Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fodmap

Vierailija
02.04.2017 |

Kuinka moni joutuu sitä noudattamaan? Millaisia kokemuksia? Mulla rauhottunut huomattavasti, kun jätin ruisleivän ja vehnän, sekä lähes kaikki prebiootteja sisältävät tuotteet. Syön myös maitohappobakteereja.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on foodmap?

Vierailija
2/5 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettiny usein pitäiskö. Mut se vaatis koko ruokavalion uudelleenmuodostamista. Harmi kun fodmapissa on monia hyvin terveellisiä ruokia. Ja on aika hankalaa olla kasvissyöjä, jos jättää fodmapit pois. Ruista en enää syö. Se rauhoitti vatsaa jo huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettiny usein pitäiskö. Mut se vaatis koko ruokavalion uudelleenmuodostamista. Harmi kun fodmapissa on monia hyvin terveellisiä ruokia. Ja on aika hankalaa olla kasvissyöjä, jos jättää fodmapit pois. Ruista en enää syö. Se rauhoitti vatsaa jo huomattavasti.

Miksi et vain söisi sitä ruokaa, mikä itsellesi sopii? Pitääkö olla joku valmis luettelo?

Vierailija
4/5 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsii vatsavaivoista, kannattaa tutustua fodmap-listaan ja kokeilla sen mukaan jättää jotain ruoka-aineita pois. Jos helpottaa jollain yksinkertaisella muutoksella, ei minusta kannata jäädä  miettimään niitä muita ruoka-aineita. Lapsellani on ärtynyt suoli, ja vatsa on paljon rauhallisempi ilman laktoosia ja vehnää, myös päärynästä tulee isot oireet. Mutta ihan hyvin voi jotain vesimelonia syödä silloin tällöin. Monilla esim. laktoosia ja vehnää tulee nautittua niin suuret määrät, että jos se tekee oireita, niin sen pois jättäminen riittää muuttamaan olotilaa ihan ratkaisevasti. Turha ehkä sitten pyrkiäkään mihinkään täydellisyyteen?

Vierailija
5/5 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista hommaa selvittää, mitkä ruoka-aineet aiheuttaa oireita. Kokeilemalla vaan. Mulla ärtyneen suolen lisäksi laktoosi-intoleranssi. Eli ei helppoa. Mutta mahdollista. Tosi skarppina vaan saa olla. Ap