Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitaofrenia puhkeamassa?

Vierailija
30.03.2017 |

Ollut vainoharhoja n. 3-4 vuoden ajan, tosin aika harvoin, mutta kuitenkin. Ei mitään yliluonnollista, vaan siis pettämiseen yms. liittyen, ja tyyliin, että ihmiset ei pidä musta ja nauraa ja puhu pahaa jne.

En ole kuullut ääniä tai nähnyt halluja, mutta olen ikäänkuin kuullut ajatukseni pääni sisällä sillain vahvasti, mutta ne ei kuitenkaan ole ääniä. Joku random tyyppi siis saattaa puhua jotain epämääräistä, nämä siis tapahtuu aina iltaisin väsyneenä ja silmät kiinni, ei koskaan päivisin.

Ketään kuka tietäisi? Tai kohtalontovereita?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis 21v miespuolinen henkilö.

Vierailija
2/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valveunta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen täysin hereillä kun tämä tapahtuu.

Vierailija
4/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö aineita?

Vierailija
5/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole skitsofrenia puhkeamassa. Et ajattelisi sitä jos olisi. Kannattaa silti käydä juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa.

Vierailija
6/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan että niin ainakin luulisin että sitä ei itse tajua, en ole täysin varma silti.

Vierailija
7/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ääni puhuu?

Vierailija
8/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan että niin ainakin luulisin että sitä ei itse tajua, en ole täysin varma silti.

Kyllä sen monesti tajuaa.  

Vierailija
9/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu on se, että tajuat itse että jotain outoa tapahtuu. Yleensä skitsofreenikoilta puuttuu sairaudentaju ja hallut ovat sitä todellisuutta.

Vierailija
10/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä tuosta huolestuisi, mutta pidä läheisiä elämässäsi. He kyllä kertovat jos on tarvetta hoidolle. Älä jää yksin!

Vierailija
11/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän ihan vaan vainoharhoilta. Jos sulla skitsofrenia olisi puhkeamassa tuskin tajuasit sitä. Siinä kun on just se ettei tajua että ne äänet ei ole oikeita tai että olisit vainoharhainen vaan kuvittelet että nämä asiat oikeasti tapahtuu. Skitsofreaniaa sairastavat kuulevat ääniä myös pään ulkopuolella, sekä pään sisällä. Näihin liittyy myös näköharhoja. Eikä oireet tai harhat ajoitu tiettyyn kellon aikaan vaan on siellä mukana kokoajan, vähemmän tai enemmän läsnä. Tässä sairaudessa ei ole kyse siitä että on vähän vainoharhainen, oireita on paljon muitakin.

Niin ja ne ajatukset pään sisällä on ihan normaaleita, ihmiset ajattelevat usein ääneen päänsä sisällä. Joka voi vaikuttaa siltä että "kuulisit ääniä". Tuo että kuulet näitä ääniä kun menet makaamaan silmät kiinni ja yrität esim. nukahtaa tarkoittaa vain että aivot jatkavat työskentelyä vaikka ruumis olisi levossa.

Voit vaikka googlata lisää tietoa aiheesta, ja jos huoletta mene käymään lääkärissä. Itse on turha mitään diagnooseja alkaa kehittelemään. :)

Vierailija
12/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on väsyneenä sattunut näitä sisäisen äänen vaihteluita. Ääni saattaa tuntua höpöttävän myös ihan omiaan, ei yleensä mitään kovin järjellistä tai loogista, mutta ei myöskään harhaista tai pelottavaa. Nukkumaan käydessä saatan kuulla ihmisten puhetta, ääni saattaa olla esim miehen tai lapsen. Ne on lähinnä yksittäisiä lauseita.

En omalla kohdalla usko tämän olevan oire yhtään mistään, väsyneet aivot vaan kenkkuilee.

Vierailija
13/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Skitaofrenia?

Modet, korjatkaa otsikko.

Vierailija
14/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valveunta?

Valveunissa et kuule ääniä vaan pystyt liikkumaan unessa, voit nousta sängystä ja nähdä itsesi nukkumassa, kaikki eivät näe. Ja tajuat sen olevan uni. Voit vaikka huviksesi kiipeillä seinillä. Kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
15/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu on se, että tajuat itse että jotain outoa tapahtuu. Yleensä skitsofreenikoilta puuttuu sairaudentaju ja hallut ovat sitä todellisuutta.

Tämä on koko sairauden ydin. Jos ihminen tajuaisi harhansa harhoiksi,hän ei olisi skitsofreenikko. Skitsofrenia aiheuttaa sen,ettei aivot toimi normaalisti eli ihminen ei kykene tuntemaan "sairaudentuntoa",se ei ole hänen päätäntävallassaan.

Vierailija
16/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen monesti tajuaa.  

Silloinkun skitsofrenia puhkeaa, eli oireet ilmestyvät ensimmäistä kertaa et todellakaan tajua sitä. Kun sairauteen on tottunut, pystyt ehkä tajuamaan kun oireet alkaa ja hakea apua ennen kuin koko homma räjähtää käsiin.

Vierailija
17/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuushäiriö? Vaikka oireet kyllä kuulostaa normaalilta nuorten kehittyvien aivojen temppuilulta.

Kannatta käydä lääkärissä. Se, että stressaat asiaa ei ainakaan sinua auta.

Koska olet noin tietoinen ja osaat kertoa oireista noin selkeästi, terapia voisi auttaa nopeastikin jos jotain on oikeasti vialla.

Vierailija
18/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän ihan vaan vainoharhoilta. Jos sulla skitsofrenia olisi puhkeamassa tuskin tajuasit sitä. Siinä kun on just se ettei tajua että ne äänet ei ole oikeita tai että olisit vainoharhainen vaan kuvittelet että nämä asiat oikeasti tapahtuu. Skitsofreaniaa sairastavat kuulevat ääniä myös pään ulkopuolella, sekä pään sisällä. Näihin liittyy myös näköharhoja. Eikä oireet tai harhat ajoitu tiettyyn kellon aikaan vaan on siellä mukana kokoajan, vähemmän tai enemmän läsnä. Tässä sairaudessa ei ole kyse siitä että on vähän vainoharhainen, oireita on paljon muitakin.

Niin ja ne ajatukset pään sisällä on ihan normaaleita, ihmiset ajattelevat usein ääneen päänsä sisällä. Joka voi vaikuttaa siltä että "kuulisit ääniä". Tuo että kuulet näitä ääniä kun menet makaamaan silmät kiinni ja yrität esim. nukahtaa tarkoittaa vain että aivot jatkavat työskentelyä vaikka ruumis olisi levossa.

Voit vaikka googlata lisää tietoa aiheesta, ja jos huoletta mene käymään lääkärissä. Itse on turha mitään diagnooseja alkaa kehittelemään. :)

Muuten kyllä samaa mieltä tästä, mutta näköharhat ovat itseasiassa skitsofreniassa harvinaisempia, niiden vaan kuvitellaan olevan ihan peruskauraa, mihin vaikuttaa luultavasti esim elokuvien kuvaukset skitsofreniasta.

Sekin täytyy muistaa, että skitsofreniaa on hyvin monenlaista, ja se on taudinkuvana hyvin moninainen, tai ainakin sen alle diagnosoidaan niin erilaista psykoottista mielenterveyden häiriötä, että skitsofreniaa sairastavat poikkeavat paljon toisistaan.

Ap, en usko että kyseessä on puhkeava skitsofrenia. Olen muiden kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä, että tuskin itse tajuaisit olevasi sairastumassa. Kyseessä voi olla kyllä jokin muu mielenterveyden ongelma, niihin kun usein liittyy pelko "hulluksi" tulemisesta. Toisaalta tätä nyt taitavat lähes kaikki potea ajoittain.

Vierailija
19/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta skitsofrenialta. Mutta voisi olla jotain traumaperäistä oireilua. Jos sulla on jotain ikäviä/vaikeita kokemuksia murrosiässä tai lapsuudessa, niin ne voisi oireilla noin. Mulla esim. oli samantyyppistä oireilua, joka johtui muutamasta ikävästä jutusta lapsuudessa. Kävin juttelemassa niistä terapeutille jonkin aikaa, niin oireet hävisivät.

Vierailija
20/31 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole skitsofrenia puhkeamassa. Et ajattelisi sitä jos olisi. Kannattaa silti käydä juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa.

Yhtä hauska varma "tieto", kuin se että ne jotka puhuvat itsemurhasta, eivät sitä tee.

Mies ja 21 v on sellaiset setit että sktsofrenia puhkeaa usein juuri tuossa iässä. Vaaratonta pössyttelyä päälle niin saattaa mennä psykoosissa puolikin vuotta. Veljelläni kävi noin vain vähän vanhempana, mutta pientä oireilua oli jo 16 vuotiaasta lähtien.

Monet paranoidit jossain vaiheessa tuntuvat välillä ymmärtavän, ettei ole aivan loogista että kaikki tiedusteluosastot eri maista vakoilevat juuri häntä ja että se uutisissa puhuttaisiin vihjaillen vain hänestä ei ole järkevää.

Varoitusmerkkejä on paljon ja APn olisi syytä etsiä osaavaa apua. Ei pidä tuudittautua siihen että ensimmäinen lääkäri sanoo ettei mitään hätää.

Itse sain viedä täysin harjojen vallassa olevaa veljeäni samana päivänä useamman kerran päivystykseen, kun lääkärit olivat sitä mieltä ettei mitään hätää ole.

Kolmannella kerralla veli vietiin ambulanssilla kadulta suoraan suljetulle, jossa oli puolivuotta. Ja tämä siis tapauksessa, että skitsorenia diagnoosi oli jo olemassa, mutta en muista oliko häntä ennen hoidettu siinä kaupungin sairaalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän