Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?

Vierailija
10.04.2017 |

Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?

Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.

Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?

"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.

Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?

Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.

Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.

Kommentit (214)

Vierailija
21/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, esim Lidlistä löytyy milloin mistäkin hyllyltä tai lattialta puoliksi syötyjä muffinseja ja muita paistopisteen tuotteita, joita kakara on joko hakenut itse tai vanhempi on antanut että penikka pysyy tyytyväisenä. Kun herkusta syö vain puolet, sitä ei tarvitse maksaa, nakkaa vain lattialle. Koska sen mussukan ei tarvitse oppia käytöstapoja ja kärsivällisyyttä, kaikki on saatava heti. Ja säännöt ei koske lapsiperheitä.

Vaihda K-kauppaan, siellä ei ole tuollaisia ongelmia.

Vierailija
22/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä moraalipaniikille siis tällä kertaa jossain muualla julkaistu joku rölliketju, jossa joku on sanonut jotain sen suuntaista kuin, että "Meidän lapset syö suoraan kaupan hyllystä." :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa töissä, mutta minun elämäni ei kummemmin mene raiteiltaan jos joku syö suklaapatukan tai avaa vichypullon ennen maksamista. Tähän asti ainakin ihmiset ovat kyllä olleet huomaavaisia ja välttävät sotkemasta käärepaperia jotta omat kädet eivät mene kassalla sotkuun. 

Ärsyttävimpiä ovat mielestäni ihmiset, jotka omaan elämäänsä keskittymisen sijaan huokailevat äänekkäästi ja pudistelevat vihaisena päätään kassajonossa ihmiselle, joka nappaa pussista sen karjalanpiirakan omaa vuoroa odotellessa. Eiköhän taas keskitytä olennaisempiin asioihin! 

Suurin osa suuomalaisista haluaa kieltää kaupassa syömisen, niin kuin kaiken muunkin. Fakta on, että kiellot toimivat vain lampaille. Fiksu ja kyseenalaistava kansalainen tekee kuitenkin niin kuin on optimaalisinta tehdä.

Vai pitäisikö tätäkin valvoa suuri joukko byrokraatteja, että liikkuuko kassalla leuat ja asiakas maksaa?

Taas näitä muka ammatissa olevia. Älä pelkää kaikki me tiedetään ettet oikeasti ole kaupassa töissä vaan yksi niitä työttömiä vanhempia jotka antavat kersojensa mussuttaa kaupassa ja sitten lyöt sen paperin piiloon jonnekkin etkä maksa.

Vierailija
24/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ole koskaan kaupassa nähnyt että mukeloille annetaan hyllystä ruokaa.. Ohi mennyt kyllä mulla täysin. Mutta tässä muutamassa lähikaupassa on pienille lapsille heldelmäkorit, mistä saa lapsille antaa hedelmiä. Jotain omenoita, banaaneita ja vastaavaa niissä yleensä on.

Vierailija
25/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan nähnyt että lapsille annettaisiin kaupassa syötäväksi jotain, mutta sitä olen nähnyt että aikuiset avaa limukkapullon jo jonossa tai napsii irtokarkkeja laareista. 

Vierailija
26/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran kaupan paistopisteellä, että 5-6 vuotias lapsi otti juustosarven, haukkasi siitä pari kertaa ja heitti pois. Sitten otti munkin ja teki samoin. Otti vielä kolmannnenkin leivonnaisen ja olin juuri sanomassa asiasta lapsen äidille, kun vieressäni seisova pariskunta kutsui paistopisteen hoitajan paikalle. Koko aikana lapsen äiti ei reagoinut asiaan mitenkään.

Vierailija
27/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myyjälle suuri vaiva piipata sitä mehun tai jätsin viivakoodia muiden ostosten kanssa.

Vierailija
28/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä oo tarttenut erikseen opettaa. En antanut niille kaupassa syötävää, niin eivät ole sitä siellä vaatineet ikinä.

Vierailija
29/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa parissa kaupassa on tarjolla banaania lapsille! Sellaisia kypsiä, joita ei juuri enää kukaan ostaisi (koska "menossa vanhaksi") - kaikki voittaa. Paitsi mielensäpahoittajat, mariskoot keskenään

Vierailija
30/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos sen maksaa, että koska sen syö.Joskus on niin nälkä että näköö haittaa ja järsin jotain suolakurkkua kaupassa sen jälkeen kun siihen pussiin on jo otettu hintalappu, eli se on punnittu. Mitä väliä?

Sinkkumies

Vierailija
31/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin kerran kaupassa, kun vanhemmat ei kieltäneet lasta syömästä irtokarkkeja kysyi vieressä ollut mies vanhemmilta koulutatteko häntä juoksukaljojen hakijaksi.

Vierailija
32/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole koskaan nähnyt että lapsille annettaisiin kaupassa syötäväksi jotain, mutta sitä olen nähnyt että aikuiset avaa limukkapullon jo jonossa tai napsii irtokarkkeja laareista. 

Tätäkin olen tehnyt, mutta ettehän te palstan läskit näitä tajua. Voi olla vaikka 30 kilsaa fillarointia takana ja janottaa hemmetisti. Mitä väliä ottaako siitä hörpyt ennen kassaa. Ei se hinta siitä halpene tai kallistu.

Sinkkumies

Vierailija
33/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen tehnyt, mutta ettehän te palstan läskit näitä tajua. Voi olla vaikka 30 kilsaa fillarointia takana ja janottaa hemmetisti. Mitä väliä ottaako siitä hörpyt ennen kassaa. Ei se hinta siitä halpene tai kallistu.

Sinkkumies

Ja mitäs teet sitten kun huomaat että rahat jne unohtui kotiin tai kortti ei toimi tms ettet pysty maksamaan?

Vierailija
34/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupassa töissä, mutta minun elämäni ei kummemmin mene raiteiltaan jos joku syö suklaapatukan tai avaa vichypullon ennen maksamista. Tähän asti ainakin ihmiset ovat kyllä olleet huomaavaisia ja välttävät sotkemasta käärepaperia jotta omat kädet eivät mene kassalla sotkuun. 

Ärsyttävimpiä ovat mielestäni ihmiset, jotka omaan elämäänsä keskittymisen sijaan huokailevat äänekkäästi ja pudistelevat vihaisena päätään kassajonossa ihmiselle, joka nappaa pussista sen karjalanpiirakan omaa vuoroa odotellessa. Eiköhän taas keskitytä olennaisempiin asioihin! 

Suurin osa suuomalaisista haluaa kieltää kaupassa syömisen, niin kuin kaiken muunkin. Fakta on, että kiellot toimivat vain lampaille. Fiksu ja kyseenalaistava kansalainen tekee kuitenkin niin kuin on optimaalisinta tehdä.

Vai pitäisikö tätäkin valvoa suuri joukko byrokraatteja, että liikkuuko kassalla leuat ja asiakas maksaa?

Taas näitä muka ammatissa olevia. Älä pelkää kaikki me tiedetään ettet oikeasti ole kaupassa töissä vaan yksi niitä työttömiä vanhempia jotka antavat kersojensa mussuttaa kaupassa ja sitten lyöt sen paperin piiloon jonnekkin etkä maksa.

Mä olen työtön äiti, jonka lapset ei syö kaupassa maksamattomia ruokia, ei edes niin että ne maksattaisiin. Joten turha haukkua tästä työttömiä. Ei kaikki työttömät ole epärehellisiä.

Vierailija
35/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön äiti, jonka lapset ei syö kaupassa maksamattomia ruokia, ei edes niin että ne maksattaisiin. Joten turha haukkua tästä työttömiä. Ei kaikki työttömät ole epärehellisiä.

Missä haukuin kaikkia työttömiä? Kasvata paksumpi nahka jos yhdestä puhuessa tunnet piston.

Vierailija
36/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siinä mitään pahaa, kun se tuotteen kerran maksaa. En ole noin tehnyt, mutta silti minulla on väljät säännöt. Ei saa varastaa. Itse tarkistan muutenkin aina, että rahat on mukana. Tämä pakasteiden takia. En halua jättää keräämiäni pakasteita kassalle, jos rahapussi on unohtunut. Kyllä jäätelökin ehtii sulaa kauppareissun aikana. En itse haluaisi jäätelöä, joka on kulkenut jonkun toisen kärryssä.

Vierailija
37/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todettakoon, että naapurin lampaat karkasivat viime kesänä kahdesti. Oli varmasti myös kielletty.

Vierailija
38/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä myöskään. Tosin useamman kerran olen hämmästellyt kassajonossa myös aikuisia ihmisiä, jotka jo syövät jätskiä/juovat limua jota ei ole vielä maksettu! Aiheuttaa joka kerta hämmennyksen ja myötähäpeän, en vain voi käsittää miksi ei voi odottaa paria minuuttia että ensin maksaisi...

No mitäs hämmästelemistä noissa on? Kun vauvasta asti äiti ja isi opetti, että kauppaan mennään syömään.

Vierailija
39/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Niin kova jano ettei voi kahta minuuttia odottaa? Miksi et kuljeta vesipulloa mukana pyöräreissulla?

Vierailija
40/214 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Niin kova jano ettei voi kahta minuuttia odottaa? Miksi et kuljeta vesipulloa mukana pyöräreissulla?

Koska äityli opetti pienenä että saa syödä ennen maksamista ja näin varastaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä