Kaupan ala ja jatkuvat iltavuorot...
Onko normaalia jos koko ajan laitetaan iltavuoroa ja välivuoroa vain työvuoroihin? Teen töitä 30h/vko eli yleensä 5pv joskus 4pv viikossa. Olen tässä miettinyt mitä teen kun lähes aina olen kotona vasta ilta 7 tai 9. Työmatkaan kuluu reilu puoli tuntia. Pienet lapset vielä ja mies hoitaa kaiken, koska olen aina illat pois. Sosiaalinen elämä kärsii ja vapaa päivätkin voivat olla erikseen-eli ei välttämättä kaksi päivää peräkkäin. Mitä tekisitte tilanteessani? Olen viime aikoina kokenut ahdistusta voimakkaasti jo tästä tilanteesta. On olo kuin olisin "hyljännyt" perheeni ja vietän kaiken ajan töissä:(
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Keskustele asiasta esimiehen kanssa. Olen itsekin vuorotyössä kassalla ja minulla on 2-6 iltavuoroa kuukaudessa koska olen pyytänyt että mahdollisimman vähän iltaa vaikka lisät siitä kärsii.
Mietin vain nyt alkuun onko tämä laillista tehdä näin työvuoroa? Saako pomo siis mielensä mukaan vaan laittaa työvuorot?AP
Puhut asiasta tietenkin pomollesi ja varmistat, että asiasi menee myös työvuorojen suunnittelijalle. Eihän se nyt todellakaan mene niin, että yhdet saa kaikki aamuvuorot ja toiset tekee pelkkää iltaa. Omalla työpaikallani myymälä on auki 8-18 (työvuorot 8.30-18.30) ja töitä tehdään kolmessa vuorossa ja työvuorot kiertää kolmessa jaksossa eli aina yksi viikko yhtä vuoroa/ hlö.
Pomo meillä tekee työvuorotkin siisAP
Kyllä kai tuo periaatteessa laillista on, mutta reilua ei tietenkään. Kannattaa puhua esimiehelle.
Meillä esimerkiksi osastojen vastaavat tekevät jatkuvasti aamuvuoroja, koska kuormat tietysti puretaan aamulla ja jotkut tilauksetkin pitää tehdä silloin.
Itse kyllä nimenomaan valitsin tehdä pelkästään iltavuoroja, kun lapset olivat pieniä. Olin kotona lasten kanssa päivät ja kun mies tuli töistä, minä lähdin töihin. Nyt kouluikäisten lasten kanssa menisi kyllä siihen, etten näkisi lapsia ollenkaan, jos olisin kaiket illat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele asiasta esimiehen kanssa. Olen itsekin vuorotyössä kassalla ja minulla on 2-6 iltavuoroa kuukaudessa koska olen pyytänyt että mahdollisimman vähän iltaa vaikka lisät siitä kärsii.
Mietin vain nyt alkuun onko tämä laillista tehdä näin työvuoroa? Saako pomo siis mielensä mukaan vaan laittaa työvuorot?AP
On täysin laillista laittaa työvuorot siten että kauppa sujuu parhaiten. Tietenkin se välillä ketuttaa mutta usein he jotka ovat olleet talossa pisinpään niin on parhaat työsopimukset, eli on työajaksi merkitty esim. Kl 08-16 vaikka kauppa on auki kl. 08-21. Osa-aikasen tehtävä on juuri tasata ja tehdä "huonoja" vuoroja. Mutta kuten sanoin niin keskustele esimiehen kanssa.
No nyt kannattaa keskustella esimiehen kanssa, ystävällisesti vedota perhe-elämään ja voit sanoa ihan rehellisesti että koet erkaantuvasi perheestäsi tai että lapset kyselevät äidin perään iltaisin. Sano, että toki haluat olla joustava ja tehdä myös iltaa, mutta niille pitää olla vastapainoksi aamuvuoroja ja vapaapäiviä esimerkiksi la-su kun lapsetkin ovat kotona.
Ja jos mitenkään mahdollista ja osaamista on, niin yritä hankkia muuta työtä. Terveisin irtisanoutunut. Ensi viikolla viimeistä päivää kaupan alalla, syynä kyllästyttävät 10-20 aukiolot, 9h työpäivät ja juurikin tunne siitä ettei muuta elämässä olekaan kuin työpaikka ja työmatka.
Ei ole kielletty missään, mutta suosituksia saattaa olla. Meillä esimerkiksi suositus, että tuoteryhmävastaavat tekisi edes yhden illan viikossa > muille edes yksi aamu.
Toki kun miettii, että onko tuo sitten lähelläkään tasapuolisuutta, että toisilla maksimissaan yksi ilta, aina ei edes sitä. Ja toisilla kaikki muut vuorot iltaa, ehkä yksi aamu tai sekin saattaa olla välivuoro...
Vierailija kirjoitti:
Puhut asiasta tietenkin pomollesi ja varmistat, että asiasi menee myös työvuorojen suunnittelijalle. Eihän se nyt todellakaan mene niin, että yhdet saa kaikki aamuvuorot ja toiset tekee pelkkää iltaa. Omalla työpaikallani myymälä on auki 8-18 (työvuorot 8.30-18.30) ja töitä tehdään kolmessa vuorossa ja työvuorot kiertää kolmessa jaksossa eli aina yksi viikko yhtä vuoroa/ hlö.
