Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksusitoumuksen näkyminen apteekissa

Vierailija
12.04.2017 |

Kelalta tuli ilmoitus, että minulle on myönnetty toimeentulotukena maksusitoumus reseptillä määrättyjen lääkkeiden kustannuksiin. En ole nyt hakemassa lääkkeitä itselleni, mutta haen lääkkeitä lemmikilleni. Näkeekö apteekin henkilökunta maksusitoumustiedot eli sen, että olen ttt-asiakas automaattisesti, vaikka en haekaan lääkkeitä itselleni?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Myöntääkö kela muka lemmikkien lääkkeisiin maksusittomuksia vai oletko kusettanut lääkäriä uskomaan että sinulla on joku vaiva, vaikka se on todellisuudessa lemmikillä? Kai siinä reseptissä lukee kenelle se on? Ja älä nyt ainakaan mene antamaan mitä tahansa ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä lemmikille!

Vierailija
2/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei myönnä lemmikille maksusitoumusta! Enkä ole mitään kusettanut. (Ihme syyttelyä, oletko hieman katkeran ja inhottavan tuomitsevan oloinen ihminen...) En ole edes hakenut maksusitoumusta lääkkeisiin, mutta se on automaattisesti myönnetty minun omiin henkilökohtaisiin lääkkeisiin. Mutta en hae niitä lääkkeitä tällä kertaa vaan lemmikin lääkkeet. Haluan vain tietää, mitä kaikkea tietoja apteekissa nähdään. Näkyvätkö maksusitoumustiedot OMIIN lääkkeisiin jotenkin automaattisesti vai vasta silloin kun haen niitä kyseisiä lääkkeitä? Näkyykö siis ttt-asiakkuus automaattisesti, jos maksusitoumus on myonnetty?

Häviääkö tieto maksusitoumuksesta sitten, kun se ei ole enää voimassa?

Näkyykö tieto maksusitoumuksesta aina huolimatta siitä, minkä vuoksi apteekissa asioin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sorry, mutta ei onnistu.

Vain toimeentulotuen saajalla(plus laskelmaan merkityillä perheenjäsrnille, eit kai hakenut toimeentulotukea kissallesi?) on se maksusitoumus.Ja vain lääkärin määräämät reseptilääkkeet kuuluu maksusitoumuksen piiriin.Eli et voi shoppailla apteekkikosmetiikkaa, vitamiineja ja sidetarvikkeita yhteiskunnan piikkiin.

Mutta provohan tämä olikin, toivottavasti.

Vierailija
4/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu sorry, mutta ei onnistu.

Vain toimeentulotuen saajalla(plus laskelmaan merkityillä perheenjäsrnille, eit kai hakenut toimeentulotukea kissallesi?) on se maksusitoumus.Ja vain lääkärin määräämät reseptilääkkeet kuuluu maksusitoumuksen piiriin.Eli et voi shoppailla apteekkikosmetiikkaa, vitamiineja ja sidetarvikkeita yhteiskunnan piikkiin.

Mutta provohan tämä olikin, toivottavasti.

Siis en ole ostamassa maksusitoumuksella lemmikin lääkkeitä. Ajattelin, etten osta omia lääkkeitä tällä hetkellä, koska en halua asioida apteekin henkilöstön kanssa niin, että he näkevät ttt-asiakkuuteni. Ostan itselleni lääkkeitä vasta sitten kun maksusitoumus ei enää näy tiedoissani. Kun en joudu enää turvautumaan tt-tukeen. Olen nyt hakemassa lemmikilleni lääkkeitä (joihin siis ei ole maksusitoumusta), ja mietin, näkyykö se tieto ttt-asiakkuudesta joka tapauksessa tiedoissani vai voinko mennä apteekkiin ilman pelkoa siitä, että he kailottavat maksusitoumustiedoista kaikille?

