Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perustelut 5-10v lapsellesi, että hän ei saa virpoa?

Vierailija
09.04.2017 |

Oletan, että ne, jotka eivät avaa ovea virpojille eivät anna omansakaan virpoa. Mikä on syysi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en avaa ovea koska en muistanut hankkia mitään herkkuja virpojille. Oon myös kipee ja laahustan kotona rähjäisenä kylpytakki päällä. Ja onko sulla käynyt mielessä että kaikilla ei ole lapsia?

Vierailija
2/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisten luona saa virpoa, esim. isovanhempien. Eivät edes asu samalla paikkakunnalla, mennään samalla kylään. Yleensä saavat sieltä vähän enempi herkkuja.

Vieraiden luokse ei mennä häiriköimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä virvotaan vain sukulaiset ja virpomispalkka saadaan pääsiäisenä. Siksi lapseni eivät kierrä häiritsemässä tuntemattomia.

Vierailija
4/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me emme kuulu kirkkoon emmekä ole kristittyjä. Emme siis juhli pääsiäistä. Isompana saat liittyä johonkin uskontoon jos haluat."

Vierailija
5/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en avaa ovea koska en muistanut hankkia mitään herkkuja virpojille. Oon myös kipee ja laahustan kotona rähjäisenä kylpytakki päällä. Ja onko sulla käynyt mielessä että kaikilla ei ole lapsia?

Kysymys oli kohdistettu niille, joilla lapsia on.

Vierailija
6/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, koska mulla ei ole 5-10-vuotiaita (eikä muunkaan ikäisiä) lapsia. Mutta jos olisi, he saisivat tietenkin virpoa; itse asiassa karjalaisen evakkosuvun jälkeläisenä ja perinteiden ystävänä haluaisin heidän virpovan.

Vierailija
7/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vain, että kerjäämään ei mennä.

Vierailija
8/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 7v lastani kiinnostanut. Eivät olleet koulussa puhuneet myöskään asiasta joten ei taida muutkaan alueen lapset virpoa.

Vierailija
9/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, missäpäin Suomea asutte?

Vierailija
10/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me emme kuulu kirkkoon emmekä ole kristittyjä. Emme siis juhli pääsiäistä. Isompana saat liittyä johonkin uskontoon jos haluat."

Virpominen on pakanaperinne, jonka juuret ylettyvät kauemmas kuin kristinusko.

Vierailija
11/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole aina avannut ovea virpojille, koska tyttäreni on pajun siitepölylle allerginen, emmekä siis voi ottaa niitä vitsoja kotiimme. Omat lapsemme ovat virponeet koivunoksilla, mutta vain tuttuja.

Silloin kun olimme vasta muuttaneet tähän, en päästänyt lapsia virpomaan, koska emme vielä tunteneet ketään naapureita.

Vierailija
12/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisnoidat ja virpominen eivät liity kristinuskoon millään tavalla. Ennemminkin se on pakanoiden ajattelumaailmaa.

Vierailija
13/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksi kerjuupäivä vuodessa riittää, ja täällä päin se on Nuutin päivä.

Vierailija
14/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpominen on häiritsevää ja huonotapaista niin monien mielestä, myös meidän mielestämme, että meidän lasta ei päästetä virpomaan ja rimputtelemaan naapuruston ovikelloja. Ympäriinsä kiertely virpomassa ei kuulu mielestämme hyviin käytöstapoihin ja hieman ihmettelemme niitä vanhempia, jotka antavat lastensa kiertää soittamassa kaikki asuinalueen ovikellot. Asumme kerrostalossa ja täällä kiersi virpojia, mutta kuulostelimme, että suurin osa ei avannut ovea, vaikka varmasti monet heistäkin olivat kotona. Toki meillä avattiin ovi virpojille, vaikka siis emme heistä ilahdukaan.

Kotona ja lähisukulaisia lapsemme saa ilomielin virpoa eikä se tuskin ketään häiritse, kun tietää ennalta vähän varata sopivaa palkkaa.

Vierailija
15/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisnoidat ja virpominen eivät liity kristinuskoon millään tavalla. Ennemminkin se on pakanoiden ajattelumaailmaa.

Naapurin vl perheen lapset kävivät virpomassa 🙄

Vierailija
16/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo isot, mutta ei noita koskaan kiinnostanutkaan. Meillä myös mies tosi pahasti allerginen, ei tarvita enää sisälle mitään kun ulkona on tarpeeksi. Mulle ihan sama, mutta mies ei halua virpojia eikä vitsoja. Eikä me olla paljon kotonakaan. Tänään on käyty kaupassa, lenkillä, äänestämässä. Ei voi avata, jos ei ole kotona. 

Vierailija
17/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kohtasivat virpomisperinteen ekaa kertaa vasta seurakunnan kerhossa. Silloin heille kerrottiin perinteen kristillinen merkitys. Lapseni eivät halua virpomaan, koska heillä ei ole kirkossa siunattuja oksia ja meillä on keskusteltu siitä, onko oikein viedä koristeltu pajunoksa jollekin tuntemattomalle vain siksi, että saisi siitä palkkaa. Minusta tai lapsistani se ei ole oikein. Ei pidä virpoa, jos ei aidosti koko sydämestään toivota toiselle hyvää - pyyteettömästi.

Meillä ei virvota, koristellut oksat ovat omassa maljakossaan ja pääsiäismunia saa niin paljon kuin haluaa. Äiti ostaa, ei naapurit.

Vierailija
18/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutut käydään virpomassa jos pyytävät erikseen muuten sanon vain että on tympeää mennä kerjäämään toisen oville. Lasten kanssa koristellaan omaksi iloksi oksia ja tehdään ruohoa ja saavat meiltä vanhemmilta pääsiäispussit jossa on herkkuja.

Vierailija
19/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsena olen aivan ällistynyt siitä, kuinka moni näkee kivan pääsiäisperinteen kerjäämisenä.

Vierailija
20/23 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kohtasivat virpomisperinteen ekaa kertaa vasta seurakunnan kerhossa. Silloin heille kerrottiin perinteen kristillinen merkitys. Lapseni eivät halua virpomaan, koska heillä ei ole kirkossa siunattuja oksia ja meillä on keskusteltu siitä, onko oikein viedä koristeltu pajunoksa jollekin tuntemattomalle vain siksi, että saisi siitä palkkaa. Minusta tai lapsistani se ei ole oikein. Ei pidä virpoa, jos ei aidosti koko sydämestään toivota toiselle hyvää - pyyteettömästi.

Meillä ei virvota, koristellut oksat ovat omassa maljakossaan ja pääsiäismunia saa niin paljon kuin haluaa. Äiti ostaa, ei naapurit.

Teillä ei ole ketään, jolle toivoisitte aidosti hyvää hyvää edes naapureille 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän