Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa, kun miehellä on allergioita ihan saatanasti?

Vierailija
29.03.2017 |

Haluaisiko joku keksiä ruokaehdotuksia? Alkaa omat ideat olla pikkuhiljaa loppu.

Allergiat:
- pähkinä ja kaikki pähkinäsukuiset jutut
- raaka porkkana, herne ja kurkku (jos kypsentää niin ok)
- ulkomaalaiset vihannekset kypsennettömänä
- kiivi
- banaani
- sitrus-hedelmät
- kala
- soija (epäily, tutkitaan tällä hetkellä)
- Oikeastaan kaikki missä on paljon säilöntäaineita aiheuttaa lievän allergisen reaktion

Näiden lisäksi minulla on itselläni maitoallergia, eli pitäisi olla täysin maidoton. Olen myös ajatellut siirtyväni täysin kasviruokavalioon, mutta en tiedä olisiko se jo liian haasteellista miehen allergioiden takia, kun en haluaisi tehdä kahta erilaista ruokaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuo nyt on? Käyvät siis kaikki liha-, kala- ja kasvisruoat, joissa kasvikset on kypsennetty eikä käytetä kiiviä, banaaneja, sitrushedelmiä, soijaa, pähkinöitä tai maitoa. Enimmät tietämäni ruoat ovat tuollaisia. Esimerkiksi:

- lihakeitto

- hernekeitto

- useimmat papukeitot ja -muhennokset (ohjeessa mainitun sitruunan voi korvata viinietikalla)

- lihapullat (itse tehdyt niin voi olla varma maidottomuudesta ja soijattomuudesta)

- karjalanpaisti

- paistettu broileri ja riisi

- kaalilaatikko

Vierailija
2/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä ongelmaasi, ellei sitten joku jäänyt mainitsematta? Pastat, riisit, perunat käy, kaikki kasvikset, liha ja kana, pavut, munat, mausteet... Jos ei noista keksi tehdä ruokaa niin jo on kummallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon ruokavalioon käy mun mielestä kaikki ruoka. Selaa vaikka jotain isoäidin keittokirjaa.

Tai mieti mitä teillä syötiin kun olit lapsi, ei silloin pähkinöitä, soijaa ym ruokiin lisätty.

Vierailija
4/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen tehdä/tuoda itte sapuskas. Jotain rajaa.

Vierailija
5/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkomaalaiset kasvikset? Muuten on vain mielikuvituksesi puutetta.

Vierailija
6/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös kvinoa, kuskus, bulgur, amarantti ja muut vaihtoehtoiset lisukkeet. 

Vaikka itse olen vegaani, syön suhteellisen vähän soijatuotteita ja pähkinöitä. Ennemmin vetelen siemeniä, ja esim. jugurtteja, maitoja ja ruokakermoja saa myös kaura- ja kookospohjaisina. 

Vierailija
7/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaikeata, parempi jättää se sika.

Vierailija
8/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noin äkkiseltään tulee mieleen ainakin kasvislasagne, pitsa, erilaiset curryt, souvlaki, Wellingtonin pihvi... Ei kuulosta loppujen lopuksi kovin rajoittavalta, kun tekee itse. (Ulkona syödessä varmasti.)

Vierailija
9/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen se Kaappaus keittiössä -jakso, jossa äiti oli ajautunut ihan kauheisiin ongelmiin siksi, että lapsilla oli ihan muutamia allergioita. Kyseessä on jonkinlainen näkökulmaharha; keskitytään vain siihen, mitä ei saa syödä ja yritetään löytää sille korvikkeita, vaikka itse asiassa kaupat ovat pullollaan muuta ruokaa.

Minä en ainakaan käytä noista mainituista asioista ruuanlaittoon yleensä muuta kuin kalaa. Mikä ongelma se nyt on ruuanlaiton suhteen, että ei voi syödä kiiviä tms.? Ja jos kerran vihannekset käyvät kypsennettyinä, niin eikö se ole ihan fine? Harva nyt kai syö muutenkaan bataattia tai kesäkurpitsaa tms. raakana.

Vierailija
10/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat voivat hiljalleen helpottua, kun lopettaa kotimaiset viljat ja maidon. Kauraa voi syödä kotimaisista viljoista. Itselle kävi näin. Myös pippurit kannaattaa jättää vähäksi aikaa pois ja kokeilla parin kk päästä uudestaan. Joskus allergiat helpottaa näin.

Vierailija
11/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili sin carne

Kasvispihvit

Munakas

Tortillat

Ratatouille

Linssikeitto

Kasviscurry

Uuniohrapuuro

Vierailija
12/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuo nyt on? Käyvät siis kaikki liha-, kala- ja kasvisruoat, joissa kasvikset on kypsennetty eikä käytetä kiiviä, banaaneja, sitrushedelmiä, soijaa, pähkinöitä tai maitoa. Enimmät tietämäni ruoat ovat tuollaisia. Esimerkiksi:

- lihakeitto

- hernekeitto

- useimmat papukeitot ja -muhennokset (ohjeessa mainitun sitruunan voi korvata viinietikalla)

- lihapullat (itse tehdyt niin voi olla varma maidottomuudesta ja soijattomuudesta)

- karjalanpaisti

- paistettu broileri ja riisi

- kaalilaatikko

Kala ei käy, muut lihat periaatteesa joo mutta haluaisin jättää lihatuotteet pois terveyden ja eettisyyden takia, mutta sitä ei voi korvata soijalla. Ehdotuksistasi 5-6/7 sisälti lihatuotetta. Arvostan silti, että ehdotit jotain!

Ap

Vierailija
13/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä ongelmaasi, ellei sitten joku jäänyt mainitsematta? Pastat, riisit, perunat käy, kaikki kasvikset, liha ja kana, pavut, munat, mausteet... Jos ei noista keksi tehdä ruokaa niin jo on kummallista. 

Kyllä me ollaan keksitty ruokia, mutta nyt kaivattaisiin jotain uutta :) Haluaisin jättää lihan, kanan ja kananmunat pois eettisyyden ja terveyden takia.

Ap

Vierailija
14/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ulkomaalaiset kasvikset? Muuten on vain mielikuvituksesi puutetta.

Mies on huomannut, että saa allergiaoireita ulkomaalaisista kasviksista. Ilmeisesti oireet tulevat kaikista niistä torjunta-aineista ynnä muusta.

Ap

Vierailija
15/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse olen vegaani, syön suhteellisen vähän soijatuotteita ja pähkinöitä. Ennemmin vetelen siemeniä, ja esim. jugurtteja, maitoja ja ruokakermoja saa myös kaura- ja kookospohjaisina. 

Ruokakermat ovat olleetkin kaurapohjaisia, mutta kookos ei käy missään muodossa pähkinäallergian vuoksi.

Ap

Vierailija
16/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen se Kaappaus keittiössä -jakso, jossa äiti oli ajautunut ihan kauheisiin ongelmiin siksi, että lapsilla oli ihan muutamia allergioita. Kyseessä on jonkinlainen näkökulmaharha; keskitytään vain siihen, mitä ei saa syödä ja yritetään löytää sille korvikkeita, vaikka itse asiassa kaupat ovat pullollaan muuta ruokaa.

Minä en ainakaan käytä noista mainituista asioista ruuanlaittoon yleensä muuta kuin kalaa. Mikä ongelma se nyt on ruuanlaiton suhteen, että ei voi syödä kiiviä tms.? Ja jos kerran vihannekset käyvät kypsennettyinä, niin eikö se ole ihan fine? Harva nyt kai syö muutenkaan bataattia tai kesäkurpitsaa tms. raakana.

Ei kiivi itsessään vaikeuta ruuanlaittoa, mutta listasin kaikki miehen allergiat. Vihannekset käyvät kypsennettyinä, mutta esim salaattiin niitä (kurkku, tomaatti jne) ei voi laittaa raakana.

Ap

Vierailija
17/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No noin äkkiseltään tulee mieleen ainakin kasvislasagne, pitsa, erilaiset curryt, souvlaki, Wellingtonin pihvi... Ei kuulosta loppujen lopuksi kovin rajoittavalta, kun tekee itse. (Ulkona syödessä varmasti.)

Kiitos tästä :)

Ap

Vierailija
18/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiat voivat hiljalleen helpottua, kun lopettaa kotimaiset viljat ja maidon. Kauraa voi syödä kotimaisista viljoista. Itselle kävi näin. Myös pippurit kannaattaa jättää vähäksi aikaa pois ja kokeilla parin kk päästä uudestaan. Joskus allergiat helpottaa näin.

Miksi pippurit pois?

Ap

Vierailija
19/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chili sin carne

Kasvispihvit

Munakas

Tortillat

Ratatouille

Linssikeitto

Kasviscurry

Uuniohrapuuro

Kiitos!

Ap

Vierailija
20/20 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakermat ovat olleetkin kaurapohjaisia, mutta kookos ei käy missään muodossa pähkinäallergian vuoksi.

Ap

Lää­käri vas­taa näin:

"Päh­kinät ei­vät rea­goi ris­tiin kookos­päh­kinän kans­sa. Se tar­koittaa, et­tä pähki­näal­ler­ginen voi syö­dä koo­kosta ai­van rau­hassa. Kookos­päh­ki­näal­lergia on hy­vin harvi­naista ko­ko maail­massa, ja sel­lainen syn­tyy muis­ta pähki­näal­ler­gioista erillään."