Kummasta pidät enemmän, Yhdysvalloista vai Venäjästä?
Vaikka kysymyksen voikin ajatella olevan ensisijaisesti poliittinen, niin tässä saa vastata miltä tahansa pohjalta (kulttuuri, politiikka tai jotain ihan muuta). Ihan fiilispohjaltakin voi vastata. Perustellakin saa. :)
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että mediassa USA esitetään jonakin enkelinä ja Venäjä pahiksena. Ihan yhtä paljon pahaa ne ovat saaneet aikaan, USA jopa enemmän.
Osittain samaa mieltä. Paljon puhutaan putintrolleista, mutta nato- ja usatrolleista ei puhuta käytännössä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että mediassa USA esitetään jonakin enkelinä ja Venäjä pahiksena. Ihan yhtä paljon pahaa ne ovat saaneet aikaan, USA jopa enemmän.
Osittain samaa mieltä. Paljon puhutaan putintrolleista, mutta nato- ja usatrolleista ei puhuta käytännössä ollenkaan.
Kyllä tämäkin, mutta esim. noin puoli vuotta sitten (arvio) USA pommitti Afganistanissa sairaalaan ja Suomen media oli hiljaa siitä. Entä jos venäjä olisi tehnyt sen? Olisiko sittenkin ollut hiljaa?
Nostetaanpa ylös nyt tämän kerran.
En pidä kummankaan nykyhallinnosta yhtään.
Yhdysvallat on kuitenkin länsimaalainen demokratia, jossa on toimiva tiedonvälitys ja sananvapaus tosin kuin Venäjällä. Sille ei voi mitään, jos yhdysvaltalaiset ovat juntteja ja ovat äänestäneet typerän presidentin.
Vierailija kirjoitti:
En pidä kummankaan nykyhallinnosta yhtään.
Obamasta kuitenkin pidit? Jos kyllä, niin miksi?
Olen käynyt molemmissa maissa. Oma suosikki on ehdottomasti Yhdysvallat, vaikka kyllä politiikka tökkii rankasti kummallakin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on kuitenkin länsimaalainen demokratia
Kuuluuko länsimäiseen demokratiaan Snowdenin paljastama ihmisten seuraaminen sekä muiden maiden (esim. Irak 2003) pommittaminen?
En juuri pidä kummastakaan, mutta Yhdysvallat on paljon pienempi paha. Siellä sentään jotenkin toimivat ihmisoikeudet ja vapaa media, itänaapurissa ei mitenkään kehumisen arvoisesti. Ja Venäjä on tietenkin Suomelle paljon vaarallisempi.
Yhdysvallat on mulle tutumpi, nuoruusvuosista lähtien oon matkaillu siellä ensin sukulaisissa ja omatoimimatkoilla, sittemmin työasiaoissakin. Venäjällä oon käynyt vain kerran, Pietarissa. Molempiin kyllä matka suunnitteilla, Jenkkeihin ensin työasioissa nyt keväällä itärannikolle ja syksyllä lomamatkalle länsirannikolle, Venäjälle mennään kesällä muuten vaan.
En voii sanoa kummasta pidän enemmän. Jenkeissä tunnen oloni kotoisammaksi mutta Venäjä taas kiehtoo enemmän.
En osaa vastata. Pidän klassisesta venäläisestä kulttuurista, kirjoista, musiikista jne. En nykyhallinnosta. Asun Usassa, ja rakastan kotikaupunkiani, pidän ystävistäni, luonnosta, mutta en ymmärrä lainkaan republikaanien ajattelua.
Vaikka moni vihaa trumppia itse arvostan jenkeissä juurikin kansaa, uskaltaa äänestää aivan uutta ihmistä hallitsemaan. Toisin kun täällä aina samat naamat hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on kuitenkin länsimaalainen demokratia
Kuuluuko länsimäiseen demokratiaan Snowdenin paljastama ihmisten seuraaminen sekä muiden maiden (esim. Irak 2003) pommittaminen?
Minkä minä sille voin, että sinä et tiedä, mitä demokratia tarkoittaa. Demokraattinenkin valtio voi tehdä sotarikoksia ja muuta kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja Venäjä on tietenkin Suomelle paljon vaarallisempi.
Irakin sodan alulle panema pakolaisaalto on ollut luultavasti Suomelle viime vuosina vaarallisempi ja pahempi juttu kuin mitä Venäjä on viime aikoina tehnyt (huom. talvisotaa ei käyty viime aikoina).
Venäjästä/Neuvostoliitosta, koska olen suvaitsevainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä ei ole tarvetta aktiivisesti sotkea Suomen sisäpolitiikkaa koska kuulumme jo usa:n liittolaisiin. Ne sotkevat ihan muissa maissa esim. lähi-idässä
Vierailija kirjoitti:
En juuri pidä kummastakaan, mutta Yhdysvallat on paljon pienempi paha. Siellä sentään jotenkin toimivat ihmisoikeudet ja vapaa media, itänaapurissa ei mitenkään kehumisen arvoisesti. Ja Venäjä on tietenkin Suomelle paljon vaarallisempi.
Oletko tosissasi? Tutustu historiaan, Afganistanin sotaan (siihen aiempaan) ja al qaidan syntyyn. Entä Irakin sota, Afganistanin sota, Syyrian tilanne.. Tiedätkö kenen aikaan saannosta isis on?
Olen käynyt molemmissa ja on pakko myöntää, että venäläiset vaikuttavat huumorintajuisemmilta ja fiksummilta kuin yhdysvaltalaiset. Toisaalta taitaa olla tuurista kiinni keneen noissa maissa tutustuu.
En pidä kummastakaan erityisesti, molemmissa on suuret epäkohtansa. Jos täytyy valita niin noista kuitenkin ehdottomasti mieluummin USA.