Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tablettien nielemisen fobia

Vierailija
11.04.2017 |

Pelkään niellä pillereitä ja tabletteja. En pysty nielaisemaan niitä. Ne alkavat liueta suussa, jos yritän ja yritän nielaista niitä. Tämän vuoksi jyrsin Buranatkin hampailla. Pahalta maistuu, mutta olen tottunut.

Jos kyseessä on reseptilääke, jonka pakkausselosteessa käsketään niellä tabletti kokonaisena, onko kuinka pahaksi, jos jyrsin lääkkeen pieneksi?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen nähneeni apteekin lehdessä mainoksen jostain sellaisesta mustaherukanmakuisesta (?) geelistä, joka on tarkoitettu juuri tuollaiseen ongelmaan. Kysypäs apteekista.

Vierailija
22/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on mun kokemukseni mukaan magnesium-tabletit.

Miten ihmeessä aina juuri ne on tehty niin isoiksi ja karheiksi, tuntuvat joka kerta jäävän kurkkuun jumiin poikittain! Vaikka kuinka puljaa suussa, vie ne valmiiksi lähelle nielua ja juo paljon vettä, ei auta.

Pakko aina murskata tai pilkkoa pienempiin palasiin. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääri karkkiin tai muuhun ruokaan.

Vierailija
24/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ongelma koskee jostain syystä vain pyöreitä tabletteja. Pitkulaiset on ihan helppo niellä, mutta puolta pienempikin pyöreä tabletti jää aina suuhun. En saa millään niitä alas ja heti rupeaa kauhistuttamaan kun näkee, että lääke on muodoltaan pyöreä. 

Vierailija
25/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama. Oon hidas syömään koska jauhan ruokaa tuhottoman pitkään, jopa smoothiet.

Parhaiten mulla auttaa kun syön banaania tai pähkinöitä ja viimeisillä nielaisuilla heitän (yleensä puolitetun) tabletin joukkoon.

Antibiootit on pahimpia. Liukenee nopeasti, maistuu pahalle ja ovat karheita. Puolitettuinakin lähes nyrkkini kokoisia - no melkein. 

Joissakin apteekeissa on myynnissä sitruunanmakuista kalvoa, jolla voi päällystää tabletin. Noiden avulla olen saanut nieltyä kokonaisen buranan sen puolikkaan sijasta, ja antibiootitkin menee alas. Harmi vain että ne ei säily avaamisen jälkeen montaa viikkoa niin ei pysty varastoimaan niitä. Ja saatavuus on tosiaan aika heikkoa.

Opettelin myös nielemistaktiikan, joka saattaa puoliksi olla myös placeboefektiä, mutta toimii, niin mitä väliä. Tämän avulla saan puolikkaan buranan kokoisen tabletin nieltyä helposti, ennen ollut yhtä taistelua.

Eli: juon nesteen 0,5l limupullosta niin, että huuleni on täysin suuaukon ympärillä. Samalla painan pullosta ja tämä muodostaa jonkinlaisen alipaineen ja nieleminen on helppoa kun nestettä ei tarvita niin paljoa että tabletti jää pyörimään suuhun. 

Vierailija
26/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä aina juuri ne on tehty niin isoiksi ja karheiksi, tuntuvat joka kerta jäävän kurkkuun jumiin poikittain! Vaikka kuinka puljaa suussa, vie ne valmiiksi lähelle nielua ja juo paljon vettä, ei auta.

Magnesiumia saa purutabletteina ja porejuomina ym. Jauheinakin. :) Älä suotta piinaa itseäsi. Itse käytän Lidlin puritabletti-magnesiumia, mutta moni kehuu esim. Diasporal-merkkisiä.

Vierailija
27/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä ainakin heitän kaikki pillerit kerralla suuhun ja nielaisen ykkösellä.

Vierailija
28/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aina ennen pureskelin lääkkeet. En tiedä, mikä siinä nielaisemisessa oli mukamas niin vaikeaa. Tabu suuhun, vettä sen verran kuin normaalistikin ottaisit juodessasi, sitten nielaiset. Yhtä hankalaa kuin kakkaaminen tai käsien rasvaaminen. Ei tablettiin ole mahdollista tukehtua, tai sitten henkitorvi on ERITTÄIN pieni XD.

Vierailija
29/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lääkkeistähän on sellaisia, että lääkeaine on tabletissa kalvon alla, joka vapauttaa lääkettä pikkuhiljaa, ja näin pitää lääkkeen pitoisuuden kehossa tietyllä tasolla. Jos lääke on tällainen, voi olla vaarallista hajottaa/halkaista se, koska tällöin lääkeaine pääsee kehoon liian nopeasti. 

Kannattaa siis aina kertoa lääkärille jos on vaikeuksia niellä, niin voivat sitten yrittää etsiä sellaista lääkettä, jonka voisi vaikka halkaista.

Mulla on melko isot nielurisat, jonka takia lääkkeiden nieleminen on ollut aina tosi inhottavaa, tuntuu että ne jää kurkkuun kiinni. Mulla itsellä ei ole auttanut muu, kuin se että pyydän lääkkeitä jotka on sen kokoisia että pystyy nielemään, tai ovat halkaistavissa. Ei ole tainnut kertaakaan osua kohdalle lääkettä, jossa jompikumpi vaihtoehdoista ei olisi täyttynyt. Joskus on tietysti sitten vain pakko niellä lääke kokonaisena, vaikka se olisi iso. Oikean nielemistekniikan olen myös opetellut ja se on auttanut. Kerran joutui syömään tosi ison antibioottikuurin. Tabletit sai kyllä halkaistua, mutta on se nieleminen silti hankalaa. Silloin tuli harjoiteltua ja kokeiltua kaikkia eri tapoja niellä. :-D Mulle on auttanut myös se että pidän pään hieman ylöspäin kun nielen. Tällöin lääke solahtaa kurkkuun helpommin, kuin silloin jos leuka on alaspäin. 

Tsemppiä!

Vierailija
30/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtin tms. kanssa tabletti. Apteekista saa myös nielemistä helpottavaa Gloup-geeliä. Kokeile sitä, jos se auttaisi tablettien nielemisessä. Lääkärille voi myös sanoa, että tablettien nieleminen on hankalaa. Joistain lääkkeistä löytyy myös muunlainen olomuoto kuin tabletti, esim. poretabletti tai neste.

Vierailija
31/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumia saa purutabletteina ja porejuomina ym. Jauheinakin. :) Älä suotta piinaa itseäsi. Itse käytän Lidlin puritabletti-magnesiumia, mutta moni kehuu esim. Diasporal-merkkisiä.

Magnesiumeissa on eroja ja paljon eroja onkin. Onko kyseessä esim. sitraatti vai oksidi? Haluamaani valmistetta ei saa kuin tabletteina. Sellaisina moliskon kokoisina. Valitettavasti. :(

Vierailija
32/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Oikeestaan naurettavaa, että veden kanssa yritän muutaman kerran saada sen tabletin alas, mutta vieläkin päädyn lopuks puremaan sen palasiks, mutta hyvin saan esim. syödessä isommankin palan nieltyä :D

Minulla sama! En pysty nielaisemaan pillereitä nesteen kanssa, mutta ruoan mukana menevät helposti isommatkin omega-kapselit. Onneksi itselläni ei ole lääkkeitä, jotka pitäisi ottaa tyhjään mahaan.

Vierailija
33/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi tablettivammainen. Ennen laitoin buranankin neljään osaan ja ei meinannut silti mennä alas. Yhden tuskaisen antibioottikuurin jälkeen opin vahingossa. Okei vieläkin joskus saattaa käydä kurkussa ja tulla takaisin suuhun, jos rupean miettimään liikaa.

Mutta mun vinkit on jugurtti tai muu paksu juotava. Helpottaa tosi paljon!

Vierailija
34/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumeissa on eroja ja paljon eroja onkin. Onko kyseessä esim. sitraatti vai oksidi? Haluamaani valmistetta ei saa kuin tabletteina. Sellaisina moliskon kokoisina. Valitettavasti. :(

Diasporal on ainakin sitraattia, ja sitä saa nesteeseen sekoitettavina annospusseina ym. Tuo Lidlin on oksidia.

Vierailija
35/35 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli joskus vähän työläämpää tablettien nieleminen, mutta olen ajan myötä opetellut. Paras keino tuntuu olevan itselleni, että mahdollisimman rentona, kieli alhaalla ja ikäänkuin nakkaa lääkkeet suuhun ja reilusti vettä perään, nielaisee kunnolla. Silloin tabletteja ei ehdi edes tuntea suussa. Tämän kikan opin hoitotyössä, monilla vanhuksilla kun on kipollinen lääkkeitä varsinkin aamuisin, niin huomasin, että moni vippaa nopsasti lääkkeet kurkkuun kerralla. Opettelin saman tyylin, koska joudun käyttämään useampia lääke/vitamiinivalmisteita nykyään jatkuvasti, niin se helpottaa jokapäiväistä tablettien ottamista, kun oppi ne kulauttamaan ykkösellä alas. Mutta osalla voi nielu olla herkempi ja pahoinvointirefleksi, ja voi olla todella hankalaa saada lääkkeet alas, tällöin sanoisin, että tosiaan älä suotta kiusaa itseäsi, on olemassa nykyään tosi hyvin vaihtoehtoja lääkkeissä, löytyy helpommin otettavia valmisteita ja edelleenkin useat lääkkeet voi ihan hyvin murskata tai avata kapselin ja ottaa jauheena. Aina kannattaa lääkörin tai apteekkihenkilön kanssa selvitellä asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi