Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen vajaatoiminta(ako?)

Vierailija
04.04.2017 |

Hytisen kylmästä, tuntuu että palelu tulee sisältä päin, tukka lähtee tukkoina, iho kuiva, masennun helposti. Siinä oireet mitä on. Niin ja kuume ei nouse koskaan... kilpirauhasta on aina välillä katsottu labrakokeilla ja aina on arvot olleet viitearvojen sisällä mutta ihan juuri ja juuri. Oireet jatkuu mutta ei voi olla kilpparissa vikaa sanoo lääkärit. Mitä tämä sitten on?! Kuuluuko nämä oireet vaan osaksi elämääni ja that's it??! Muut perheessä sanoo että sisällä on kuuma, minä palelen ( mittari näyttää 24 ) - onko oikeasti normaalia?! Tukka on ohut hamppu ja ns.aivosumua on ollut aina. Pitääkö näitä oireita vaan sietää?! Onko mitään kotikonsteja tämän olon parantamiseen?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on arvot juuri ja juuri viitearvojen sisällä, niin kyllä sulla on kilpparin vajaatoiminta.

amerikassa ja myös osin suomessa osa (yksityisistä) endokrinologeista käyttää jo uusimpia ja parempia viiterajoja.  terveen ihmisen tsh on alle 2,5 tai jopa alle 2.

Eli jos sun tsh arvo on yli 2,5 niin sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. t4v arvon kuuluu olla viitevälin ylimmällä kolmanneksella, eli jossain siinä 17-20 riippuen labrasi viitearvoista.

kilpparin vajaatoiminnan kanssa voi samaan aikaan olla raudanpuutosta, vaikka hemoglobiini olisikin hyvä. sekin piilevä anemia aiheuttaa kilpparin vajiksen kaltaisia oireita. eli pyydä että otetaan myös rautavarasto, ferritiini arvo. ferritiinin olisi hyvä olla siellä reilu 80, jotta kun aloitetaan Thyroxin lääkitys, niin ei tule lääkityksestä kilpparin liikatoiminnan kaltaisia oireita. (sydämen tykytys, paniikkikohtauksia, laihtumista, ripulia, käsien tärinää...)

https://hypotyreoosi.wordpress.com/tag/tsh-viitealue/

Vierailija
2/3 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vajaatoiminnalta. Vinkki lääkäriin: painota fyysisiä oireitasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime labrakokeista on jo aikaa, vissiin kolme vuotta. Mutta silloin t4v oli luokkaa 12 ja viitearvot oli 11-20 tjsp. Yritin vähän inistä että kun näitä oireita on ja T4V on noin alhaalla niin voisiko olla kilpparissa häikkää... ei kuulemma ole sanoi lääkäri. TSH oli kylläkin paremmalla tasolla, ehkä 1,5 joten liekö mahdollista että kilppari kuitenkin kunnossa kun toinen arvo oli ok. Alkaa ketuttaa nämä oireet.... mieskin jo turhautuu kun olen aina umpijäässä ja vaafin lämmitystä lisää. Lapset vetää pikkareissa ja topeissa ja ite hytisen peiton alla ( toisaalta mulla kyllä saattaa olla joskus kuuma! Olen miettinyt että onko vaihdevuodet jo mutta näin on ollut jo vuosia ). Kiitos vastanneille.... täytyy tsekata myös ne ferriittiarvot.