Huomioita haluttomuudesta parisuhteessa - vinkkiketju
Usein tällä palstalla törmää ketjuihin, jossa puidaan haluttomuutta parisuhteessa. Ihmetellään, miksi haluton ei halua ja miksi toinen taas haluaa. Tilanne stressaa sekä puutteessa elävää että halutonta. Millaisia oivalluksia ja huomioita olette tehneet haluttomuuteen liittyen parisuhteissanne/entisissä suhteissanne? Jaetaan näitä oivalluksia asian kanssa painiskeleville.
Minä olin omassa pitkässä parisuhteessani se haluton osapuoli. Mietin pitkään, mistä haluttomuuteni voisi johtua. Eron myötä oivalsin, että haluttomuuteni oli kohdistunut juuri mieheeni, sillä en pitänyt häntä miehekkäänä. Haluttomuuteni johtui siitä, etten kokenut mieheni arvostavan ja kunnioittavan rajojani. Kun kieltäydyin seksistä, alkoi helposti kärttäminen "no eikö silti voitais/ihan vähän vaan/no kun eilenkään et antanut" tyylisillä kommenteilla. Ymmärsin vasta jälkikäteen, etten pitänyt tuollaista käytöstä ollenkaan miehekkäänä. Olisin kokenut miehen luotettavaksi, miehekkääksi ja minua arvostavaksi, jos hän olisi sanonut "okei, ymmärrän ettet nyt halua eikä siinä mitään". Tuollaisen reaktion jälkeen olisin itse enemminkin ollut sillä tavalla "et voitaisko sittenkin". Itse opin sen, että syy haluttomuuteeni oli tuossa kokemuksessa, ettei toinen oikeasti kunnioittanut rajojani.
Ap
Kommentit (12)
Täällä yks haluton. Koin olleeni exälleni pelkkä patja. Hellyyttä en saanut mut seksiä ex oli aina vailla. Note to self, ei enää ikinä tuollaista.
Mulle (entiselle haluttomalle) oli todella iso oivallus, kun sinkuksi jäätyäni harrastin pitkästä aikaa seksiä. Olin ollut pitkään ilman ja tuntui, että kroppa halkeaa jos en saa seksiä. Symppaan siis hieman entistäni, jolle silloinen haluttomuuteni oli ongelma. On varmasti tuntunut ikävältä olla suhteessa, jossa seksiä ei kovin usein ollut (1-2 krt/kk).
Minun vinkkini on antaa tilanteelle kolme kuukautta aikaa osoittaa paranemisen merkkejä. Jos niitä ei siihen mennessä ilmene, ei niitä kannata jäädä odottamaan.Jatkuva torjutuksi tuleminen aiheuttaa paljon isompiapsyologisia vaurioita kuin ihmiset arvaavatkaan.
Jos haluttomuutta kestää kovin kauaa, jompikumpi yleensä tekee taktisen vedon ja lähtee. Ei siis kannata kuvitella, että kumppani pysyisi rinnalla ikuisuuksia.
Nimimerkillä pari vuotta oli hiljaisempaa, kun mies kyllästyi, hankki sivusuhteen ja lähti.
Kuten jo joku ylempänä sanoi, ongelmat makkarissa kertovat yleensä siitä ettei kaikki ole suhteessa muuten ihan ok. Usein ystäväni saattavat sanoa, että joku mättää seksielämässä ja sitten kun tarkemmin kysyy, niin parisuhteessa onkin jotain muuta isompaa mikä parin välejä hiertää (luottamuspulaa, arjen ongelmia). Sitten kuitenkin keskitytään etsimään sitä syytä sieltä makkarin puolelta, vaikka oikeasti kannattaisi miettiä parisuhdetta kokonaisuutena.
Jos olet se haluton = mieti, mikä parisuhteessasi seksin ulkopuolella sinua hiertää?
Jos olet se puutteessa oleva = mieti, millaista arki sen seksin ulkopuolella on, vaivaako kumppania jokin, onko stressiä, murheita, raskas elämänvaihe...?
