Mikä kitara aloittelijalle, mutta kuitenkin tosi hyvä?
En tiedä oikein mitä eroa on 100€ ja 500€ tai 1000€ kitaralla, voisiko joku selittää? Aion opetella soittamaan kitaraa itse, en kuitenkaan halua lyödä montaa sataa heti peliin, mutta en myöskään aloittaa millään huonolla, jonka heti tason noustessa "joutuu vaihtamaan"
Mikä olisi hyvä akustinen kitara?
Kommentit (13)
Ensin pitäisi valita, että mennäänkö nailon- vai teräskielillä.
Sellainen, jonka kaulan ympärille sormesi menevät vaivatta. Käy kitaramaupassa kokeilemassa.
Millaista musiikkia on tarkoitus soittaa? Klasarihommiin pitää olla nailonit. Rock, folk ja kantri vaatii terästä.
Suosittelen menemään musiikkiliikkeeseen ja kysymään sieltä. Kerrot budjettisi ja sen mitä sillä tulet soittamaan. Sitten ne sulle kiikuttaa niitä kitaroita ja kokeilee ihan vaan rämpyttää ja ostaa sen mikä tuntuu parhaimmalta. Katso että osaat ottaa oikean otteen kaulasta ennen kun menet sillä silloin osaat katsoa että ostat kitaran jossa ei ole kielet sinulle liian kaukana kaulasta.
Älä osta käytettyä koska aloittelijana hankala sanoa onko kitaraa säilytetty oikein sillä väärä säilytys pilaa kitaran.
Jos sähkökitaroista on kyse niin suosittelen Tokai-merkkiä. Halvimmatkin kitaransa ovat semilaadukkaita. Sitten vaan itse kitaramallin valintaan, kauloissa on eroja.
Vierailija kirjoitti:
https://m.thomann.de/fi/yamaha_apx500iii_bl.htm?o=59&search=1491747650
Siitä
Yamaha on tosi hyvä valinta! Muistaakseni tän mallin kaulakin on sähkökitaramaisen kapoinen mikä helpottaa aloittelijan oloa huomattavasti :)
Huomioi kans kielet. Yleensä tehdasasenteiset kielet on kamalat, joten pehmeämpiin vaihtamalla säästää hermoja ja sormia hyvin. Liikkeissä osaavat kyllä neuvoa. Pehmeitä on mm. flatwound ja silk&steel.
Eri hintaluokan kitaroissa on erona materiaalit ja työnlaatu ja näin ollen kitaran soundi ja ulkonäkö. Itse olen soittanut yli kymmenen vuotta harrastuksena samalla n. 200 e:n Yamahan akustisella ja se on riittänyt ihan hyvin. Tottakai tonnin kitarat soi kauniimmin, mutta vähemmälläkin pärjää hyvin, kun vaan muistaa aika-ajoin vaihtaa kielet ja opettelee pitämään soittimen vireessä. Tämä pätee tietysti kaikkiin kitaroihin. Yamahoissa on ainakin hyvä hinta-laatu suhde, myös Epiphonella on edullisia versioita Gibsonin malleista. Osta kitara oikeasta soitinliikkeestä, ei tavarataloista ja valitse sellainen mikä tuntuu käteen sopivalta ja mikä näyttää hyvin tehdyltä, kaula suora, nauhat ei irvistä.
Muusikoiden.netin torilta kannattaa katsella sitten kun sun tietämys soittimen suhteen on edes auttavaa.
Osta 100-200 euron kitara. Harjoittele kaikki perusjutut ja katso, riittääkö innostus enempään.
Kannattaa silti ostaa sellainen kitara josta tykkää ja jota on kiva soitella. Jos ostaa valmiiksi liian huonon, niin voi olla ettei se innosta harjoitteluun. 200-300 eurolla saa jo hyviä.
up