Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen tuntemanne terve ihminen ei jaksa juosta kymmenen kilometrin lenkkiä?

Vierailija
03.04.2017 |

Tuli vaan mieleen. Meillä oli joukkueen kuntotesti, niin moni hyytyi matkalle.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa, koska polveni eivät kestäisi juoksuharrastusta. Uimari minä kuitenkin olen ja pystyn helposti uimaan kymmenen kilometriä. Siis uimahallioloissa, en varmastikaan virtaavassa ja kylmässä luonnonvedessä.

Kyse oli terveistä. Jos se sun polvi olisi kunnossa, niin oletettavasti jaksaisit helposti 10 km juosta.

Vierailija
22/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Kyllä minäkin olen upseerileirillä kävellyt 40 kilometriä useammanviikon huonosti nukkuneena alipainoisena välillä itkua vääntäneenä. Asenteesta se on paljon kiinni niinkuin kaikki muukin tässä elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en jaksa. Polvilumpio hajosi kolarissa 2011, eikä ole enää entisellään. Kivutta hölköttelen ehkä sen 5 kilsaa, huonona päivänä en pysty siihenkään. Syväkyykyt samoten good bye. Katson kuitenkin olevani terve, kun ap kuitenkin terveiltä asiaa tiedustelee.

Vierailija
24/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskautta poljin pyörällä joka paikkaan, tarkoituksella kohotin sykettä polkemalla kovaa ylämäkeen ja vaihtelemalla vaihteita. Kävelin myös paljon ja jumppasin. Tunnin intervallit meni leikiten, toki hiki nousi pintaan. Rasvaa ei ollut paljoa, lihaksia kyllä ihan sopivasti.

Juoksemaan en silti ole ikinä pystynyt. Happi loppuu heti ensi metreillä ja paikkoja särkee pitkään. Lisäksi tuntuu kuin synnytyselimet tipahtaisivat joka askeleella alemmas. En tiedä mistä johtuu, mutta olisin minäkin hyytynyt moisessa testissä.

Vierailija
25/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävän moni ei jaksa. Peruskestävyys on nykyään huonontunut kun ihmiset ei pyöräile töihin eikä kävele portaita. Sitä pidetään suurenakin saavutuksena, jos kesäkauden lenkkeilyn tuloksena jaksaa juosta jopa 5 km.

Minun mielestäni terve ihminen jaksaa milloin tahansa juosta sen kympin, koska ihminenhänon tarkoitettu liikkumaan eikä sohvalla makaamaan.

Voihan se olla, että käsitykseni on täysin vanhentunut?

Ihminen on tarkoitettu liikkumaan, mutta se ei automaattisesti tietenkään tarkoita juoksua. 

Totta. Jos luolamiesaikoina joku heimon jäsenistä olisi juossut aina joka paikkaan ja hirveitä matkoja, kuolema olisi korjannut hyvinkin nopeasti.

Niin varmaan. Metsästysreissukin tarkoitti vain pikaista piipahdusta kotiluolan takapihalla. :D

Jep. Sen sijaan, että metsästäjä-keräilijät olisivat kirjaimellisesti juosseet saaliseläimiä kuoliaaksi, ne vaan hitaasti löntysteltiin kuoliaiksi. 

Vierailija
26/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävän moni ei jaksa. Peruskestävyys on nykyään huonontunut kun ihmiset ei pyöräile töihin eikä kävele portaita. Sitä pidetään suurenakin saavutuksena, jos kesäkauden lenkkeilyn tuloksena jaksaa juosta jopa 5 km.

Minun mielestäni terve ihminen jaksaa milloin tahansa juosta sen kympin, koska ihminenhänon tarkoitettu liikkumaan eikä sohvalla makaamaan.

Voihan se olla, että käsitykseni on täysin vanhentunut?

Ihminen on tarkoitettu liikkumaan, mutta se ei automaattisesti tietenkään tarkoita juoksua. 

No juoksu nyt vain on se yleisin mittari. Kyllä varmasti kaikki kestävyyslajeja harrastavat jaksaisivat hölkätä sen kymmenen kilometriä, samoin patikoijat ja kiipeilijät ja kamppailu-urheilijat. Jos treenaa vain salilla niin ei välttämättä se kesrävyyskunto kehity, se on selvä.

Niin, kun kaikkien ei tarvitse treenata kestävyyslajeja että kroppa voi hyvin. Itse suosin esimerkiksi joogaa.[/quote

Jos sinun kroppasi voi hyvin, niin se ei tarkoita että olisit hyvässä kunnossa. Hyvä kunto tarkoittaa etupäässä hyvää kestävyyskuntoa, joka tarkoittaa treenattua sydäntä.

Voi morjens Porvoosta taas, tosiaan sanoin että kroppa voi hyvin. En kommentoinut kestävyys- tai muutakaan kuntoa. Äly hoi nyt ja sisälukutaitoa.

Vierailija
27/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Inhoan juoksemista ja mulle tulee siitä huono olo. Käyn salilla 3 kertaa viikossa, kävelen koirien kanssa tunnin päivässä ja jaksan pyöräillä 30 kilometriä ihan helposti. Mutta juokseminen ei vain suju.

Vierailija
28/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monikin sellainen, joka ei ole harrastanut juoksemista eikä niin ollen osaa arvioida, kuinka lujaa voi juosta, jotta jaksaa koko kympin. Liian lujaa kun lähtee, niin on hapoilla varmasti ennen maaliin pääsyä. Jos sen sijaan annetaan tehtäväksi esim. juosta / hölkätä (sekin on juoksua) sitä vauhtia, että pystyt pysyttelemään liikkeessä puolitoista tuntia, ei ole ongelmia tehdä sitä (ja juosta reilu 10 km).

Vierailija
29/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti monikin pystyy hölköttelemään 10km, vaikka täällä sanoo, että hyytyy nopeasti. Moni juoksee liian kovaa alusta alkaen, että jaksaisi kävelemättä taivaltaa sen 10km, vaikka peruskunto olisikin kunnossa. Joskus juoksutekniikassa (tai hengitystekniikassa tai vääränmalliset kengät tms) on sellaista vikaa, että kyseisellä tyylillä ei pääse 10km.

Vierailija
30/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Kyllä minäkin olen upseerileirillä kävellyt 40 kilometriä useammanviikon huonosti nukkuneena alipainoisena välillä itkua vääntäneenä. Asenteesta se on paljon kiinni niinkuin kaikki muukin tässä elämässä.

Korjaan siis aliupseerileirillä. En tiedä millaisia matkoja rukissa talsivat. Kertokaa jos on kokemuksia.

Vierailija
31/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksaisi tai viitsisi juosta kymmentä kilometriä. Olen terve ja helmikuussa kiipesin vuorelle Andeilla. Juoksulenkille minua ei saisi mistään hinnasta, typerää yksitoikkoista touhua.

Vierailija
32/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juokseminen tarkoittaa? Pitääkö päästä tuntiin?

Vierailija
33/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on täysin tarpeeton liikuntamuoto aikuiselle ihmiselle. Kävely on paljon järkevämpää.

Vierailija
34/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi juosta kun voi kävellä ? Tai jopa mennä autolla?

Vierailija
35/35 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oppinut oikeaa hengitystekniikkaa, jota juostessa tarvitaan. Pyöräilen kyllä helposti useiden tuntien lenkkejä ja uin uimahallissa muutaman kilometrin, koska näitä harrastaessa ei tarvitse keskittyä hengittämiseen.