Meillä mies on se välillä haluton. Minä olen ainakin tähän asti halunnut aina, oikeastaan joka päivä. Miehen haluttomuus korreloi lähinnä sen työvitutuksen kanssa. Jos työt vituttaa, sängyssä on hiljaista. Jos töissä on kivaa, niin mies tekee vähintään joka toinen päivä aloitteita makkarissa (tai keittiössä...). Haluttomuus ei aina liity siihen parisuhteeseen sinänsä vaan voi kieliä sen toisen omista ongelmista kuten vaikkapa työstressistä.
Mä kuvittelin olevani haluton, kun avioliitossani sitä olin. Eron jälkeen seksuaalisuuteni jotenkin heräsi, kun joku ei koko aikaa pitänyt mykkäkoulua seksittömyydestä/ollut itsekeskeinen sängyssä/satuttanut minua fyysisesti. Nykyisin seksi on musta mukavaa, kun se on tasapuolista ja haluan sitä viikoittain. Haluton ei siis aina ole haluton, vaan joskus kyse on suhteessa jossa on.
Seksistä kannattaisi istua puhumaan kaikessa rauhassa sellaisessa tilanteessa, jossa ei ole tarkoitus harrastaa seksiä. Voisi rauhassa käydä molempien tuntemuksia läpi, kun ns. tilanne ei ole päällä.
Haluton ei missään tapauksessa halua puhua seksistä. Jokainen asian puheeksi ottaminen vähentää haluja entisestään. Näin meillä ainakin, kun mies haluton.
Mun entinen parisuhde kuihtui aika lailla kasaan kun seksin suhteen ei oltu samalla aaltopituudella. Haluttomuusa oli satunnaisesti molemminpuolista.
Mulla se johtui siitä että seksi ja varsinkin se hemmetin muka pakollinen esileikki oli aivan rutinoitunutta enkä pystynyt yhtään lämpeämään siinä. Mua alkoi ällöttämään se ajatus siitä alkuvekslauksesta joka oli niin teennäistä ettei huvittanut paljon ollenkaan. Monta kertaa yritin miehelle ehdottaa eri leikkejä ja vinkata mitä minusta olisi hauska tehdä, mutta hänen puoleltaan mitään ei tapahtunut siihen suuntaan ikinä. En sitten jaksanut enää pakolla puskea omia haaveitani siihen kun toista ei selvästi kiinnostanut vaan se perus vanilja oli tarpeeksi.
Välillä kuitenkin taas sitten päätin mieheni vietellä tylsiin leikkeihin ja se taisi olla enemmänkin velvollisuuden tunne meidän parisuhdetta kohtaan vaikka mielummin olisin itse hoitanut itseni mutten voinut kun koin että seksiä on niin vähän etten sitten ainakaan halua jos olen itse tyydyttänyt jo itseni.
Ja auta armias kun sitä yritti vietellä, aina se sama läppäri siinä sylissä ettei edes kylkeen mahtunut ja olisi pitänyt rautalangasta vääntää mitä haluan. Ja inhotti se ajatus kun tavarat muhii sen kuuman läppärin alla koko ajab. Argh.
Itselläni olisi ollut viettiä ja olen aika innokas leikkijä, mutta tylsyys sai mut täysin kuoreeni. Minä sitten lähdin ja vaikka en ole vielä ollut kenenkään muun kanssa, vain itseni, koen että seksuaalisuuteni on niin vapautunut ja ihan keskenäni minulla on loistavaa seksiä ja paljon.
Tuo ei vain toiminut meillä, ikävä kyllä. Yritin kyllä mutta loputtomiin en voinut painostaa eikä kiinnosta leikkiä sellaisen kanssa joka ei ole täysillä mukana.
Seksuaalinen haluttomuus kertoo lähes poikkeuksetta siitä, että suhteessa on ongelmaa muulla tasolla. Sitten mietitään mikä seksissä on vikana, vaikka oikeasti vika on ihan muualla.
Puhukaa siis mikä mättää.