasti erittämällä jotain " kemikaalia" joka vaikeuttaa kiinnittymistä. Käsittääkseni tästä syystä osaa endopotilaista hoidetaan nykyisin laittamalla klipsit munajohtimiin. Monelle kun kumminkin tehdään IVF, niin ei ole niin pakko olla ne munajohtimet auki.

Siihen vuodon alkamiseen sen sun siirron yhteydessä en ikävä kyllä osaa sanoa mitään :( Ehkä se kroppa vaan jo tiesi ettei kiinnittymistä ole tapahtunut.

Mutta jos endo askarruttaa mieltä löytyy netistä endometrioosiyhdistyksen sivut www.endometrioosiyhdistys.fi sieltä saa lisätietoa.

terkuin, anki