Uskaltaisitko matkustaa Saksaan lasten kanssa?
Suunnitelmissa kevään aikana viikon reissu ainakin Berliiniin ja Hampuriin. Osa matkaseurueesta osallistuu Iron Maidenin keikalle. Terrori-iskun mahdollisuus pelottaa. Perunko koko matkan? Vai onko niin, että ei anneta pelolle valtaa, yksittäistapauksia ovat olleet nämä iskut?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelmissa kevään aikana viikon reissu ainakin Berliiniin ja Hampuriin. Osa matkaseurueesta osallistuu Iron Maidenin keikalle. Terrori-iskun mahdollisuus pelottaa. Perunko koko matkan? Vai onko niin, että ei anneta pelolle valtaa, yksittäistapauksia ovat olleet nämä iskut?
Ihan sama missä olet. Suomessa, Saksassa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa. Ne ovat nykypäivää.
Olin kesällä Frankfurtissa Beyoncen konsertissa. Turvatoimet erittäin tiukat: jokaisen laukku tarkastettiin ja vartalo tunnusteltiin ja lisäksi alue täynnä vartijoita sekä poliiseja.
Pitäisin Saksaa yhtä lailla turvallisena maana kuin Suomea tai Ruotsia, eli huonolla tuurilla voi sattua mitä vaan. Yhtä lailla voi sattua jotain muuta kuin joutua keskelle terrori-iskua. Lähtisin siis lasten kanssa, jos olisi mahdollisuus, mutta ehkä miettisin aiempaa tarkemmin, mitä siellä tekisimme ja miten liikkuisimme. Ulkomaista lähtisin ehkä Saksaan siksikin, kun se on tuttu maa ja vanhojen kokemusteni mukaan asiat toimivat siellä tai luotan asioitten järjestyvän siellä eri lailla kuin joissain muissa maissa. Ehkä se on vain kuvitelmaani. Saksassa vietetystä ajasta on jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesällä Frankfurtissa Beyoncen konsertissa. Turvatoimet erittäin tiukat: jokaisen laukku tarkastettiin ja vartalo tunnusteltiin ja lisäksi alue täynnä vartijoita sekä poliiseja.
Mä taas olin loppuvuodesta Münchenissä Olympiahallissa yhdellä isolla keikalla ja tarkastus oli mun mielestä aika perussettiä niinkuin aina eli taputeltiin vähän kylkiä. Ihan kuin kyljet olisi ainoa paikka, missä salakuljettaa jotain... Laukkua ei ollut ja ne taisikin olla ihan kielletty tuolla keikalla, mikä oli poikkeuksellista. Taskussa pullotti yksi tavara ja siitä kysyivät mikä se oli ja näytin sen.
Tupakoinnin piti siellä olla kieletty, mutta moni siellä silti veti röökiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Saksassa. Ja lapseni myös. Riittääkö vastaukseksi :D
Minäkin asuin vielä reilu kymmenen vuotta sitten, enää en uskaltaisi. Balttia on turvallisemman oloinen paikka ja Puola.
Mäkin asuin Saksassa 2000-luvun alussa pari vuotta ja mieli on jo monta vuotta tehnyt muuttaa takaisin. Mutta nyt syntyi lapsi ja tämän nykymenon takia ei mieli oikein enää teekään muuttaa sinne.
Vai minkälaista siellä on lapsiperheen asua nykyään? Onko oikeasti eroa entiseen?
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisin. Ei tulisi mieleen edes harkita perumista. Jokainen kuolee tavalla tai toisella, toiset aikaisemmin kuin toiset. Toki se olisi ikävää ja valitettavaa ja esim. lasten kuolema olisi itselleni niin kuin kaikille muillekin vanhemmille järkyttävää ja oma elämä olisi pilalla. Silti tämä on maailma missä meidän pitää elää. Terrorismi on tullut jäädäkseen enkä hetkeäkään usko, että se katoaa mihinkään vuosikymmeniin.
Mieheni oli juuri edellisenä päivänä lentänyt takaisin Suomeen työmatkalta, kun Brysselin lentokentällä räjähti. Tietysti hetken välähti mielessä, että olisi ollut kauheaa jos olisi siellä kuollut, mutta elämä jatkuu. En ole koskaan pelännyt omaa tai läheisteni kuolemaa. Suren ja pelkään sitten, kun se on ajankohtaista. Tällä en tarkoita, että pitäisi ottaa mitään valtavia riskejä. Saksaan matkustaminen on kaikessa todennäköisyydessään erittäin turvallista.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälainen elämä teillä on ollut noin yleensä, kun pystytte olemaan näin rentoja?
Itsellä on ollut aika paljon kaikkia aika pahojakin kriisejä epätasaisen tasaisesti jo nuoresta asti ja lähipiirissä sattunut kaikenlaista pahaa läheisille. Aina kriisin kohdatessa oon se, jolla "pää toimii", pysyn vahvana ja jotenkin ikäänkuin nousen siivilleni, tuen muita ja autan. Sitten kun on tavallinen suvantovaihe ja kaiken pitäisi olla normaalisti ja hyvin, tavallaan kuin romahdan ja oon tällainen, joka pelkää kaikkea "mitä jos sattuu sitä ja tätä".
Mä ehkä pelkäisin enemmän niitä välillä aika riskillä ja holtittomasti ajavia ulkomaalaisia rekkoja motarilla. Ja silti olen siellä Saksan motarilla monesti ajanut. Ja pelännyt. Ja ajanut silti.
Onko pakko mennä vaikka Hampurissa johonkin turistirysään? Siellä on paljon nähtävää muutakin kuin ne paikat, missä suuret ihmismassat liikkuu. Tai käykää niissä heti aamulla, kun porukkaa vähemmän liikkeellä.
Mikset matkustaisi. Liikenne on suurempi uhka yksilön turvallisuudelle kuin terroriteot.
Mua ärsyttää ylisuojelevat äidit. Olisin ennen kirjoituksia halunnu ruotsissa käydä opiskelemassa (kielimatka, kun Ruotsin kirjotan) muttei äiti anna lupaa ja mikäs siinä loppuvuoden lapsena, en pääse mihinkään. Lisäksi haluaisin Helsinkiin opiskelemaan ja viettää Kiinassa välivuoden au pairina, mutta äidin mielestä nämä ovat liian vaarallisia. Onneksi silloin olen täysi-ikäinen, eikä lupia tarvitse kysellä.
Täällä on lähes jokapäivä lehdissä kirjoituksia kuinka poliisi pystyi jälleen estämään terrori-iskun siellä ja siellä.
merkel on muuttanut tämän maan täysin turvattomaksi ja kansalaiset ovat todella vihaisia.
Me tulemme muuttamaan täältä nyt kesällä pois ja samalla pois koko EU-alueelta, koska kaikki näyttää ajautuvan enemmin ja enemmin kaaokseen EU:n sisällä.
On enää ajan kysymys koska tapahtuu todella suuri ja järkyttävä isku tai sitten lukematon iskujen määrä samalla hetkellä.
EU alueet on tuhottu.
Minäkin asuin vielä reilu kymmenen vuotta sitten, enää en uskaltaisi. Balttia on turvallisemman oloinen paikka ja Puola.