Asentohuimausoireita jo parin viikon ajan
Nyt on varmaan jo pari viikkoa kestänyt tällainen ehkä asentohuimaus(?), missä päässä alkaa hetkeksi pyörimään, kun menen makuulle, nousen ylös, käännän kylkeä tai taivutan päätäni muuten kunnolla kallelleen. Mulla on ollut joskus muutamia asentohuimauskohtauksia viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta ei nyt pitkään aikaan enää. Ne on aina menneet yleensä päivässä ohi.
Voiko tämäkin olla asentohuimausta, kun on kestänyt jo näin kauan? Millä tän saa pois? Vai voiko olla jostain muusta johtuvaa? Korvat ei ole kipeät eikä mielestäni ole niskakaan jumissa.
Kommentit (6)
Voiko tällainen huimaus muuten liittyä kaulavaltimoihin, kun kirjoitin tänne joku aika sitten myös monen vuoden ajan silloin tällöin esiintyneestä kaulakivustani, jonka eräs vastaaja (vaikutti lääkäriltä) epäili vahvasti johtuvan kaulavaltimon pullistumasta?
Ap
Mulla oli ekan kerran muutama vuosi sitten. Kesti n. Kuukauden ja oli tosi pahana. Pienikin liike käynnisti pyörivän huimauksen. Rajoitti koko elämän. Googleta asentohuimausohjeet ja tutki liikkeiden avulla missä päin korvan käytäviä sakka on ja kummassa korvassa. Sitten tee pari kertaa päivässä ohjeiden mukaan asentohuimausliikkeet. Nämä auttaneetjokabkerta mulla. Tsemppiä pirulliseen vaivaan!
Vierailija kirjoitti:
Voiko tällainen huimaus muuten liittyä kaulavaltimoihin, kun kirjoitin tänne joku aika sitten myös monen vuoden ajan silloin tällöin esiintyneestä kaulakivustani, jonka eräs vastaaja (vaikutti lääkäriltä) epäili vahvasti johtuvan kaulavaltimon pullistumasta?
Ap
En kyllä usko tähän teoriaan.
Netistä löytyy ne liikkeet, joilla saadaan liikkeelle ne sisäkorvan kiteytymät. Niitä pitäisi jatkaa periaatteessa loppuelämän, koska muuten tila uusiutuu. Hesarissa taisi olla äskettäin video-ohjeetkin.
On täysin vaaraton mutta dramaattinen oire. Pahoinvointiin voi ottaa matkapahoinvointilääkettä, mutta tärkeintä ovat ne liikkeet.
Tietysti kun tämän huimaus ja pahoinvointi iskee , voi tarkistaa ne normaalit tajunnantasot, eli käsien puristusvoima, puhekyky ja silmän liikkeet, ja että tietää mikä päivä on jne, ettei sitten joku vaarallisempi kohtaus ole tulossa.
Mullakin on ollut asentohuimausta noin kuukauden ajan, mutta paranemaan päin onneksi. Mulla on ollut tiukka opinnäytetyön kirjoitusputki, joten eiköhän kroppa oo jumissa ja se syynä asentohuomaukseen. Olen aiemminkin kärsinyt samasta vaivasta, samoin isäni, joten en usko, että on vakavaa.