Miten opin pärjäämään humanistisissa aineissa?
Olen nyt siis ysillä, hain amikseen mutta luulen että en tule pääsemään sinne sen verran suosittu ala kyseessä.
Joudun siis lukioon mikä ei jaksa kiinnostaa vähääkään, mutta jos sinne joudutaan niin pitäähän se nyt yrittää hoitaa kunnolla.
Olen paska humanistisissa aineissa. Äidinkieli 7, YH 8, uskonto 6, historia 9, (mutta opettaja oli rento ja kukaan luokassa ei saanut historiasta kasia huonompaa). Kyse ei ole yrittämisen puutteesta. Luen kokeisiin ja osaankin asioita mutta en osaa muotoilla vastauksia paperille.
Luulen että suurin ongelmani on kirjoitustaito. En osaa kirjoittaa esseitä vaan vastaan aina suosiolla ranskalaisilla viivoilla. Asioiden järjestys on "esseissä" päin honkia. Lisäksi kielioppi on hakusessa, en esim osaa pilkun käyttöä.
Matikka fysiikka ja kemia olivat kaikki 10, koska niissä ei tarvitse kirjoittaa. Mutta miten ihmeessä tulen pärjäämään lukiossa kun en osaa kirjoittaa edes esseetä ja suurin osa aineista vaatii että niitä osaa. Varsinkin kun ei tbh edes hirveästi kiinnostaisi opetella. (Aion silti yrittää opetella)
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisilla viivoilla vastaaminen kertoo, että osaat toistaa ulkoaopetellun tiedon, mutta et osaa soveltaa, pohdiskella, yhdistellä tai johtaa uusia ajatuksia.
Ehdotan sanomalehtien säännöllistä lukemista. Silloin voi valjeta, että maailma on monimutkainen, eikä kaikkeen ole yksittäistä oikeaa vastausta, vaikka kaikki ei ole subjektiivistakaan.
Tämä. Sama asiahan on matikassa: kerrotaan jokin kaava ja se opetellaan ulkoa. Jotkut tekevät asian mekaanisesti ja saattavat pärjätä hyvinkin pitkälle, esim derivointi ja integrointi, tajuamatta koskaan, mihin näitä käytetään ja mitä ne ovat. Sitten on ne, jotka tajuavat ja hahmottavat kokonaisuuden miksi ja miten. Humanistisissa aineissa on sama juttu - siellä ne pääkohdat kerrotaan ranskalaisilla viivoilla ja sitten on jokin teoria. Opiskelijan pitää hahmottaa kokonaisuus, ymmärtää oleellinen ja soveltaa teoriaa.
Humanistisissa aineissa pärjäämiseen ei ole mitään poppaskonstia. Kaikki lähtee lukemisesta. Enkä tarkoita pelkästään koulukirjojen lukemista vaan sanomalehtien, novellien, romaanien. Sitä kautta ymmärrys maailmasta laajentuu ja sanavarasto ja sanallinen ilmaisu kehittyy. Kirjojen lukeminen kehittää myös mielikuvistusta ja oivalluskykyä. Jopa sarjakuvien kautta lukutaito kehittyy.
Kannattaa jo heti nuoresta pitäen opettaa lapset lukemaan.