Millaisia rajoituksia asetat 18-vuotiaalle kotona asuvalle nuorelle?
Tai asetatko minkäänlaisia? Saako teillä 18-vuotias kotona asuva teini päättää jo itse kaikesta, ja jos ei, niin mitä hän ei saa päättää? (En tehnyt tätä ketjua kasvatuskritiikkiä varten, vaan ihan uteliaisuudesta perheiden erilaisuutta kohtaan.)
Kommentit (51)
Meillä muutaman kuukauden 18v. tyttö, eikä juuri rajoituksia ole, päinvastoin yritän kannustaa päättämään itse omista asioistaan. Lupaa tekemisiin ei tarvita, kunhan ilmoittaa missä on. Hoitanut jo muutaman vuoden ostoksensa, pankkiasiat, harrastukset jne. vaikka asuu kotona.
En juuri puutu hänen asioihin tai valintoihin ja tähän saakka asiat sujunut hyvin.
En usko rajoitusten ja kieltojen voimaan, vaan vastuun ja vapauden antamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan täsyi-ikäisen pankkitunnuksia saa kukaan muu hallinnoida. Jos ei hän saa 18-vuotiaana opetella rahankäyttöä niin hän velkaantuu kaulaa myöten sillä sekunnilla kun muuttaa omilleen. Vai meinasitko että hän on siellä peräkammarissa lopun ikäänsä?
Kyllä sitä rahankäyttöä voi opetella ilman pankkitunnuksia. Kun vanhemmat maksaa kaikki laskut ja elämisen ja työtuloja ei lukiolaisella vielä ole niin opetelkoon viikkorahoillaan. Visa electronilla vinguttaa viikkorahat. Kesätyötienestit käyttää miten haluaa paitsi tietyn osan pistää asuntotilille säästöön. Autonsa bensat lupasi myös säästää kesätienesteistä. Että näin meillä.
Rahankäytön opetteleminen = niiden omien pikku laskujen maksaminen sieltä omalta tililtä, niillä omilla pankkitunnuksilla joita ei edes laillisesti saa kukaan muu käyttää tai pitää hallussaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta on outoa, että 18-vuotiaalle annetaan kotiintuloaika viikonloppuisin tai kielletään tulemasta kännissä kotiin. Harvemmin 18-vuotias lukiolainen kykenee rahallisesti muuttamaan omilleen eli se ei ole vaihtoehto. Järkevintä kaiken lisäksi on käydä kesätöissä tuon ikäisenä, kun asuu nimenomaan kotona. Saa säästöön rahaa ennen kuin muuttaa pois.
Kun olin ite 18, olisin jäänyt paitsi kaikesta, kun olisin joutunut tulemaan kotiin jo siihen aikaan, kun kaikki muut lähti baariin. Olisin tuntenut itseni ulkopuoliseksi. Tätä olisi jatkunut 20-vuotiaaksi asti, sen ajan asuin kotona, kuten moni muukin. Mä en kyllä muista kenenkään tuttuni tai kaverini joutuneen noudattamaan mitään kotiintuloaikoja enää 18-vuotiaana, onhan se hieman hassua. Oli uskovainen perhe tai muuten tiukka perhe, en tunne täysi-ikäistä, joka ei olisi saanut lähes vapaita käsiä tuon suhteen. Tuossa iässä luodaan muutenkin verkostoa ja itsenäisyyttä (käydään baarissa), miksi sitä pitäisi estää?
Ja kuka sanoo lapselleen, että kännissä ei tulla kotiin? Ei 18-vuotias ole juhlimatta siksi, että vanhemmat niin haluaa. Mun ja ystävieni vanhemmat painottivat sitä, että kotiin saa aina tulla, ja taksi pitää aina soittaa (vaikka heidän laskuunsa), että pääsee turvallisesti kotiin tilanteessa kuin tilanteessa. Ymmärrän, että ei olisi kivaa, että joku jatkuvasti ryömisi kotiin arkena aamuyöllä meluamaan baarista tultuaan. Mutta viikonloppuna? Ja mä en ylipäätään koskaan laittaisi omaa lastani tilanteeseen, jossa hänen on pakko yöpyä vaikka jonkun puolitutun baarissa tavatun tyypin luona, kun ei uskalla tulla kotiin.
Täysi-ikäisen tulee aina tehdä kotitöitä, samoin kun lapsenakin. Ja mitään megabileitä ei tarvitsisi pitää, kun hän ei kämpästä vastaa. Mutta en todellakaan muuten rajoittaisi tämän elämistä. En vaatisi häntä maksamaan mistään, enkä hankkimaan töitä, sillä opiskelu on hänen työtään. Välivuotena/kesällä töitä tehdessään en laittaisi häntä maksamaan pienistä palkoistaan mitään, on tärkeää saada rahaa säästöön. Millaisia vanhempia täällä oikeasti liikkuu?
Vihdoinkin asiaa, lukekaapa toistamiseen - ei ole pahitteeksi joidenkin kohdalla. Tässähän tulee ihan kiitollinen olo omille vanhemmille kun lukee muiden perheiden menoa..
Kun olin täysi-ikäinen, vanhemmat antoivat mun mennä ja tulla milloin huvitti. Teininä olivat tiukempia. Sain katsoa tv:tä olohuoneessa ja syödä keittiössä yölläkin, kunhan en häirinnyt muita. Mulle annettiin ihan hyvin käyttörahaa, ja kaikki mun välttämättömät menot maksettiin. Kesätöihin mua vaadittiin hakemaan joka kesä. Lisäksi mulle annettiin satunnaisesti rahaa baarissa käymiseen, koska mun haluttiin näkevän kavereita. Mun myös haluttiin selkeästi tekevän omat virheeni ja oppivan niistä. Kotitöitä mun edellytettiin myös tekevän, ja hoitavan sovitut asiat. Autoa sain käyttää miten halusin, välillä kävin muiden puolesta kaupassa ja hoitamassa asioita.
Sain aika paljon etuja ja vapauksia, toisaalta hoidin kouluni kunnialla ihan omasta halusta. Ja rahaa mulla on nyt säästössä paljon, ja työkokemusta ihan kivasti. Osaan tehdä omat päätökseni ja hoitaa asiani. Ehkä tällainen järjestely sitten vaatii muuten järkevän lapsen, jonka voi luottaa ottavan itsenäisesti vastuuta, kun hänelle antaa vapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Musta on outoa, että 18-vuotiaalle annetaan kotiintuloaika viikonloppuisin tai kielletään tulemasta kännissä kotiin. Harvemmin 18-vuotias lukiolainen kykenee rahallisesti muuttamaan omilleen eli se ei ole vaihtoehto. Järkevintä kaiken lisäksi on käydä kesätöissä tuon ikäisenä, kun asuu nimenomaan kotona. Saa säästöön rahaa ennen kuin muuttaa pois.
Kun olin ite 18, olisin jäänyt paitsi kaikesta, kun olisin joutunut tulemaan kotiin jo siihen aikaan, kun kaikki muut lähti baariin. Olisin tuntenut itseni ulkopuoliseksi. Tätä olisi jatkunut 20-vuotiaaksi asti, sen ajan asuin kotona, kuten moni muukin. Mä en kyllä muista kenenkään tuttuni tai kaverini joutuneen noudattamaan mitään kotiintuloaikoja enää 18-vuotiaana, onhan se hieman hassua. Oli uskovainen perhe tai muuten tiukka perhe, en tunne täysi-ikäistä, joka ei olisi saanut lähes vapaita käsiä tuon suhteen. Tuossa iässä luodaan muutenkin verkostoa ja itsenäisyyttä (käydään baarissa), miksi sitä pitäisi estää?
Ja kuka sanoo lapselleen, että kännissä ei tulla kotiin? Ei 18-vuotias ole juhlimatta siksi, että vanhemmat niin haluaa. Mun ja ystävieni vanhemmat painottivat sitä, että kotiin saa aina tulla, ja taksi pitää aina soittaa (vaikka heidän laskuunsa), että pääsee turvallisesti kotiin tilanteessa kuin tilanteessa. Ymmärrän, että ei olisi kivaa, että joku jatkuvasti ryömisi kotiin arkena aamuyöllä meluamaan baarista tultuaan. Mutta viikonloppuna? Ja mä en ylipäätään koskaan laittaisi omaa lastani tilanteeseen, jossa hänen on pakko yöpyä vaikka jonkun puolitutun baarissa tavatun tyypin luona, kun ei uskalla tulla kotiin.
Täysi-ikäisen tulee aina tehdä kotitöitä, samoin kun lapsenakin. Ja mitään megabileitä ei tarvitsisi pitää, kun hän ei kämpästä vastaa. Mutta en todellakaan muuten rajoittaisi tämän elämistä. En vaatisi häntä maksamaan mistään, enkä hankkimaan töitä, sillä opiskelu on hänen työtään. Välivuotena/kesällä töitä tehdessään en laittaisi häntä maksamaan pienistä palkoistaan mitään, on tärkeää saada rahaa säästöön. Millaisia vanhempia täällä oikeasti liikkuu?
Yksi fiksuimmista kommenteista jonka olen koskaan lukenut täällä. Kommentista huokuu elämänkokemus ja aito välittäminen omista lapsistaan.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 18v.poika noudattaa samoja sääntöjä kuin aikaisemminkin. Koulupäivinä kotiin viimeistää klo 21. Viikonloppuisin kotiin klo 24. Alkoholin käyttö nyt 18v täyttäneenä on sallittu max 2 krt/kk. Kotimme ja piha-alue on savuton meillä ei polteta tupakkaa. Koulusta ei lintsata. Pankkitunnukset ovat äidin hallussa niillä ei oteta pikavippejä yms. Kesätyörahoista osa säästetään asp-tilille. Lukio sujuu pojalla hyvin.ihan iloinen ja puhelias poika. Välillä jupisee kyllä tosta viikonlopun kotiintuloajasta kun kaveri saa kuulema olla pidempään.
Miksei poika saa käyttää omaa tiliään? Onko hän jotenkin vajaaälyinen? Silloin hänelle pitää määrätä edunvalvoja.
Vanhemmat valvovat hänen etujaan.
No eipä tuollainen järjetön kontrollifriikkeys ole lapsen edun mukaista. Kiva sille tyttöystävälle joka saa tuollaisen pystyyn passatun vaivoikseen jonain kauniina päivänä.
ollaan uusioperhe, johon kuuluu poikani (19-v), mieheni ja hänen tyttärensä (15-v). olen antanut pojalleni määräyksen, ettei hän saa pussailla mieheni tytärtä.
Meillä ei juotu kotona edes yhtä pienten lasten edessä, mutta kotiin sai _aina_ tulla. Yhä tänä päivänäkin lähes 30 v ja saan mennä kotiin aina ja missä kunnossa ja tilanteessa vain. Koskaan eivät vanhempani ole heitteille jättäneet nuorena, vaikka täysi-ikäinen jo olin.
Isä vieläkin muistuttaa, että kotiin saa tulla vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu.
Se on meidän lastenkin koti aina.
Meillä pitää ilmoittaa missä on ja koska tulee. Jos on tulossa kotiin syömään, pitää ilmoittaa hyvissä ajoin, muuten ei tehdä nuorelle ruokaa.
Jos tulee klo 22 jälkeen, pitää hipsiä hiljaa omaan huoneeseen (perheessä pikkusisaruksia).
Jos on yksin kotona, sovitaan erikseen saako tuoda kavereita ja kuinka monta. Tämä siksi, että monilla on ollut lähipiirissä ikäviä tapauksia kun nuoret aikuiset ovat harjoittaneet paikkoja jne.
Kotitöitä tehdään kohtuudella.
Maksetaan kaikki pakollinen, ruoka, vaatteet, bussilippu, känny, opiskelumenot. Huvittelumenot saa maksaa omistaan.
Kotiin saa ja pitää tulla kännissäkin.
Siinäpä se.
Minulla 18 vuotiaana oli vain muutama sääntö. Äidille piti ilmoittaa suurinpiirtein missä menee ja koska tulee kotiin ja baari illan päätteeksi jos meni miekkosten viereen piti laittaa viestiä kotiin että ei tule yöksi, niin ei tarvitse huolestua.
Toinen sääntö oli kotitöiden tekeminen kotona asumisen ja rahan saamisen vastineeksi. Siivosin kaksi kertaa viikossa talon, kokkasin ja hoidin koirien ulkoilutuksen.
Mielestäni nämä säännöt olivat sellaisia, että kun omilleen muutto 21 vuotiaana ei tarvinnut sormi suussa ihmetellä miten imuria käytetään :D
Kotona ei juoda humalaan asti ja yöllä tullaan erittäin hiljaa kotiin. Meillä on lapset 18, 15, 9 ja 2, eli pienimpiä ei saa herättää. Lisäksi jos jää yöksi johonkin niin toivon tekstaria asiasta.