Teilläkö on ensimmäinen puoli tuntia itsepalvelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin laillista laittaa työvuorot siten että kauppa sujuu parhaiten. Tietenkin se välillä ketuttaa mutta usein he jotka ovat olleet talossa pisinpään niin on parhaat työsopimukset, eli on työajaksi merkitty esim. Kl 08-16 vaikka kauppa on auki kl. 08-21. Osa-aikasen tehtävä on juuri tasata ja tehdä "huonoja" vuoroja. Mutta kuten sanoin niin keskustele esimiehen kanssa.
Meillä ei taida olla kuin lähes kaikki osa-aikaisia. Eli 30h vko. Kaksi koko aikaista. Siltikin illat on minulla aina:( AP
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia jos koko ajan laitetaan iltavuoroa ja välivuoroa vain työvuoroihin? Teen töitä 30h/vko eli yleensä 5pv joskus 4pv viikossa. Olen tässä miettinyt mitä teen kun lähes aina olen kotona vasta ilta 7 tai 9. Työmatkaan kuluu reilu puoli tuntia. Pienet lapset vielä ja mies hoitaa kaiken, koska olen aina illat pois. Sosiaalinen elämä kärsii ja vapaa päivätkin voivat olla erikseen-eli ei välttämättä kaksi päivää peräkkäin. Mitä tekisitte tilanteessani? Olen viime aikoina kokenut ahdistusta voimakkaasti jo tästä tilanteesta. On olo kuin olisin "hyljännyt" perheeni ja vietän kaiken ajan töissä:(
Jos teet 30 h / vko, niin sinullahan on ruhtinaallisesti päivisin aikaa olla niiden lasten kanssa ja hoitaa "kaikkea". Vai mitä tuo mies hoitaa kaiken tarkoittaa? Päivisinkin voi käydä kaupassa, tehdä ruokaa, siivota... Sano nyt vielä, että lapset ovat hoidossa koko sen ajan kun mies on töissä.
Työvuorot on jaettava tasapuolisesti sanoo laki. Kaupan alalla monessa paikassa asiakkaita on enemmän iltaisin, joten iltavuoroja on eniten. Lisäksi, jos palkkalistoilla on työntekijöitä, jotka tekevät paljon aamu/päivävuoroja (esim. osastovastaavat tarvitaan usein paikalle siihen aikaan, kun tukut on auki ja edustajat kulkevat), niin luonnollisesti muille jää vielä enemmän iltavuoroja tehtäväksi. Työvuorojen jako, nämä erityistehtävät huomioiden ei ole laitonta, vaan tarkoituksen mukaista.
Kaupan alan tes sanoo, että vuodessa on oltava 13 viikonloppuvapaata (eli pe-la, la-su tai su-ma) ja lisäksi tulee lakisääteinen viikkolepoaika. . Muuten vapaiden yhtenäisyydestä ei ole säännöksiä. Ja tässäkin tulee sama, kuin aamuvuoroissa, että osastovastaavat tarvitaan yleensä töihin arkisin, koska tukut yms. yhteistyötahot on auki silloin, joten muille jää sitten enemmän näitä viikonloppuvuoroja.
Esimiehen kanssa kannattaa puhua kuitenkin. Hyvällä työvuorosuunnittelulla on mahdollista järjestää, niin että vapaat on pääosin peräkkäin, jolloin lepääminen onnistuu paremmin. Voi olla myös, että pomo on käsittänyt jostain syystä, että mielellään iltavuoroja ja laittanut niitä sinulle sen vuoksi enemmän.
Meillä aamuvuoro alkaa jo klo 6 ja pienten lasten vanhemmat on "vapautettu" tästä. Vastaavasti heillä on sitten iltavuoroja tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai tuo periaatteessa laillista on, mutta reilua ei tietenkään. Kannattaa puhua esimiehelle.
Meillä esimerkiksi osastojen vastaavat tekevät jatkuvasti aamuvuoroja, koska kuormat tietysti puretaan aamulla ja jotkut tilauksetkin pitää tehdä silloin.
Itse kyllä nimenomaan valitsin tehdä pelkästään iltavuoroja, kun lapset olivat pieniä. Olin kotona lasten kanssa päivät ja kun mies tuli töistä, minä lähdin töihin. Nyt kouluikäisten lasten kanssa menisi kyllä siihen, etten näkisi lapsia ollenkaan, jos olisin kaiket illat töissä.
Tilausten tekeminen onkin sen verran vaativaa puuhaa, ettei sitä kenentahansa rivimyyjän tehtäväksi voi laittaa. Vastuu painaa, jepjep.
Jos kaupan ovet aukeavat esim. klo 7 aamulla ja kaupassa on paistopiste, niin eikö silloin myös paistopisteessä pidä silloin olla jo valmiiksi paistetut pullat ja piirakat. Lihatiski (jos sellainen on) pitää olla valmis jne. Eli työaika voi alkaa jo tuntiakin ennen ovien aukeamista. Minä teen mieluiten kuitenkin sitä aamuvuoroa, iltavuorot saavat unirytmini ihan sekaisin. Meillä on sellainen systeemi, että pisimpään työssä olleet saavat esittää eniten toiveita työvuorojen suhteen. Se, että on lapsia, ei ole peruste saada enemmän aamu- kuin iltavuoroja.