Vierailija
5/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lemmikkilääkkeistä mitään, onko siinä reseptissä sinun henkilötunnuksesi vai? Jos sen perusteella haetaan tietoja järjestelmästä, niin varmaankin se maksusitoumus sieltä ilmenee, joko suoraan automaattisesti tai sitten ei. En osaa sanoa, koska kokemusta uudesta systeemistä ei vielä ole.

Perinteisestä paperisesta maksusitoumuksesta sitten onkin kokemusta jo pidemmältä ajalta, ja vaikka aivan aluksi sen esiin kaivaminen hieman nolottikin (enää ei tunnu missään), niin ihan joka kerta olen saanut tiskillä aivan yhtä hyvää ja asiallista palvelua kuin olen saanut myös ilman sitoumusta. Eli älä turhaan stressaa. Toimeentulotukea voi saada niin monesta eri syystä, eivät kaikki sitä saavat ole sosiaalipummeja tms, ja kyllä apteekin henkilökuntakin sen tietää. Joskus olen saanut jopa vinkkejä ottaa lääkkeitä tarvitsemaani isomman määrän kerralla, kun kerran kunta maksaa ne puolestani.

Vierailija
6/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lemmikkireseptissä haeta mitään Kela-tietoja. Kyllä ne lääkkeet pitää olla sinun nimissä kun käytetään sossunsitoumusta maksamiseen. Ei niissä hakemuksissa myöskään mitään lemmikkejä ole erillisenä merkitty. Omasta pussista pitää lemmikki kustantaa. 

Terv. farmaseutti

Vierailija
7/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy!

Ja sinun ei omienkaan lääkkeiden kohdalla tarvitse käyttää maksusitoumusta, ilmoitat Kelaan, että lähetät sinne reseptit ja kuitit. Tämä on tietysti epäkätevämpää, mutta jos haluat pitää yksityisyyden suojan tässä asiassa. 

Vierailija
8/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lemmikkilääkkeistä mitään, onko siinä reseptissä sinun henkilötunnuksesi vai? Jos sen perusteella haetaan tietoja järjestelmästä, niin varmaankin se maksusitoumus sieltä ilmenee, joko suoraan automaattisesti tai sitten ei. En osaa sanoa, koska kokemusta uudesta systeemistä ei vielä ole.

Perinteisestä paperisesta maksusitoumuksesta sitten onkin kokemusta jo pidemmältä ajalta, ja vaikka aivan aluksi sen esiin kaivaminen hieman nolottikin (enää ei tunnu missään), niin ihan joka kerta olen saanut tiskillä aivan yhtä hyvää ja asiallista palvelua kuin olen saanut myös ilman sitoumusta. Eli älä turhaan stressaa. Toimeentulotukea voi saada niin monesta eri syystä, eivät kaikki sitä saavat ole sosiaalipummeja tms, ja kyllä apteekin henkilökuntakin sen tietää. Joskus olen saanut jopa vinkkejä ottaa lääkkeitä tarvitsemaani isomman määrän kerralla, kun kerran kunta maksaa ne puolestani.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lemmikin reseptissä on minun yhteystietoni, mutta ei minun henkilötunnustani. Mutta en nyt millään muista, jouduinko näyttämään henkilöllisyystodistusta apteekissa viimeksi kun ostin lemmikin lääkkeet eli katsoivatko he silloinkin myös minun omia tietojani. En vain halua, että he näkevät maksusitoumustiedon ellei ole aivan pakko. Itsellä on tullut näitä kailottajia vastaan, enkä siis halua joutua tilanteeseen, jossa maksusitoumuksesta kuulutetaan kaikkien kuullen vastaaja1:n tyylillä, että kai nyt sitten vartmasti tajuat, että maksusitoumuksella et voi kustantaa lemmikkisi lääkkeitä.

Vierailija
9/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näy!

Ja sinun ei omienkaan lääkkeiden kohdalla tarvitse käyttää maksusitoumusta, ilmoitat Kelaan, että lähetät sinne reseptit ja kuitit. Tämä on tietysti epäkätevämpää, mutta jos haluat pitää yksityisyyden suojan tässä asiassa. 

Miten se  muka onnistuu, kun maksusitoumus näkyy Kela-kortin avulla omissa tiedoissa apteekin tiskillä?

Vierailija
10/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lemmikkireseptissä haeta mitään Kela-tietoja. Kyllä ne lääkkeet pitää olla sinun nimissä kun käytetään sossunsitoumusta maksamiseen. Ei niissä hakemuksissa myöskään mitään lemmikkejä ole erillisenä merkitty. Omasta pussista pitää lemmikki kustantaa. 

Terv. farmaseutti

Katsotaanko apteekissa ostajan henkilötiedot läpi, vaikka ostaa vain lemmikin lääkkeet? Lemmikin reseptissä siis on minun yhteystietoni, mutta ei henkilöllisyystunnusta. En muista, pitikö minun näyttää henkilöllisyystodistusta eli katsottiinko tällöinkin minun omia henkilökohtaisia tietoja läpi. Tähän siis tarvitsen vastauksen, koska en halua selvitellä maksusitoumusta (omiin lääkkeisiini) lemmikin lääkkeitä hakiessani.

Vierailija
11/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmimmman tiedon, kun soitat mihin tahansa apteekkiin ja kysyt, tarvitsetkö kela-korttia hakiessasi lemmikkisi lääkkeitä. 

Maksusitoumustieto näkyy apteekissa siinä vaiheessa, kun Kela-kortin viivakoodi luetaan. Nyt pitää vain selvittää, luetaanko se. Ja siihen vastaavat apteekista varmimmin oikein.

Mulle tuli paha meili sun puolesta, AP, että häpeät toimeentulotukiasiakkuuttasi noi paljon. Se on aika yleistä nykyään, vaikka ei pitäisikään olla.

Mä sinuna myös soittaisin kyseiseen apteekkiin ja antaisin palautetta siitä kailottamisesta. Kertoisin kuulleeni muiden asiakkaiden yksityisasioita, kuten maksusitoumusjuttuja, ja että niistä ei pitäisi valua muille tietoa.

Toivottavasti lemmikkisi tulee kuntoon!

Vierailija
12/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat varmimmman tiedon, kun soitat mihin tahansa apteekkiin ja kysyt, tarvitsetkö kela-korttia hakiessasi lemmikkisi lääkkeitä. 

Maksusitoumustieto näkyy apteekissa siinä vaiheessa, kun Kela-kortin viivakoodi luetaan. Nyt pitää vain selvittää, luetaanko se. Ja siihen vastaavat apteekista varmimmin oikein.

Mulle tuli paha meili sun puolesta, AP, että häpeät toimeentulotukiasiakkuuttasi noi paljon. Se on aika yleistä nykyään, vaikka ei pitäisikään olla.

Mä sinuna myös soittaisin kyseiseen apteekkiin ja antaisin palautetta siitä kailottamisesta. Kertoisin kuulleeni muiden asiakkaiden yksityisasioita, kuten maksusitoumusjuttuja, ja että niistä ei pitäisi valua muille tietoa.

Toivottavasti lemmikkisi tulee kuntoon!

Kiitos neuvosta ja viestistäsi muutenkin. Siitä tuli parempi olo. <3

Vierailija
13/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy!

Miten se  muka onnistuu, kun maksusitoumus näkyy Kela-kortin avulla omissa tiedoissa apteekin tiskillä?

Ainakin, kun tt-tuki myönnettiin kaupungilta sai itse päättää. Eli ei maksusitoumusta apteekkiin, vaan resepti ja kuitit sosiaalitoimistoon, josta maksoivat omalle tilille.

Luulisi tämän Kelankin kanssa onnistuvan. Kyseessä on nimittäin yksityisyyden suoja. Ei kenelläkään asiakaspalvelussa toimivalla satunnaisella työntekijällä ole oikeutta tietää toimeentulotukiasiakkuudesta. 

Myöskään esim. suoramaksuun vuokrantantajalle ei tarvitse suostua. Hän ei ole myöskään oikeutettu tietämään rahan lähdettä. Puhuin tästä muutama vuosi sitten Helsingin kaupungin sosiaalijohtajan kanssa sähköpostitse, kun olivat laittaneet maksusitoumuksen silmälaseista. Se kourassa olisi pitänyt mennä liikkeeseen. Eli maksoin itse normaalisti ja lähetin kuitin. 

Paavo Voutilainen on sosiaalijohtaja (tai ainakin silloin oli). Hän tuli julkkikseksi niiden huonekaluostostensa yhteydessä, jos joku muistaa... 

14/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään maksusitoumus ei korvaa lemmikkien lääkkeitä. Ja joskus on rajoitettu myös, ihmisten lääkkeiden korvausta riippuen minkälainen sitoumus on. Ja ne näkyy todella apteekissa tietenkin! Eihän muuten tiedettäis, että menee kelan piikkiin.. terv.farmaseutti

Vierailija
15/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy!

Ainakin, kun tt-tuki myönnettiin kaupungilta sai itse päättää. Eli ei maksusitoumusta apteekkiin, vaan resepti ja kuitit sosiaalitoimistoon, josta maksoivat omalle tilille.

Luulisi tämän Kelankin kanssa onnistuvan. Kyseessä on nimittäin yksityisyyden suoja. Ei kenelläkään asiakaspalvelussa toimivalla satunnaisella työntekijällä ole oikeutta tietää toimeentulotukiasiakkuudesta. 

Myöskään esim. suoramaksuun vuokrantantajalle ei tarvitse suostua. Hän ei ole myöskään oikeutettu tietämään rahan lähdettä. Puhuin tästä muutama vuosi sitten Helsingin kaupungin sosiaalijohtajan kanssa sähköpostitse, kun olivat laittaneet maksusitoumuksen silmälaseista. Se kourassa olisi pitänyt mennä liikkeeseen. Eli maksoin itse normaalisti ja lähetin kuitin. 

Paavo Voutilainen on sosiaalijohtaja (tai ainakin silloin oli). Hän tuli julkkikseksi niiden huonekaluostostensa yhteydessä, jos joku muistaa... 

Itselläni ei ole kokemusta tt-tuesta Kelan kautta, joten en osaa sanoa muuta kuin sen, että olen kuullut apteekin maksusitoumuksen tulevan automaattisesti. Itselläni ainakin jäisivät lääkkeet ostamatta, jos joutuisin ostamaan ne jollain maksusitoumuksella. On se sen verran nöyryyttävää ja noloa.

Vierailija
16/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

syksy2017 kirjoitti:

Mikään maksusitoumus ei korvaa lemmikkien lääkkeitä. Ja joskus on rajoitettu myös, ihmisten lääkkeiden korvausta riippuen minkälainen sitoumus on. Ja ne näkyy todella apteekissa tietenkin! Eihän muuten tiedettäis, että menee kelan piikkiin.. terv.farmaseutti

Tiedän, että maksusitoumus ei korvaa lemmikkien lääkkeitä. Tästä ei nyt ole kyse. Kyse on siitä, että kun menen ostamaan lemmikkini lääkkeitä, niin näkeekö apteekin henkilökunta, että minulla on maksusitoumus omiin henkilökohtaisiin lääkkeisiini? En siis ole nyt ostamassa omia lääkkeitäni, joihin on maksusitoumus. Olen ostamassa vain lemmikkini lääkkeitä, joihin ei _tietenkään_ ole maksusitoumusta. Katsooko apteekin henkilökunta myös tässä tapauksessa minun tietojani läpi? Kyseessä siis reseptilääke.

Vierailija
17/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä ongelmia luetunymmärtämisessä?!

Ap tietää varsin hyvin, että lemmikin lääkkeitä ei maksusitoumuksella korvata! Siitä tässä ei ole ollenkaan kyse, vaan siitä, saako apteekki noita lääkkeitä ostettaessa samalla tietää siitä, että ap:lla on maksusitoumus omiin reseptilääkkeisiinsä (ap ei siis halua, että apteekki saisi sitä turhaan tietää).

Ja tosiaan, vaikka itselläni ei kaupungin paperisen maksusitoumuksen aikaan ollut ongelmia asioinnissa, niin välillä olen sivusta kuullut, kuinka farmaseutti on kovaan ääneen kailottanut tiskillä asiakkaan lääkkeistä (useimmiten kyseessä on ollut ilmeisen huonokuuloinen vanhus). Ei kiva juttu minusta, ja takuulla antaisin palautetta, jos omia yksityisasioitani alettaisiin kailottaa kaikkien kuullen.

- 5

Vierailija
18/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy!

Itselläni ei ole kokemusta tt-tuesta Kelan kautta, joten en osaa sanoa muuta kuin sen, että olen kuullut apteekin maksusitoumuksen tulevan automaattisesti. Itselläni ainakin jäisivät lääkkeet ostamatta, jos joutuisin ostamaan ne jollain maksusitoumuksella. On se sen verran nöyryyttävää ja noloa.

No näin siis on juuri minun (ap) tapauksessa. Siksi en siis ole ostamassa omia lääkkeitäni, koska tietoihini on kuulemma automaattisesti tullut maksusitoumuspäätös minun omiin henkilökohtaisiin reseptilääkkeisiini. Ajattelin, että ostan omat lääkkeeni vasta myöhemmin, kun tieto jossain vaiheessa toivottavasti häviää sieltä.

Mutta minun pitää ostaa lemmikkini lääkkeet kohta ja tällöin maksusitoumusmerkintä on vielä ilmeisesti näkyvissä tiedoissani. Ja mietin, näkyykö tieto maksusitoumuksesta silloinkin, vaikka ostaa lääkkeitä, joihin se ei liity millään tavalla? Lemmikin lääkkeitä maksusitoumus siis ei kata. Mutta tarkistaako apteekin henkilökunta minun henkilöllisyyteni myös tällöin ja tsekkaavatko he henkilötietoni, jolloin he näkevät, että olen ttt-asiakas?

Vierailija
19/19 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vain menisit sinne apteekkiin, ja jos jostain syystä sitä Kela-korttia tai mahd. kanta-asiakaskorttia sinulta kysytään (mikä tuntuisi kyllä hieman oudolta), sanot vain, ettei se ole nyt mukana, kun et tiennyt että pitäisi olla. Jos kyse ei ole sinun henk.koht. lääkkeistäsi, niin farmaseutilla ei pitäisi tietenkään olla mitään asiaa yksityisiin tietoihisi.

Ennenhän siis oli mahdollista jättää se maksusitoumus esittämättä ostotilanteessa. Rahat sai tililleen sitten jälkikäteen, kun toimitti reseptikopion ja maksukuitit sosiaalitoimistoon. Nyt Kela-aikana en osaa sanoa, onko mahdollista kieltää Kelaa tekemästä maksusitoumusta suoraan järjestelmään ja toimittaa laskut heille jälkikäteen. Tätä tosiaan pitäisi varmaan tiedustella suoraan Kelasta ja kertoa samalla, miksi asia on ongelma.

Helpointa olisi kuitenkin vastaisuudessa vain ottaa riski ja kohdata se mahdollinen häpeä siellä tiskillä. Itselläni ei mennyt montaakaan kertaa, kun positiivisten kokemusten myötä jouduin tunnustamaan pelkoni turhaksi, ja häpeä katosi. Nyt ajattelen, että olen aina maksanut osuuteni veroista tähän maahan, ja minulla on siten kaikki oikeus toimentulotukeeni tässä hankalassa elämäntilanteessani. Ihan sama, mitä toiset siitä ajattelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä