Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivousalan työntekijöiden puutteesta valitetaan ja sitten löytyy tekosyy

Vierailija
01.04.2017 |

..Jos työntekijöitä olisikin tarjolla, ei hänellä ole autoa...

Mullakin oli vara ostaa auto vasta sitten kun sain töitä ja olin ollut vähän aikaa. Mun oli pakko myös työmatkojen takia se ostaa. Ei mulla ollut varaa kaikenvaralta pitää omaa autoa. Sen pitäminen kun maksaa, vaikkei ajaisi kilometriäkään. Vakuutukset ja katsastukset on pidettävä kunnossa. En minä ainakaan syytä ihmisiä työhaluttomiksi, jos näillä ei ole autoa. On se turhauttavaa pitää sitä autoa, jos ei töitä saakaan. Enkä minä saanut siivoustöitä, vaikka on kokemustakin, mutta sain oman alani töitä, huomattavasti helpomminkin vielä. Olisin kyllä ainakin osittain voinut lainata miehen autoa, silloin kun hän ei ollut työmatkalla.

Ja sitten loppukommentti: Mulla on vakituinen työpaikka, ollut jo viisi vuotta sama. Joten minua on turha syytellä mistään työhaluttomuudesta. Kouluttauduin kokonaan uudelleen ja se auttoi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa. Ei mulla ole varaa pitää autoa vaikka olen työssäkäyvä, saati sitten jos olisin työtön työnhakija.

Vierailija
2/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole edes ajokorttia. Ei ollut varaa hankkia. Autosta nyt puhumattakaan. Jos ei julkisilla tai pyörällä pääse tekemään töitä, niin en tekisi.

Tosin minä en asu missään jumalan selän takana, jossa lähin kauppa on 10km päässä, eikä julkiset kulje kuin kaksi kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan: Nuo on vielä jotain osa-aikatöitä, pari tuntia silloin tällöin, jolloin palkalla ei edes autoa ylläpidetä.

Vierailija
4/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-i.. se on aika iso lovi palkkaan. Maksat bensat, mitä isompi auto sen isompi kulutus. Eikä ne menot lopu siihen. Sulla on oltava se auto kunnossa, jos ei ole ni milläs hitolla pääset sinne töihin? Eli huollettava ja korjattava säännöllisesti. Renkaat kuluu ajossa, rengas kustannuksetkin nousee.. kaikki maksaa. Mahdollisesti joudut jopa maksamaan muutaman euron pysäköimisestä, kaikilla ei ole huoltoajo lätkää!!! Keskustoissa maksat sitten vielä parkkiliputkin... mun auto syö kaupunkiajossa 13,5L/100km. Siihen päälle öljyt, huollot, paskalla tsägällä se 2€-4€/pv parkkimaksuja jos paljon kohteita keskustassa eikä kiekkopaikkoja niin.. aika kallista :) Eväät päälle ja vuorot on 1-8h.

Vierailija
5/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole edes ajokorttia. Ei ollut varaa hankkia. Autosta nyt puhumattakaan. Jos ei julkisilla tai pyörällä pääse tekemään töitä, niin en tekisi.

Tosin minä en asu missään jumalan selän takana, jossa lähin kauppa on 10km päässä, eikä julkiset kulje kuin kaksi kertaa päivässä.

Sillä omalla autolla onkin tarkoitus ajella ja kuljettaa välineet siivottavasta kohteesta toiseen.

Vierailija
6/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli ilmeisesti se juttu kotisiivoojia hakevasta firmasta. Eli aivan sama missä työntekijä asuu, kun työkohteiden välillä pitää siirtyä vaikka Sipoosta Vantaalle ja mahdollisesti vielä kuljettaa mukana siivousvälineitä. Eli auto on oltava töiden takia. Todennäköisesti (toivottavasti) siirtymisestä saa kilometrikorvauksen, mutta jos niitä tulee joltain kymmeneltä kilometriltä päivässä, ei siellä vielä autoa hanki ja ylläpidä vain työtä varten. Menee äkkiä koko korvaus jo pakollisiin vakuutuksiin, katsastukseen ja veroihin yms.

Vierailija
7/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa saa km korvaukset palkan päälle jos joutuu menemään toiseen paikkakuntaan. Ne oli ihan hyvät, en tehnyt siivoustyötä vaan toista joka käsitti alueen 60km säteellä. Aina kun oli työt kotikaupunkini ulkopuolella sain kotipihasta alkaen jotain 0,48€/km. Kävipä välillä jopa niin, että sain palkan työstä (4h) n. 45€ ja päälle rapsahti km korvauksia melkein 60€. Näitä tein erittäin mielelläni, harmi vain, että paikka annettiin toiselle kun jäin vanhempainlomille :) Mutta näin jos siivousfirmoissakin tehtäisiin, ei auton ylläpito olisi mikään ongelma. Nythän ne saa sitten seuraavan vuoden joulukuussa takaisin..... pitkä aika odotella korvauksia.

Vierailija
8/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli ilmeisesti se juttu kotisiivoojia hakevasta firmasta. Eli aivan sama missä työntekijä asuu, kun työkohteiden välillä pitää siirtyä vaikka Sipoosta Vantaalle ja mahdollisesti vielä kuljettaa mukana siivousvälineitä. Eli auto on oltava töiden takia. Todennäköisesti (toivottavasti) siirtymisestä saa kilometrikorvauksen, mutta jos niitä tulee joltain kymmeneltä kilometriltä päivässä, ei siellä vielä autoa hanki ja ylläpidä vain työtä varten. Menee äkkiä koko korvaus jo pakollisiin vakuutuksiin, katsastukseen ja veroihin yms.

On kova uhraus köyhältä siivojalta käyttää omaa autoa tuollaiseen. Monilla firmoilla on auto työntekijöiden käytössä, esim kiinteistöhuolto. Olisi se poikaa yrittäjälle, kun työntekijä omalla autollaan pyörisi ympäri kaupunkia. Säästäähän siinä ja vielä kun maksaa pienen palkan, niin avot.

Vierailija
9/20 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää työttömien syyllistämiset läy vaan entistä härskimmiksi. On se nyt jumalauta kumma, kun ei siivousfirmaan löydy työntekijää, jossa joutuu firman ajotkin suorittaan omalla autolla. Kohta varmaan kerrotaan rekkafirmastakin, joka ei vihjepalkkoistakaan huolimatta löydä kuskia, jolla olisi oma rekka.

10/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä omalla autolla onkin tarkoitus ajella ja kuljettaa välineet siivottavasta kohteesta toiseen.

Ite ei ole onneksi koskaan tarvinnu. Kohteissa ollu välineet ja toiseen kohteeseen onnistunu aina siirtymään polkupyörällä. Vaikka olisikin ajokortti, niin en todellakaan käyttäisi omaa autoa firman työmatkoihin.

Vierailija
11/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa itsekin vaan peruskoulun jälkeen käynyt jonkun siivoojakurssin. Meni ihan turhaan lukio ja muu koulutus omalta osaltani...... :(

Vierailija
12/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman auton käyttö on työllistymisen edellytys. Työpaikan jättäminen hakematta on rangaistavaa.

Joten millä ehdoilla omaa autoa pitää käyttää siivousalan töissä tai kotiapufirmoissa? Miten korvataan? Kokemuksia?

Vierailija
13/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto ja ajokortti on aika perusvaatimuksia monilla aloilla. Työajosta saa kilometrikorvaukset. Älkää viitsikö narista, ymmärrän ettei kaikilla ole varaa/halua näitä hankkia, mutta sitten on turha myös pahoittaa mieltään, jos työpaikka menee ohi.

Ja jos paljon töitä jää saamatta, kehottaisin tavalla tai toisella riipimään sen kortin edes. Opetusluvalla ei edes niin hirveän kallista.

Vierailija
14/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain paikoissa saa km korvaukset palkan päälle jos joutuu menemään toiseen paikkakuntaan. Ne oli ihan hyvät, en tehnyt siivoustyötä vaan toista joka käsitti alueen 60km säteellä. Aina kun oli työt kotikaupunkini ulkopuolella sain kotipihasta alkaen jotain 0,48€/km. Kävipä välillä jopa niin, että sain palkan työstä (4h) n. 45€ ja päälle rapsahti km korvauksia melkein 60€. Näitä tein erittäin mielelläni, harmi vain, että paikka annettiin toiselle kun jäin vanhempainlomille :) Mutta näin jos siivousfirmoissakin tehtäisiin, ei auton ylläpito olisi mikään ongelma. Nythän ne saa sitten seuraavan vuoden joulukuussa takaisin..... pitkä aika odotella korvauksia.

Kuntaliitosten ansiosta kotikaupunkien alueet ovat nykyisin todella isoja, maaseutu kuuluu mukaan. Ajellaanko omalla autolla lopulta kunnan/kaupungin alueella satoja kilometrejä viikossa ilman korvauksia kympin tuntipalkalla karenssin pelossa.

Vierailija
15/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma auto ja ajokortti on aika perusvaatimuksia monilla aloilla. Työajosta saa kilometrikorvaukset. Älkää viitsikö narista, ymmärrän ettei kaikilla ole varaa/halua näitä hankkia, mutta sitten on turha myös pahoittaa mieltään, jos työpaikka menee ohi.

Ja jos paljon töitä jää saamatta, kehottaisin tavalla tai toisella riipimään sen kortin edes. Opetusluvalla ei edes niin hirveän kallista.

Tää aloitus liittyi ilmeisesti YLE:n juttuun, jossa se oli alunperin siivousfirma joka valitti, ettei löydä tekijöitä. Olen aika varma, etteivät joko maksa kilometrikorvauksia tai sitten työajoa on niin vähän, ettei pysty autoa ylläpitämään. Auton kiinteät kulut on kuitenkin aika kovat, jotka joutuu maksamaan, vaikka työajoa olisi vain vähän.

Jos on sellainen tilanne kuin yllä olevalla, että vakituinen työ ja työajoa on paljon, silloin kilometrikorvauksilla jo pystyy työajot pystyy oikeasti kattamaan sillä ja autonkin hankinnan lyhentämään.

Mutta älkää ihmeessä suostuko työtehtävissä ajamisessa omalla autolla siihen, ettette saa kilometrikorvauksia. Niitä ei todellakaan saa takaisin verotuksessa! Verovähennyksenä ei saa kuin murto-osan takaisin, ei todellakaan kaikkea. Tuossa tilanteessa siis annatte työnantajalle ilmaiseksi käyttöön kalliin työkalun (=auton) ja maksatte itse sen kalliit käyttökulut saamatta mitään korvausta! Vähän kuin kaupassa kassalla työntekijän pitäisi hankkia kassakone ja hihnat omalla kustannuksellaan ja käyttää niitä töissään ilman mitään korvausta.

Vierailija
16/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koko valtakunnan tilannetta, mutta tiedän että ainakin osa postinkantajista ajelee omilla autoilla periferiassa...

Vierailija
17/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisikö sen siivousyrittäjän ylläpitää vaikka kymmentä työautoa? Ei taitaisi yrittäminen juuri kannattaa. Pieni kotisiivousfirma ei ole mikään kultakaivos, vaikka kysyntää riittääkin.

Oman auton käytöstä maksetaan kilometrikorvaus, se on ihan perussettiä, eikä niitä voi jättää maksamatta.

Vierailija
18/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitäisikö sen siivousyrittäjän ylläpitää vaikka kymmentä työautoa? Ei taitaisi yrittäminen juuri kannattaa. Pieni kotisiivousfirma ei ole mikään kultakaivos, vaikka kysyntää riittääkin.

Oman auton käytöstä maksetaan kilometrikorvaus, se on ihan perussettiä, eikä niitä voi jättää maksamatta.

Ei välttämättä makseta. Silloin voidaan maksaa, jos matkakulut voidaan laskuttaa asiakkaalta, jos ei, niin siirtyminen työkohteesta toiseen menee työntekijän piikkiin niin rahan kuin ajan suhteen. Entisessä firmassa taajama-alueella siivoukset hoitivat pyörällä kulkevat, taajaman ulkopuolella asiakkaat suostuivat maksamaan kilometrikorvauksia. Summa on vaan niin pieni, että verottajan hyväksymää maksimia ei koskaan maksettu siivoojille vaan jotain 0,20 euroa/km.

Lisään vielä, että ei ne siivouskohteet taajamissakaan olleet sievästi vierekkäin, vaan kaupunginosien välillä sai suhata edestakaisin.

Vierailija
19/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-maatuska kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite ei ole onneksi koskaan tarvinnu. Kohteissa ollu välineet ja toiseen kohteeseen onnistunu aina siirtymään polkupyörällä. Vaikka olisikin ajokortti, niin en todellakaan käyttäisi omaa autoa firman työmatkoihin.

Et käyttäisi omaa autoa edes silloin kun siitä maksetaan kilometrikorvaukset?

Vain kerran olen joutunut tappelemaan oman auton käytöstä kolmessa työpaikassa ollessani, kahdessa kilometrikorvaukset maksettiin selviönä, kolmannessa firma yritti huijata.

Tiedän, tai siis minulle on kerrottu, että siivousalalla kilometri korvaukset eivät ole itsestäänselvyys, mutta eihän oma auto, tai edes auton käyttömahdollisuuskaan ole itsestäänselvä.

Kotipalvelussakin, ainakin parikymmentä vuotta sitten maksettiin polkupyöränkin käytöstä.

Vierailija
20/20 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksia ei tarvi jos ei aja. Ota asioista selvää