Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän raskausmahan kokoa kommentoitu neuvolassa?

Vierailija
07.04.2017 |

Nyt rv 32 menossa. Neuvolan terkka totesi että "on sinulla jo iso maha". Edellisellä käynnillä sanoi että mahani on jo "ihan kunnon maha". Onkohan näihin kommentteihin mitään terveydellistä syytä? En usko.

Sf käyrä koko ajan mennyt keskiarvossa, lähtöpaino normaali, painonnousu ollut ihan maltillista.

Huomasin silti katselevani peilistä sivuprofiiliani, onko tämä nyt niin iso. Tuli jotenkin lihava fiilis. :(

Ei syömishäiriö taustaa. Mietin vain että kun kyseinen kommentointi ei ketään hyödytä eikä terveyteen liity, sen voisi jättää neuvolan terkkakin pois.

Käsittääkseni tämä on jo kanssaihmisten käytöksestä tuomittu ja raskausrauha julistettu.

Kokemuksia?

Kommentit (10)

1/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No terv.hoitaja totesi jotenkin, ettei ole vielä kovin iso vatsa ja seuraavalla kerralla, että nyt on jo ihan raskausvatsa. En suuttunut näistä kommenteista yhtään, ihan tavallista rupattelua. Enemmän vaivasi, jos läheiset kommentoi "onpa iso vatsa!", kun mielestäni ei (ainakaan vielä) ollut.

Vierailija
2/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sano äitiyspolin lääkäri, että vauva on normaalikokoinen, vaikka maha on iso. Mutta oikeasti mahan koko on ihan yksilöllistä. Mun maha oli ihan sellanen "sarjakuvaraskausmaha" ja mielettömän iso, vauva oli 3890g.. joskus juttelin lääkärin kans aiheesta ja se sano, että mahan koko on yksilöllistä, eikö kerro juuri mitään. Toisen maha on puolivälissä raskautta samankokoinen tai isompi kuin toisen maha just ennen synnytystä. Toisilla maha "uppoaa" lantioon, toisilla ei.

Jätä th:n tahdittomat kommentit omaan arvoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esikoista odotat...??

Älä vaivaudu valehtelemaan...

Vierailija
4/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kuulen jatkuvasti kuinka kaunis ja pieni raskausvatsani on. Eikä kukaan usko, kuinka pitkällä raskauteni jo on. Sikiö on ihan reilun kokoinen ja painonnousuni normaalia. Olen pitkä, joten vauvalla lienee runsaasti tilaa jo pituusmitassa niin paljon, ettei vatsan tarvitse työntyä ulos paljoa. Toki vatsalihakset olivat pohjalla myös hyvässä kunnossa.

Mielestäni vatsankoon kommentoiminen on kuitenkin aika asiatonta, kuten sanoit niin sillä ei ole tekemistä terveyden kanssa. Olisiko vain kauneusihanne hoikkuudesta vääristänyt naisen muottia raskaana ollessakin. Typerää.

Vierailija
5/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kommentoitiin aina, mutta mahan pienuus oli ihmettelyn kohteena, jopa sairaalan kätilö kommentoi, kun menin toista lastani synnyttämään. Hän luuli, että olin jo synnyttänyt, ja sanoi sitten vielä mahaa tunnusteltuaan, että tosi pieni vauva on, reilusti alle 3-kiloinen, ja "minä en ole koskaan erehtynyt". Mietti vielä että onkohan vauvalla kaikki kunnossa, kun on niin pieni. Ihan normaalikokoisen lapsen sain, tosin hän oli pienin lapsistani (3,6 kg).

6/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahan kokoa ei kommentoitu vaikka koko ajan mentiin yläkäyrällä. Painon nousua  kommentoitiin viimeiset kuukaudet. Varmaan viran puolesta,  kyllähän tuo 22 kiloa näkyi tällaisessa 162,5 senttisessä menninkäisessä. Sokerit oli koko raskauden ajan ok, verenpaine on aina ollut alakantissa ja raskauden aikana nousi 'normaaliksi'.

Tyttärellä sama kommentointi, yli 20 kiloa molemmista raskauksista.

Vierailija
7/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mitta oli pompsahtanut todella korkealle edellisestä mittauksesta. Sitä mittaili ja ihmetteli. Sain ylimääräisen ultran, jossa todettiin sikiönkin olevan aika reilun kokoinen.

Ihan hyvä, että reagoi isoon sf kasvuun, sain hyvin aikaa tasata ruokavaliota ja nyt on sikiön kasvukin tasoittunut, vaikka isokokoinen tästäkin on tulossa.

Olen iloinen isosta vatsastani, vaikka kyllähän se omalta osaltaan vaikeuttaa elämää. Pompsaus huomattiin viikolla 30 ja nyt olen viikolla 35.

Vierailija
8/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopusta odottaessa sf-mitta meni koko ajan alakäyrän alapuolella, ultralla tutkittiin loppu aika vähän väliä... ja kun näin tuttavia (=varsinkin Anoppi ja sukulaiset) nii taivastelivat Kuinka iso on maha ja olenko ihan varma et vauvoja on vain yksi.. et ei oo koskaan kohillaan.

Vierailija
9/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on aina jotenkin vääränlainen ja sitten elämä onkin jo ohi.

Vierailija
10/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista lasta odotan. Ekan kohdalla en muista että olisi sanottu oikein mitään koko asiasta missään vaiheessa, silloinkin normaalikäyrillä mentiin koko ajan.

Hyvähän se on että mittaillaan sf mittaa jotta saadaan tietää jos kasvu heittää äkisti suuntaan tai toiseen. Äidin ulkomuodosta (adjektiivit liittyen mahan suuruuteen tai pienuuteen) on vain kovin vaikea, epätarkka ellei mahdoton päätellä vauvan koosta yhtään mitään.

Minusta maha on kaunis. Kuka nainen oikeasti haluaa kuulla oman mahansa olevan _iso_?

Ehkä mulle on nyt vaan sattunut tahditon terkka. Ja miksen sanonut hänelle asiasta (vielä), on että en tajunnut että tämä vaivaa minua ennen kuin huomasin arvioivani mahaa peilistä neuvolakäynnin jälkeen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi