Oletko fiksu?
Oletko fiksu? Oletko tyhmä? Miten fiksuutesi tai tyhmyytesi ilmenee?
Miten iso osa ihmisistä on mielestäsi fiksuja, entä tyhmiä?
Kommentit (7)
Toiseksi fiksuin viidennes on vielä jossain määrin lukutaitoinen. Siitä alaspäin on aika menetettyä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyhmyyteni näyttäisi ilmenevän kirjoitusvirheiden tekemisenä. ;) Ap.
Se ei välttämättä ole tyhmyyttä. On olemassa hyväksyttäviä kirjoitusvirheitä. Jos väärä kirjain on sen oikean viereinen on kyseessä vain hiukan liian nopea kirjoitusvauhti
Vierailija kirjoitti:
Toiseksi fiksuin viidennes on vielä jossain määrin lukutaitoinen. Siitä alaspäin on aika menetettyä porukkaa.
Älähän nyt vaivu epätoivoon. Että 60 % olisi aika menetettyä porukkaa. Tuskin nyt sentään? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei välttämättä ole tyhmyyttä. On olemassa hyväksyttäviä kirjoitusvirheitä. Jos väärä kirjain on sen oikean viereinen on kyseessä vain hiukan liian nopea kirjoitusvauhti
Jei! Ap.
Kaikki ovat jollakin tavalla fiksuja ja tyhmiä, mutta ihmiset tuppaa kiinnittämään huomiota itsessään vain fiksuuteensa, kun taas muissa huomio kiinnittyy (myös) näiden tyhmyyksiin. Lisäksi fiksuuden voi määritellä eri tavoilla, juuri itseensä sopivaksi. Niinpä suuri osa kuvittelee olevansa niitä fiksuimpia.
Jos on tyhmä, sitä on vaikea itse tiedostaa, koska tyhmähän ei tiedä miten asiat oikeasti ovat, joten ei näe eroa todellisuuden ja omien harhaluulojensa välillä. Tyhmyyden voi huomata kuitenkin jotenkin, jos on rehellinen itselleen. Esim. jos huomaa usein olevansa pihalla asioista tai ei pysty samoihin asioihin kuin muut, on ainakin jollain tavalla tyhmä.
Itse huomaan itsessäni monia tyhmyyden merkkejä, kuten huono yleistieto, hidas oppiminen etenkin vähänkin fyysisissä taidoissa, suhteellisuudentajuttomuus, huonot sosiaaliset taidot. Näistä huolimatta munkin on helppo kuvitella olevani fiksu. Etenkin kun todistan muiden ihmisten tyhmyyksiä, käsitys omasta fiksuudestani vahvistuu. "Kyllä minä tuon tietäisin." "Mä kyllä en sortuisi tuollaiseen epäloogisuuteen." Mutta samalla tavalla joku toinen todistaa mun tyhmyyksiä, sellaisiakin mitä en itse huomaa, ja kokee olevansa minua fiksumpi.
Omaa ja muiden fiksuutta/tyhmyyttä arvioidaan ehkä vähän eri tavalla. Jos toinen unohtaa jonkin sanan ja käyttää väärää sanaa, toinen pitää häntä tyhmänä todennäköisemmin kuin itseään samanlaisessa tilanteessa. Jos itse unohtaa sanan ja käyttää väärää sanaa, niin ajattelee, ettei ole tyhmä, vaan pelkästään unohti sanan. "Ei vika ole minussa enkä minä ole tyhmä, vaan vika on muistissani." Tai toisella asioiden tietämättömyyttä pidetään tyhmyytenä, mutta itsellä ei, vaikka asia kuuluisi yleistietoon. "En mä tyhmä ole. Mua ei vain tuo aihe kiinnosta."