Miksei äitinsä lomsalla käyviä räyhääviä ja juoppoja vanhoja poikia saa kuriin?
Tällaisia tapauksia on Suomi täynnä - Juoppolalli poika tuhlaa kaikki rahansa kapakoihin ja takseihin ja kun rahat loppuu, käydään jatkorahat ryöstämässä vanhalta äidiltä.
Eikä siinä vielä kaikki; nämä kultapojat melskaavat juovuspäissään äitinsä asunnossa aina niin kovasti, että vanha sairas äitikin saa varoituksia ja lopulta häädön, mutta eivät raaski ottaa avainta pois pultsaripojaltaan, koska säälivät näitä.
Näille ei sitten voida tehdä muuta, kun kutsua poliisi viemään yöksi putkaan ja sama ralli jatkuu aina vaan. Näitä ei voi viedä edes oman tahdon vastaisesti pakkohoitoon, koska Suomen laki ei salli sitä tehdä.
Olen nähnyt näitä pohjattoman surullisia tapauksia niin paljon ja tämä tuntuu olevan todella pattitilanne niin monessa perheessä tänä päivänä.
Kommentit (14)
Koskas naiset kantaisivat ihan itse itsestään jonkunlaisen vastuun?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko näitä vanhoja (monet yli 80-vuotiaita) ja sairaita äitejä?
Minkälaista vastuuta oikein tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiriippuvuus laskee moraalia. Kukin pärjää perheensä kanssa miten parhaimmaksi katsoo. Mieluiten saisivat tienata kaljarahansa auttamalla vanhaa äitiään.
Mutta kun nämä vanhat äidit eivät jaksa näiden hulttioittensa kanssa, niin yhteiskunnan pitäisi kyllä tulla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat olleet läpi elämän vanhoja yli 80-vuotiaita ja sairaita?
Vastuuta oppimaan sanomaan ei, joka myös pitää.
Ei nämä äidit mitään lapsen tasolle typistettyjä viattomia uhreja ole. Vaan ihan toimivia subjekteja, jotka on tehnyt omia arvioita, päätöksiä ja valintoja omassa elämässään.
Miettikääpä mammat nyt nuorina, miten poikanne kasvatatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiriippuvuus laskee moraalia. Kukin pärjää perheensä kanssa miten parhaimmaksi katsoo. Mieluiten saisivat tienata kaljarahansa auttamalla vanhaa äitiään.
Mutta kun nämä vanhat äidit eivät jaksa näiden hulttioittensa kanssa, niin yhteiskunnan pitäisi kyllä tulla vastaan.
Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että yhteiskunta voisi ryhtyä äideksi isoille pojille? Nämä vanhat äidit rupeaa sitten jo ottamaan vastuuta omasta elämästään. Ei yhteiskunta heillekään voi äideksi ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Jos sen pikkupetterin päätä silittelee aina ja lellii piloille eikä patistele ulkomaailmaan, hyvin suuri mahdollisuus että pojasta kasvaa henkisesti lapsen stasolle jäänyt avuton huollettava.
Siitä saa sitten vanhoilla päivillä kantaa vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tällaisen tapauksen, jossa perheessä on kaksi poikaa (molemmat jo yli 50 vuotiaita), jotka saaneet saman kasvatuksen - silti toisesta tuli kunnollinen ja yhteiskuntakelpoinen, mutta toinen katkeroitui elämäänsä ja rällää kapakoissa ja ajelee takseilla, tuhlaten kaikki rahansa ja äitinsäkin rahat ja kiusaa harva se ilta/yö äitiään rähjäämisellään ja kiroiluillaan.
Miksi aina vaan äitejä ja yleensäkin vanhempia syyllistetään?
Jokaisen aikukuisen ihmisen pitäisi ottaa itse vastuu elämästään, mutta kun toiset ei vaan kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat olleet läpi elämän vanhoja yli 80-vuotiaita ja sairaita?
Vastuuta oppimaan sanomaan ei, joka myös pitää.
Ei nämä äidit mitään lapsen tasolle typistettyjä viattomia uhreja ole. Vaan ihan toimivia subjekteja, jotka on tehnyt omia arvioita, päätöksiä ja valintoja omassa elämässään.
Jos juoppolalli ei kykene elämään normaalia elämää, yhteiskunnan pitäisi ottaa nämä pakkohoitoon, sitä nämä juopot itsekin toivoisivat - ei viikko katkolla auta ketään.
Täälläkin tuntuu olevan se yleinen ja julma lauman mielipide, että jos pojasta tulee juoppo, syy on yksin äidin, mutta sehän EI ole totta, jokaisen pitäisi vastata itse elämästään, mutta kaikki eivät pysty.
Paha siinä on yhteiskunnan väliin tulla, kun jätetään rikosilmoitukset tekemättä eikä oteta apua vastaan. Apua on tarjolla tässä maassa alkoholisteille ja heidän omaisilleen. Se ongelma vaan on siinä, ettei se apu ole sitä, että taataan alkoholistille niin paljon rahaa, että juomat ei lopu kesken.