Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei hoitsut! Insuliiniasiaa, kertokaas..

Vierailija
05.04.2017 |

Eli opiskelen sairaanhoitajaksi ja työharjoittelujaksolla eräs lh neuvoi että kun pistetään kynällä (lantus) suurempia annoksia, tässä tapauksessa 37 yks. niin annos tulisi antaa SC vähitellen noin 5(?) yksikköä kerralla ottamatta neulaa nahan alta kuitenkaan pois..
Toinen vaihtoehto on antaa kahteen eri kohtaan annos (puolet ja puolet) mutta silloinkin.neuvoi että kynästä tyhjentäisi annosta potilaaseen ikäänkuin sykäyksittäin muutama yks kerralla..ja pienet 1-2 sek tauot välissä..
En ymmärtänyt tätä tekniikkaa lainkaan enkä saanut selvää selitystä sille miksi näin toimii. Insuliinihan menee rasvan joukkoon suoraan, miksei sitä koko annosta voisi antaa kerralla painaen männän suoraan pohjaan?
Toinen asia:
Kysyin samaiselta hoitajalta ennenkuin mentiin.pistämään ekaa kertaa että onko heillä jotain kirjanpitoa kansiossa tai koneella siitä että mihin kohtaan potilasta pistetään päivittäin, että tietäisin mihin olisi hyvä tänään pistää. Hoitsu ei edes tajunnut.koko pointtia.. selvensin asiaa sanomalla että eikö ole suotavaa pistää hieman eri kohtiin päivittäin jotta vältyttäisiin kudosvaurioilta.
Hän vastasi että "ei meillä tuollaisesta pidetä kirjaa ja ei sillä ole merkitystä mihin pistää, vaikka olisikin sama kohta kuin eilen.. Ainoastaan verenohennuslääkkeiden kanssa on väliä mihin pistää.."
Haki varmistusta vielä osaston SH:lta että "eikö näin ole?" SH oli samaa mieltä
Itse olen eri mieltä, entä te?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pistää minne vain, ei siitä todellakaan mitään kirjaa pidetä. Jos potilas on taipuvainen saamaan punoitusta tai insuliinia pistetään suuria määriä, niin silloin eri paikkoihin. Kyllähän sen näet tuolloin, minne on viimeksi pistetty (jos herkkyyttä reagointiin on).

Tuosta 5 yksikköä kerrallaan toimintatavasta en ole kuullut, enkä sitä suosittele, mutta ei siitä mitään haittaakaan varmasti ole. Sen sijaan isot määrät pistetään aina kahteen eri paikkaan. 

Vierailija
2/12 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei saa truutata kerralla, ettei jää ns. nestekuplaa kudokseen. Kun laittaa vähän kerrallaan, niin edellinen yksikkö ennättää siirtyä eteenpäin kudoksessa, ja imeytyminen paranee. 

Ja uskokaa sitä asiakasta/potilasta, jos se sanoo, että kirvelee!

- T1-diabeetikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis mielellään eri kohtiin pistettäisiin, varsinkin jos asiakas on hoikemmasta päästä. Kirjaahan niistä ei pidetä, vaikka mullakin on mielestäni hoitosuunnitelmaan kirjattu, että pistoskohdat nämä ja nämä paikkaa vaihdellen. Pistoskohta kovettuu, jos aina vedetään samalle parin neliösentin alueelle, ja myös silloin imeytyminen häiriintyy (ja kirvelee yms, mutta sehän ei hoitajia useinkaan kiinnosta). Kysy asiakkaalta, jos se on siinä kunnossa, että pystyy kertomaan. Muussa tapauksessa kierrätä nyt itse ainakin pistoskohtaa, vaikkei muut sitä tekisikään.

- T1-diabeetikko

Vierailija
4/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkee, että lähihoitajat ei osaa edes yksinkertaista insuliinin pistosasiaa. ..

Vierailija
5/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja vastailee...meillä kirjataan pistospaikka ja vaihdellaan & asiakkaille pysynyt iho hyvässä kunnossa. Minä laitan kahdessa osassa isot annokset enkä kovin nopeasti pieniäkään annoksia. En nyt mitään taukoja pidä, siitä en ole kuullutkaan. Itse pistävät usein ( ainakin meillä ) tökkäävät piikin aina samaan kohtaan voimalla ja annos nopeasti kudokseen & vatsa onkin sen näköinen sitten!

Vierailija
6/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että työaika ei riitä jos 0,5-1ml painellaan sykäyksittäin. Tai vaihdetaan kesken kaiken pistospaikkaa.

Pistospaikan vaihto tässä tapauksessa aiheuttaa turhaa kipua potilaalle.

Mutta pistospaikkaa tule muuten vaihtaa säännöllisesti ettei tule kovettumia.

Vierailija
7/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistospaikkaa vaihdellaan. Meillä kotihoidossa merkitään seurantavihkoon, että mihin on pistetty.

Muistaakseni 40 ky oli eräs raja, jonka jälkeen usein neuvotaan pistämään kahteen eri paikkaan/kahdella eri pistoksella, mutta tapa vaihtelee hoitajittain/työpaikoittain. Itselleni ei ole koskaan opetettu tuota tauotettua "sykäyksittäin" pistämistä, vaan männän tasainen, rauhallinen pohjaanpainaminen. Olennaista on vain, ettei se ole mikään hätäinen survaisu hirveällä paineella.

Vierailija
9/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdellaan pistospaikkaa ja jaetaan isommat annokset pienempiin. Esim. 30ky pistetään vas. reiteen ja toiset 30ky oik. reiteen. En ole kuullut tuosta aloittajan mainitsemasta pistotavasta, mutta itse kyllä pistän aina melko hitaalla tahdilla. Tiedän kyllä monta jotka pistävät paljon vauhdikkaammin.

Vierailija
10/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pistetään eri paikkoihin ja pidetään kirjaa. Isot yksiköt kahdessa osassa ja välillä neula pois ihosta. Siis ihan eri pistoksena.

T lähihoitaja

Vierailija
11/12 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole mikään "hoitsu"! Olen ammattitaitoinen sairaanhoitaja ja mielestäni ko. sanan käyttö on melkoista vähättelyä ammattikuntaani kohtaan. Lähihoitajien ajatuksista en sitten tiedä...

Vierailija
12/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan ole mikään "hoitsu"! Olen ammattitaitoinen sairaanhoitaja ja mielestäni ko. sanan käyttö on melkoista vähättelyä ammattikuntaani kohtaan. Lähihoitajien ajatuksista en sitten tiedä...

Niinpä. Sairaanhoitajat ovat sairaanhoitajia tai sitten on erikseen terveydenhoitajat.

Ihmettelen tuota insuliinin kahteen paikkaan pistämistä. Kyse on kuitenkin n.0,5ml keskimäärin ja se on tosi pieni määrä. Itseä joskus hirvitti pistää 5ml kipulääkettä lihakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi