Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkä yai kasvot menosuuntaan turvallisempi? EN YMMÄRRÄ!

22.03.2006 |

Jokainenhan sen on kuullut, että selkä menosuuntaan turvallisempi. Luin ja analysoin uutta EuroTestia, kun istuimen vaihto mielessä.

Sielläkin lukee:

" CRS Eurotestissä parhaiten pärjäsivät selkä menosuuntaan -istuimet, joissa lapsen pää ja niska ovat kasvot menosuuntaan -istuimiin verrattuna paremmassa suojassa."



Testattiin 11 istuinta, joka meidän 2v1kk 13kg lapsen koolle sopivia. Niistä 5 selkä menosuuntaan, ja KAIKKI SELKÄ MENOSUUNTAAN ISTUIMET SAIVAT VÄLTTÄVÄN TAI HEIKON ARVOSANAN, kun taas kaikki 6 kasvot menosuuntaan istuinta saivat arvosanan " hyvä" tai " tyydyttävä" !!!



Kuka selittäisi? Onko se niin, että teoriassa olisi selkä menosuuntaan parempi, mutta vaikeata (mahdotonta?) tehdä niin hyvä istuinta, joka oikeasti toimisi? Miksi Autoliiton sivulla on sanottu, että selkä menosuuntaan pärjäsi paremmin, kun testitulokset päinvastoin? Miksi he eivät mainitse/selita tätä diskrepanssia?



Ostan nyt kyllä 2v:lle naama menosuuntaan istuimen, koska en ole yhestäkään testista löytänyt todistusta väitteelle " selkä menosuuntaan parempi!" !!!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti selkämenosuuntaan, kun niska ei ole hyvin kehittynyt ja onnettomuudessa retkahtaisi pahemmin.

Vierailija
2/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut esikoisella jostain 10-11kk ikäisestä lähtien naama menosuuntaan jonkin testin (autoliiton sivuilla 2004) testivoittajaistuin.

Ja toisekseen, myös matkapahoinvoinnin hoitamiseksi sellainen hommattiin, teho tosin ei täydellinen ollenkaan, lapsen viihtyvyys sen sijaan parani kuitenkin huimasti... Muut kaupiteltavat olivat tosiaan saaneet arvosanan heikko tms ja kauppiaskin sanoi, että niitä selkämenosuuntaan istuimia mitä vertailtiin on todella vaikea saada paikalleen oikein asennettua tukevasti. Autot on erilaisia, kannattaa siis sovittaa ja käyttää omaa maalaisjärkeäkin ostaessa.



Ja ainakin 2-vuotiaalle ostaisin suosiolla jo naaman menosuuntaan istuimen muutenkin, syystä: testivoittaja, kiinnitys tukevampi, jne..

Meillä tarvitsee ostaa uusi toiselle pian, ja se on hankalampaa minusta,kun ikää on 5.5kk eikä enää mahdu kaukaloon, mutta ei vielä osaa istuakaan itse muuta kuin tuettuna... Pakko kai vaan investoida johonkin itselle sopivimpaan, joka nyt ei ole ihan hylättyä arvosanaa testeissä saanut.



Sitä vartenhan ne testit kai on, että jollain tavalla noita istuimia tarkkailtaisiin, ja toisaalta ihan täysin sudet versiot saadaan pois markkinoilta. Eikä mennä ostaan jotain halpoja kopioita joista ei tiedä turvallisuudesta mitään..



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä ajosuuntaan on pienille lapsille turvallisin



Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, jotka ovat myös voimakkaimpia. Lapsen kaularakenne ei ole riittävän vahva kestämään kolarivoimia, sillä aikuisiin verrattuna heidän päänsä on painavampi suhteessa kehoon. Selkä ajosuuntaan olevassa turvaistuimessa lapsen kaula saa tarvitsemansa tuen.



Tutkimusten mukaan kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on suurempi kuin selkä ajosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa.



Kuinka kauan selkä ajosuuntaan



Lasta suositellaan kuljetettavaksi selkä ajosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta ainakin kolmeen ikävuoteen saakka. Turvalaitteen kiinnitysohjeista selviää, onko laite hyväksytty kiinnitettäväksi selkä ajosuuntaan.



Yli 18-kiloisten lasten turvavyöistuimilla ja turvavyökorokkeilla lisätään turvavöiden käyttökelpoisuutta lapselle. Noin 10-vuotias lapsi käyttää turvavöitä aikuisten tapaan.



Esimerkki tärkeä

Vanhempien esimerkki on tärkeä turvavyön käytössä. Lapsi käyttää, jos vanhemmat käytävät ja päinvastoin.















Vierailija
4/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuossa Justiinasin viestissä olikin pääasiat.



Keski-Euroopan ja Suomen eroista: Suomessa nokkakolarit ovat yleisimpiä vaarallisista kolareista. Euroopassa puolestaan peräänajot. Johtuu erilaisesta ajokulttuurista ja erilaisista teistä. Nokkakolari on yleensä aina paljon rajumpi kuin peräänajo. Nokkakolarissa selkä menosuuntaan oleva istuin on ainoa, joka pelastaa sen ikäisen lapsen, joka selkä- ja kaularanka ei kestä törmäystä.



Vierailija
5/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kuopus oli takapenkillä selkä menosuuntaan, kuten aina (silloin 5kk). Onneksi noin päin. Muuten ei varmaankaan olisi niska kunnossa saati poika olemassa, vaikka törmäys ei ollut kova (n. 50 km/h vauhdista jarrutuksen kautta ojaan ja puuta päin). Kivat tiet täällä periferiassa... Toivottavasti muut asuvat sellaisilla alueilla, joissa tiet hoidetaan paremmin, täällä urat ihan järkyttävät. POika muuten edelleen selkä menosuuntaan, ikää nyt 1v7kk. Tyttö (3v) kasvot menosuuntaan, vaihdettiin suunta vähän alle 2-vuotiaana.

Vierailija
6/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mikä ei tarkoita että esim 2 vuotiaalle olisi parempi hyvä kasvot menosuuntaan istuin kuin testissä huonommin pärjännyt selkä menosuuntaan istuin!!



Mut tuskin 2v vanhasi kovin kauaa enää mahtuisi olemaan selkä menosuuntaa?? Joten ei ehkä sellaista istuinta enää kannata ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Eli kaikkien ihmisten olisi turvallisinta istua selkä siihen suuntaan, josta törmäys tulee. Erityisesti tämä korostuu lapsilla, joilla pää on huomattavasti suurempi suhteessa vartalon kokoon ja niskalihakset ke-hittymättömät. Nämä suhteet riippuvat nimenomaan iästä, eivätkä painosta, kuten monesti saa lukea.



Kaikkein turvallisinhan olisi tietysti istuin, joka menisi ympäri kehon ja pään joka puolelta, mutta kun sellainen taitaa olla mahdoton kehiteltävä. Naaman eteen ei oikein voi laittaa mitään suojaa, joka es-täisi pään retkahduksen kolarissa, joten parempi olla selkä törmäyssuuntaan, jolloin selkänoja estää sen pään retkahduksen.



Eli periaatteessa parasta olisi kun olisi kristallipallo, josta voisi ennustaa, mistä suunnasta törmäys kul-loinkin tulee ja laittaa sitten aina selkä siihen törmäyssuuntaan. Kun kuitenkin niitä kristallipalloja aika harvalla on, niin pakko yleensä tyytyä todennäköisyyksiin.



Suomessa nokkakolarit ovat yleisempiä kuin muualla euroopassa, koska täällä on enemmän kak-sisuuntaisia teitä. Lisäksi nokkakolarit Suomessa tapahtuvat aika usein suuremmassa nopeudessa kuin muualla. Kannattaa myöskin muistaa, että myös peräänajo on nokkakolari sille perään ajaneelle osapuolelle ja peräkolari vain sille perään ajetulle.



Nokkakolareissa vammaenergiat ovat paljon suurempia kuin peräänajoissa, koska autojen nopeuksien välinen ero on paljon suurempi. Vammaenergia kasvaa exponentiaalisesti suhteessa nopeuteen ja omaan autoosi törmänneen auton massaan. Jos kaksi samanpainoista autoa törmää nokkakolarissa nopeuksilla 80 km/h, niin autojen nopeuksien ero on 160 km/h. Peräänajossa 120 km/h ajavan auton törmätessä 80 km/h ajavan auton perään on nopeuksien ero vain 40 km/h. Törmäyksen energia on nokkakolarissa 16-kertainen peräänajoon verrattuna!



Suomen olosuhteissa ei ole mitään järkeä laittaa lasta istumaan autoon nenä menosuuntaan. Itse en laittaisi lasta nenä menosuuntaan myöskään missään muualla: mielestäni todennäköisyys sille, että joku törmää minun perääni ei voi olla niin paljoa suurempi kuin todennäköisyys sille, että tulee nokka-kolari tai minä törmään jonkun toisen perään, että kannattaisi edes harkita istuinten kääntöä. Meillä lapset kulkevat selkä menosuuntaan niin kauan kuin suinkin istuimeen mahtuvat ¿ kaksi ensimmäistä kulkivat neljävuotiaiksi.



Testeistä sen verran, että minun käsittääkseni nuo eurotestit ovat nimenomaan sellaisia, että niissä ei lainkaan huomioida näitä kolarivoimien suuntia eli sitä, että selkä menosuuntaan on turvallisempaa, vaan niissä testataan pelkästään istuimen ominaisuuksia. Keski-Euroopassahan ei välttämättä ole sel-kä menosuuntaan -istuimia saatavissa ollenkaan, eli eivät myöskään niitä osaa testata. Siinä mielessä luottaisin enemmän noihin ruotsalaisiin testeihin, joissa kaiketi on aina todettu selkä menosuuntaan ¿istuimet paremmiksi.

Vierailija
8/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, täällä Saksassa esim ei pahemmin nokkakolareita tule koska tiet ovat melkeen aina useampikaistaisia ja erotettu jollain aidan tapaisella (siis eri suuntaan ajavien kaistat erotettu). Siellä missä näin ei ole, kaupunkien ihan keskustat esim, on nopeusrajotus usein 30 eli mitään ihan hengenvaarallisia kolareita ei juuri tule. Siksi täällä siis käytössä kaikille kasvot menosuuntaan -istuin eikä kuolemaan johtaiva kolareita ole suhteessa enempää. Itse asiassa nuo Autobahnit on yllättävänkin turvallisia.



Minulle myös myyjä sanoi että siinä mielessä monet kasvot menosuuntaan -istuimet on turvallisempia ja menestyvät testeissä että ne saa jämäkämmin ja vakaammin kiinni kuin selkä menosuuntaan -istuimet. Kuitenkin myyjä muistutti että tärkeinät on että istuin on OIKEIN kiinnitetty, ja jopa yli 50 % istuimista on väärin kiinnitetty autoon. Sillon ei ole mitään merkitystä kuinka turvallinen istuin sinänsä olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itsekin pidän täällä turvallisempana kasvot menosuuntaan -istuinta koska kuten sanottua nokkakolari täällä voisi periaatteessa tulla juuri noilla 30 km/h teillä kun taas autobahnilla ei ole yhtään harvinaista että hullut ajaa 200km/h ja kun yhtäkkiä onkin ruuhka edessä niin voi tulla aika kaameaa jälkeä. Vaikka mekin usein ajetaan 140 km/h (tuntuu että vähäisempi olisi melkeen vaarallista joskus) niin kun yhtäkkiä joku on perässä 200 vauhdilla niin on ollut täpärällä että ollaan ehditty pois tieltä.



Itse taas voimme kontrolloida sitä ettemme aja kenekään perään koska pidämme aina sata/pari sataa metriä turvaväliä edelliseen.

Vierailija
10/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin tuolla Eurotestin lauseella.

" CRS Eurotestissä parhaiten pärjäsivät selkä menosuuntaan -istuimet, joissa lapsen pää ja niska ovat kasvot menosuuntaan -istuimiin verrattuna paremmassa suojassa."



Samaa oli ihmetellyt joku muukin toisella keskustelupalstalla ja ottanut yhteyttä Autoliittoon, jonka vastaus oli:



" Selitys löytyy siitä, että testissä istuimelle annetaan kokonaisarvosana, jossa sen täytyy pärjätä hyvin kaikissa kokoluokissa, joihin se on tarkoitettu käytettäväksi. Mikäli istuin on hyvä selkä-menosuuntaan, mutta taas kasvot menosuuntaan käännettynä se ei sitä ole, niin se ei voi saada hyvää arvosanaa.



