Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulta puuttuu musiikkitaju kokonaan. Haluaisitko kysyä jotain? :)

Vierailija
12.04.2017 |

Minulle on diagnosoitu koko elämäni läpi kestävä neurologinen häiriö, jonka johdosta en pysty hahmottamaan musiikkia, tarkemmin sanottuna en kykene hahmottamaan eri sävelkorkeuksia sillä tavalla, että niistä muodostuisi minulle minkäänlaista melodiaa. Täten en myöskään voi nauttia musiikista.

Otetaan kysymyksiä vastaan, ihan mielenkiinnolla.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida radiota omistaa?

Vierailija
2/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jossain soi jatkuvalla syötöllä musiikki, onko se sinulle kiusallista taustamelua vai yhdentekevää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista radiota.

Musiikki on minulle sellaista taustamelua, olet oikeassa. Kun ei kykene hahmottamaan mitään järkevää äänistä, ne ovat silloin vain sellaista "älämölöä" .

Ap

Vierailija
4/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tai minkä yhteydessä tämä on diagnosoitu? Mikä on diagnoosin nimi tai koodi?

Vierailija
5/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako esim. viulun soitto sinusta, että hinkataan koko ajan samaa ääntä? Tai laulu, onko se sulle rytmissä hoettuja sanoja? Eli kaikki kuulostaa rap-musiikilta? Oletan sun erottavan rytmiä, siis onko joku ääni pitkä tai lyhyt, hidas tai nopea?

Vierailija
6/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tai minkä yhteydessä tämä on diagnosoitu? Mikä on diagnoosin nimi tai koodi?

Kuulemma jonkinlaista amusiaa tämä on.

Ap

Vierailija
7/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites rytmi? Vaikka afrikkalainen musiikki jossa perinteisimmillään on huomattavan paljon polveilevia, toisiinsa sointuvia rytmejä, jotka saavuttavat lähes sinfoniset mittasuhteet?

Vierailija
8/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako Cheek sinusta hyvältä?

Vierailija
9/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaako esim. viulun soitto sinusta, että hinkataan koko ajan samaa ääntä? Tai laulu, onko se sulle rytmissä hoettuja sanoja? Eli kaikki kuulostaa rap-musiikilta? Oletan sun erottavan rytmiä, siis onko joku ääni pitkä tai lyhyt, hidas tai nopea?

Kyllä mä sävelkorkeuksia tiettyyn pisteeseen asti tunnistan, mutta en kykene muodostamaan niistä "sävelkulkua" eli melodiaa. Eli siis, viulun soitto ei kuulosta siltä, että hinkataan kokoajan samaa. Mutta se kulku jää ikään kuin harmaaksi enkä saa selvää niiden sävelkorkeuksien vaihteluista sillä tavalla, kuin pitäisi, pystyäkseen nauttimaan musiikista.

Ap

Vierailija
10/13 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

koliseeko kirjoitti:

Mites rytmi? Vaikka afrikkalainen musiikki jossa perinteisimmillään on huomattavan paljon polveilevia, toisiinsa sointuvia rytmejä, jotka saavuttavat lähes sinfoniset mittasuhteet?

Rytmi kyllä toimii. Koen silti, että tämä sävelien kulun hahmottamisen häiriö tarkoittaa, että minulla ei ole musiikkitajua.

Ap

Vierailija
11/13 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain samanlaisen diagnoosin. En oikein edes tiedä, mikä on aloitajan mainitsema ”sävelien kulku” tai ”rytmi”. Vähän kuin sokealle kuvailisi värejä. Mitään haittaa taudista ei ole ollut, kun vain välttää tilanteita, joissa soitetaan musiikkia, ja musiikista suutaan pieksäviä ihmisiä. Olen vapaa sellaisesta ja voin keskittyä tärkeämpään. 

Vierailija
12/13 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele lintujen lauluja, vau!

Vierailija
13/13 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele lintujen lauluja, vau!

Hyvin voi kuunnella. Monia linnuista tunnistaa äänestä ilman sävelkorvaakin, mutta osa tuottaa vaikeuksia.