Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?
Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?
Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.
Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?
"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.
Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?
Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.
Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.
Kommentit (214)
Että joku jaksaa kyylätä muita. Kuka luulee varkaaksi, joka noin ajattelee sillä on itsellä huono omatunto.Syön jos nälättää vaikka kirkossa. Käyn samassa suuressa marketissa, kukaan ei ihmettele,kun laitan tyhjän suklaapatukkakääreen tiskille, tai käytän itsepalvelukassaa, hei saan noista vielä bonuksia. Tiukkapipot vauhdissa. Tee ap sinäkin jotain repäisevää joskus. Strippaa ja juokse alasti,tanssi rokkia villisti. Nynneröt
..mä olen alapeukuttanut diabeetikkojen juttuja täälä ihan vaan siitä syystä, että itsellä on ollut ykköstyypin diabetes lapsesta asti, ja koskaan en ole joutunut kaupassa ottamaan ennen maksua mitään. Osaan ennakoida tilanteen. Mulla on aina mukana hätävaraksi yleensä sokerillista mehua, ja sitten ihan vihonviimeiseen hätään niinkin eksoottista evästä kun ihan silkkaa sokeria paloina. Joka ainoon kassin taskuista löytyy. Näin olen pärjännyt lapsesta asti.
Jaa,et saa sädekehää kuitenkaan nro 213. Mulle on yks hailee muiden touhut. Syön missä haluan,milloin haluan,ihmettelen tuota kyyläystä. Tuo antaa vain onnettoman nynnerön vaikutuksen,joka seuraa muita asiakkaita kaupassa, surkeaa. ELÄ JA ANNA MUIDEN ELÄÄ JA NAUTTIA.
Kummasti näiden ketjujen diabeetikoilla ja niiden lapsilla aina juuri silloin kun ollaan kaupassa sattuu tippumaan verensokeri niin pahasti että ollaan vaipumassa koomaan jos ei saada sitä jaffaa just nyt heti, ja tietenkin aina juuri kauppareissulla ne hätäeväät on lopussa tai jääneet kotiin.
Miksi olet niin sairaalloisen kiinnostunut jankkaaja nro 215??? Eikö sinulla ole mitään elämää? Olet surkea, yksinäinen luuseri. Kun tapaamme mussutan edessäsi.
Heh, huomenna voi mennä kauppaan, tulisipa vastaan joku tiukkapipo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet niin sairaalloisen kiinnostunut jankkaaja nro 215??? Eikö sinulla ole mitään elämää? Olet surkea, yksinäinen luuseri. Kun tapaamme mussutan edessäsi.
Tuo oli toinen viesti jonka kirjoitin tähän ketjuun. Ensimmäinen oli jossain tokalla tai kolmannella sivulla. Montakohan sinä olet kirjoittanut?
Mä oon kanssa diabeetikko ja pari kertaa olen syönyt kaupan hyllystä. Mulla oli molemmilla kerroilla hedelmäsokeria mukana mutta en vain yksinkertaisesti kohtauksen aikana muistanut niitä. Se että ympärillä notkui hyllyt täynnä ruokaa niin sai mut reagoimaan.
Toisella kerralla menetin myös puhekyvyn hetkeksi mutta myyjä ymmärsi tilanteen ja auttoi mua. Tosi pelottavaa kyl miten toi energiavaje näkyy aivoissa kun ei osaa toimia. Sain myös aikanaan ensimmäisen paniikkikohtauksen hevosen selässä kun sokerit laski. En taaskaan ymmärtänyt mitä tapahtui mutta hevonen reagoi kyllä muhun voimakkaasti.
Noh, ei tää liity ihan täysin aiheeseen mutta sanotaanko näin että olen ymmärtäväinen jos joku tarvii ruokaa kaupassa, oli se aikuinen tai lapsi. Ihmisillä voi olla vaikka mikä syy siihen ja mä nukun yöni paremmin jos en tuhlaa energiaani tuomitsemiseen.
Pahoittelut käytöksestäni mutta haluan erityisesti kiittää Kampin k-marketin ja kaaren prisman työntekijöitä, joka auttoi ja suhtautui empaattisesti mun tilanteeseen, joka fyysisen huonon olotilan takia aiheutti mulle myös aikalailla ahdistusta.
Kun menen ylipitkäksi venyneen työpäivän jälkeen nälästä heikkona kauppaan, niin punnitsen pari banaania pussiin. Syön sitten banskut ja vien kuoret pussissa kassalle muiden ostoksien kanssa.
Koskaan ei ole myyjä sanonut, että ei saa syödä ennenkun on maksanut.
Tekeekö joku noin :0
Ite en antaisi todellakaan! Ymmärrän kyllä sen, että esim. Lapsella alkaa vuotamaan verta nenästä, mukana ei ole paperia, niin avaa vaikka nenäliinapaketin ja siitä antaa lapselle.
Kannoin aikoinaan uhmaikäisen kiukuttelevan lapseni ulos kaupasta eipä ole enää sen jälkeen kirkunut kaupassa! Mikä siinä on niin vaikeaa asettaa rajat ja kieltää!
Kauppiaana en katselis hyvällä moista touhua. Jos tuotteita syödään ennen maksamista, sehän on varastamista. Etenkin, kun niitä tyhjiä pakkauksia näkee hyllyjen välissä eli osa jättää tuotteet oikeasti maksatta! Ilmoitus vartijoille vaan jokaisesta, joka ei osaa käytöstapoja. Ethän sinä lähde hierojalta tai kampaajaltakaan maksamatta. Vai mitä!?
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä, mutta minun elämäni ei kummemmin mene raiteiltaan jos joku syö suklaapatukan tai avaa vichypullon ennen maksamista. Tähän asti ainakin ihmiset ovat kyllä olleet huomaavaisia ja välttävät sotkemasta käärepaperia jotta omat kädet eivät mene kassalla sotkuun.
Ärsyttävimpiä ovat mielestäni ihmiset, jotka omaan elämäänsä keskittymisen sijaan huokailevat äänekkäästi ja pudistelevat vihaisena päätään kassajonossa ihmiselle, joka nappaa pussista sen karjalanpiirakan omaa vuoroa odotellessa. Eiköhän taas keskitytä olennaisempiin asioihin!
Suurin osa suuomalaisista haluaa kieltää kaupassa syömisen, niin kuin kaiken muunkin. Fakta on, että kiellot toimivat vain lampaille. Fiksu ja kyseenalaistava kansalainen tekee kuitenkin niin kuin on optimaalisinta tehdä.
Vai pitäisikö tätäkin valvoa suuri joukko byrokraatteja, että liikkuuko kassalla leuat ja asiakas maksaa?
Ja mitähän mieltä työnantajasi mahtaa olla sinun asenteestasi!?!
Olin nuorena kassalla töissä ja kyllä ällötti kun kesäisin hihnalle lätkäistiin tahmeita jäätelökääreitä. Monesti esim. joku mehujään kääre oli avattu niin ettei laite enää lukenut viivakoodia. Ei ollut tuota ennen tullut mieleenkään, että joku voisi tällaista harrastaa. Pillimehuja oli myös juotu jo kaupassa ja välillä syöty joku pasteijakin.
Mun tuttavapiirissä on diabeetikko. Hän pitää aina mukanaan jotain syötävää. Miten se kohtaus yllättääkin juuri kaupassa? Entä paikat, joissa ei ole syötävää tarjolla? Hän on ratkaissut asian niin, että pitää sellaista syötävää, mitä ei kaupasta voisikaan ottaa, esim. myslipatukkaa joita myydän vain pakkauksittain tai jotain lidlin tuotteita, mitä ei muissa kaupoissa ole, s-kaupassa pirkkaa ja k-kaupassa rainbow jne. Näin hän välttää varkaaksi luulemisen.