Yleinen ongelma on se, että istuinta joka olisi hyvä kaikissa 0-20 kg lapselle kaikissa kasvun vaiheissa ei ole olemassa. Näitä kyllä mielellään myydään. Paras tulos saadaan kuitenkin vain hyvällä vauvakaukalolla, selkä-menosuuntaan istuimella ja vielä kolmantena istuimena hyvällä kasvot menosuuntaan istuimella."



Ja todellakin: oli istuin millainen tahansa, sen oikea kiinnittäminen autoon (ja lapsen kiinnittäminen istuimeen) on ratkaisevan tärkeää. Ei ole mitään hyötyä istuimesta, joka ei ole kunnolla kiinni. Valitettavasti juuri monet selkä menosuuntaan -istuimet ovat vaikeita kiinnittää. Jos istuinta pitää siirtää usein autosta toiseen, voi kasvot menosuuntaan -istuin olla lopulta turvallisempi ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Selkä menosuuntaan -istuimissa heikkoutena on kuitenkin se, että ne ovat pitkään autossa samassa paikassa kiinni. Tämän vuoksi istuinvöiden kireyteen ja istuimen vakauteen ei huomata kiinnittää tarpeeksi huomiota."

Vierailija
12/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tuli juuri tuo mieleen myös täällä, siis että aina välillä pitäisi muistaa tarkistaa hihnojen kireys / istuimen tukevuus.

JBB:


" Selkä menosuuntaan -istuimissa heikkoutena on kuitenkin se, että ne ovat pitkään autossa samassa paikassa kiinni. Tämän vuoksi istuinvöiden kireyteen ja istuimen vakauteen ei huomata kiinnittää tarpeeksi huomiota."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisemme jouduttiin laittamaan jo 2-vuotiaana kasvot meno suuntaan... Pituutta kun tuolloin oli jo 92cm... Poika alkoi raivoamaan joka kerralla istuimessaan kun polvet oli niin koukussa että melkein leukaan osuivat. Eli selkä menosuuntaan asennossa kun jaloille ei juurikaan tilaa jää. Mieluusti lapsen turvallisuutta ajatellen pitäisi istuinta selkä menosuuntaan... mutta mutta...

Poika on nyt 97cm pitkä 2,5v ja istuu autossa oikein hienosti kasvot menosuuntaan. Mitähän tälläisessäkin tilanteessa olisi tehtävä?



Turvallista autoilua kaikille! :)



MrsKole, poju 2,5v ja rv18+6

Vierailija
14/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, meilläkin poika 2-vuotiaana 100 cm ja esikoinen esim 4-vuotiaana 118 cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teilläkinkö siirryttiin kasvot menosuuntaan samasta syystä??

Vierailija
16/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei oikeastaan myydä edes selkä menosuuntaan -istuimia, toisekseen siksi että uskon että kasvot menosuuntaan on näillä Saksan teillä turvallisempia (yritin tuossa juuri etsiä tilastoja onnettomuuksista mutta lapset räyhää vieressä...). Kuitenkin mulla on vaikea kuvitella että miten tuo meidän 2-vuotias mahtuisi olemaan toisin päin. Kokeilin nimittäin aikanani huvikseni laittaa hänet selkä menosuuntaan Concordin ultimaxiin mutta se oli ainakin täysin mahdotonta.

Vierailija
17/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli vielä yksi meidän perheen turvallisuus-/vaarallisuustekijä mieleen. Meillä nimittäin tytöt kärsivät matkapahoinvoinnista ja kuopus esim kiljui kurkku suorana autossa siihen asti että saatoimme kääntää kasvot menosuuntaan. Ja siis mieheni vielä jotenkin pystyi ajamaan normaalisti vauvan kirkuessa mutta mulle se oli todella hankalaa ja loi kyllä todella varteenotettavan riskin: mä hermostuin hirveästi kun joku karjuu korvanjuuressa ja tuntuu että auton hallintakin oli olematonta. Kun kuopuksen kanssa ei todellakaan ollut kyse mistään satunnaisesta itkusta vaan hänen karjunta kuulosti siltä kun sikaa tappais, se alkoi kun tyttö laitettiin autoon ja loppui kun hän pääsi pois autosta. Nyt kun istuu toisin päin niin itkee enää satunnaisesti, joskus jopa tykkää autoilusta =)