Kahvittelu päättyi kaverin poistumiseen ovet paukkuen, riidan aihe.. muumimukit
Esittelin kirppislöytöä, mustaa emalimukia jossa hattivatteja & Mörkö. Yllättäen kaveri otti puheeksi viime kesän grillibileet ja sen , miten olin selittänyt etten ymmärrä muumimukien keräämistä. Vastattuani hämmentyneenä " en tajua, edelleenkään ja mullahan on vain nuo kaksi mörkömukia" tiuskaisi ystäväni että "muumimukien kerä mistä tuokin on!" Ja kiitti kahvista ja lähti.
Tämä ystävä hamstraa muumimukeja ja on pistänyt jonkun harvinaisuuden mm. auton katsastuksen edelle, siksi kai meni tunteisiin.
Kommentit (19)
Ei kai niitä emalimukeja kukaan kerää?
No olet loukannut sitä siellä grillibileissä ja sitä ei ole käsitelty. Mun mielestä sun lausunto muumimukeista on ok, paitsi jos tiesit että kaverisi kerää niitä ja oli paikalla kuulemassa.
Kieltämättä vähän erikoista ettet ymmärrä miksi joku tykkää muumimukeista ja sitten ostelet niitä itse?
No ei pitäisi toisten harrastuksia halveerata, omat rahansahan on laittanut niihin mukeihin.
Enpä ymmärrä minäkään mitään mukien keräilyä muumeilla tai ilman ja kyllä juon kahvini mukista eikä siitä tarvitse kenenkään tulla rääpimään päätään. Ja se että en ymmärrä jonkun harrastusta enkä sitä itse harrasta ei tarkoita sitä että halveksisin sitä, en vain arvosta sitä top kymppiin niinkuin ap:n kaverin mielestä vissiin olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olipas sekavaa sepustusta.
Sinuna olisin huolissaan, jos jo tuollaisen lyhyen viestin lukeminen tuntuu haastavalta ja on vaikea ymmärtää mitä siinä sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
No olet loukannut sitä siellä grillibileissä ja sitä ei ole käsitelty. Mun mielestä sun lausunto muumimukeista on ok, paitsi jos tiesit että kaverisi kerää niitä ja oli paikalla kuulemassa.
Kieltämättä vähän erikoista ettet ymmärrä miksi joku tykkää muumimukeista ja sitten ostelet niitä itse?
Eihän ap puhunut missään kohtaa tykkäämisestä, vaan niiden keräilystä, varsinkin jos se menee överiksi kuten kaverillaan.
Kyllähän moni tykkää muumimukeista vaikka eivät itse niitä sen kummemmin keräilekään, kuten ap oletettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap puhunut missään kohtaa tykkäämisestä, vaan niiden keräilystä, varsinkin jos se menee överiksi kuten kaverillaan.
Kyllähän moni tykkää muumimukeista vaikka eivät itse niitä sen kummemmin keräilekään, kuten ap oletettavasti.
Jos tykkää muumimukeista niin kyllä niitä silloin ostaa, mitä sä höpiset? Meinaatko että ne käy vain kaupassa hipeltämässä niitä kivoja kuppeja? Mikä sitten on "keräilyä" ja mikä ostamista ja mukien säilyttämistä koska vaan pitää niistä?
Raja on aika häilyvä, jonka vuoksi onkin tökeröä sanoa ettei ymmärrä ja sitten tehdä itse sama perässä. Vaikka tekisikin "lievemmässä muodossa".
Kaverin mielenkiinnon kohteen mitätöiminen kertomalla "en ymmärrä" herättää harvoin kivoja fiiliksiä ja voidaan kokea jopa töykeänä.
Niin, kaikilla ei ole varaa keräillä Arabian muumimukeja.
Ihan hyvä alku emalimukien keräilyyn sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää muumimukeista niin kyllä niitä silloin ostaa, mitä sä höpiset? Meinaatko että ne käy vain kaupassa hipeltämässä niitä kivoja kuppeja? Mikä sitten on "keräilyä" ja mikä ostamista ja mukien säilyttämistä koska vaan pitää niistä?
Raja on aika häilyvä, jonka vuoksi onkin tökeröä sanoa ettei ymmärrä ja sitten tehdä itse sama perässä. Vaikka tekisikin "lievemmässä muodossa".
Tähän on jo pakko puuttua satunnaisen ohikulkijankin:
Kyse on eri asioista. Tykkään, siis ostan yhden tai pari. Keräilen eli haluan 'koko sarjan' - esim. 20 erilaista muumimukia. Jos AP:n ystävä keräilee mukeja, se ei ole sama juttu kuin se, että AP on saanut yhden lahjaksi ja ostanut itse sille pariksi toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään muumimukeista, mutta ei mulla ole varaa niitä koskaan ostaa, joten joo, saattaisin käydä hipeltämässä niitä kaupassa ja ihastelemassa kuinka kivan näköisiä ne ovat. Ja en koskaan alkaisi keräilemään moisia, koska mielestäni se on hieman hölmön hommaa metsästää hulluna aina uusinta uutta tai maksaa jostain vanhasta muumimukista useita kymppejä/satoja euroja, koska nyt vaan on saatava hyllyyn sellainen.
Keräily on mielestäni sitä, että pitää saada kaikki muumimukit, yksikään malli ei saa jäädä välistä pois. Jos ei ehdi ostaa sitä ihan kaupasta, niin koluaa (pakkomielteisesti) kaikki kirppikset ym. että saa sen. Ja sitten niitä säilytetään vitriinissä koristeina ja ihastellaan ja ihmetellään...
Jos nyt joskus ostaa mm. kirppikseltä yksittäisen muumimukin, niin ei voi puhua keräilystä, vaan että sattui nyt vaan eteen kivan näköinen muki ja ostanpa sen pois, kun vielä saa mahdollisesti edullisesti. Todennäköisesti tällaisia myös käyttää ihan päivittäin, eikä laita säilöön.
Joten ei, raja ei ole häilyvä, vaan aika selkeäkin mikä on keräilyä ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tarkennan että sinisen Mörkömukin sain aikoinaan lahjaksi, tämä musta taas löytyi sattumalta paikalliselta kirppikseltä! Eli tätä ei voi verrata siihen hysteeriseen ja mielestäni järjettömään muumimukien hamstraamiseen mihin niin moni on hurahtanut.. (ei pahalla, keräilijät!)
ap
Ap, lue pariin kertaan tämä oma kommenttisi. Tiivistää ongelman ja on se vastauskin siellä.... jos ihmetyksen aiheenasi on että kaverisi on loukkaantunut.
Voi luoja, en ottaisi yhtään ainutta muumimukia vaikka ilmaiseksi saisin. Totaalisen mautonta.
Outoa käytöstä molemmilta. Ei sinun tarvitse ymmärtää muumimukien keräilyä mutta ymmärrän myös, jos kaverisi on tästä kommentista aikoinaan loukkantunut. Riippuu tietysti miten olet kommentin esittänyt.
Entä selititkö kaverille, että et kkerää näitä mukeja, vaan toinen oli lahjaksi saatu? Ehkä hän oikeasti piti ihmeenä, että ensin porukassa arvostelet hänen toimintaansa ja sitten hänen näkökulmastaan itse toimit samoin.
Mutta olihan toi nyt hieman ylimitoitettu reaktio kaveriltasi.
No jos kommenttisi oli asiallinen, (en oikein itse noista mukeista välitä, mut jos jokku tykkää niitä kerätä, niin mikäs siinä, harrastuksensa kullakin) niin kaveris on vähän herkkis. Jos taas kommenttisi oli halventava (siis noittsn ylihinnoiteltujen kuppien keräys on niin tyhmää hommaa, en kyllä yhtään tajua miten voi rahansa tuhlata johonkin niin tyhmään juttuun), niin sinä olet käyttäytynyt väärin.
Että kumpaan ap nyt kallistuu?
Niin ja tarkennan että sinisen Mörkömukin sain aikoinaan lahjaksi, tämä musta taas löytyi sattumalta paikalliselta kirppikseltä! Eli tätä ei voi verrata siihen hysteeriseen ja mielestäni järjettömään muumimukien hamstraamiseen mihin niin moni on hurahtanut.. (ei pahalla, keräilijät!)
ap