Miksi lähes kaikki luulevat, että vichyt ja kivennäisvedet tuhoaa hampaat hiilihapoillaan?
Kun oikeasti sokeri ne tuhoaa ja sokerilliset juomat, joissa vielä usein hapan pH. Hiilihappo ei itsessään mitään hampaita tuhoa.
Kommentit (29)
En tunne ketään joka luulisi noin.
Paljonko hiilihapotetun veden ph on?
Kaikki luulevat? Siis kuka noin luulee?
Niissä maustetuissa kivennäisvesissä voi tuollainen vaikutus ollakin (sitruuna), kuten on virvoitusjuomissakin (kolajuomat ym sokerilitkut.)
Siksi kun suuhygienisti kertoo mulle niin kerran vuodessa. Väitätkö, että AMK-koulutus ei ole tasokas ja käytännönläheinen?
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun suuhygienisti kertoo mulle niin kerran vuodessa. Väitätkö, että AMK-koulutus ei ole tasokas ja käytännönläheinen?
Suuhygienistisi taisi päästä pakollisen kemian rimaa hipoen läpi. Jos niillä nyt sellaista edes on
Vierailija kirjoitti:
Sinuna vaihtaisin suuhygienistiä, jos "ammattilaisen" tiedot ovat tuota tasoa.
Suuhygienisti sanoi, että happamuus on olennainen asia hampaiden vahingoittumiselle. Jotenkin uskon ennemmin korkeakoulutettua suuhygienistiä kuin jotain itseoppinutta vauvapalstan gurua.
Hiilihappo ei tuhoa mitään, eikä sokerikaan ole se hampaiden tuho, vaan se juoman happamuus, millä ei ole mitään tekemistä hiilihapon kanssa. Useat hammaslääkäritkin on ihan pihalla näiden kanssa ja varoittelevat just vaan noista sokerijuomista, kun light -juomat on ihan yhtä vaarallisia.
Omat hampaani on mennyttä, koska kuuntelin vain hammaslääkäreitä ja näitä yleisiä ohjeita, että sokeri on se kaikkein pahin hampaiden tuhoaja. Apinaa koijataan. Ja kunnolla.
Noita happamia juomia ei saisi mun mielestä edes myydä, ne on haitallisempia hampaille kuin mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan juo em. juomia?
Samasta syystä kuin ihmiset juo mm. kahvia. Niihin tulee riippuvuus (kofeiini), ne maistuvat paremmalle kuin pelkkä vesi, sen lisäksi sokerittomuus huijaa ihmiset siihen, että ne ei tee hampaille tuhoa.
Miten niin happamuudella ei ole mitään tekemistä hapon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hiilihappo ei tuhoa mitään, eikä sokerikaan ole se hampaiden tuho, vaan se juoman happamuus, millä ei ole mitään tekemistä hiilihapon kanssa. Useat hammaslääkäritkin on ihan pihalla näiden kanssa ja varoittelevat just vaan noista sokerijuomista, kun light -juomat on ihan yhtä vaarallisia.
Omat hampaani on mennyttä, koska kuuntelin vain hammaslääkäreitä ja näitä yleisiä ohjeita, että sokeri on se kaikkein pahin hampaiden tuhoaja. Apinaa koijataan. Ja kunnolla.
Noita happamia juomia ei saisi mun mielestä edes myydä, ne on haitallisempia hampaille kuin mikään muu.
Ajoittaa happamat juomat aterian yhteyteen. Ongelmat tulevat siitä, kun jengi hörppii noita pitkin päivää
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti sanoi, että happamuus on olennainen asia hampaiden vahingoittumiselle. Jotenkin uskon ennemmin korkeakoulutettua suuhygienistiä kuin jotain itseoppinutta vauvapalstan gurua.
Siinä sun suuhygienisti on ihan oikeassa, mutta itse hiilihappo nimestään huolimatta ei vielä ole tarpeeksi hapanta tekemään hampaille yhtään mitään. Osassa juomista on sitruunahappoa, fosforihappoa jne. ja ne on ne, mitkä syö kiilteen pois. Ja siinä on vielä sekin, että hyvin harva hammaslääkäri on kiinnostunut tästä tai osaa edes tunnistaa eroosiota siinä vaiheessa, kun sen pysätyttäminen vielä auttaisi. Mä olen itseoppinut ihan oman kohtaloni takia ja suosittelen teitä jokaista pysymään erossa varsinkin colajuomista. Myös niistä sokerittomista versioista. Hampaiden eroosion korjaaminen on kallista, joissakin tapauksissa täysin mahdotonta =/
Esim. Ainakin novellen sitruuna kivennäisvettä saa suuhygienistini mukaan juoda vapaasti vaikka kuinka paljon, kun sitruuna ei ole sitruunahapon muodossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoittaa happamat juomat aterian yhteyteen. Ongelmat tulevat siitä, kun jengi hörppii noita pitkin päivää
Ei, ei ja ei. Tätä hammaslääkärit jaksavat painottaa ja itse tein juuri noin ja voin kertoa, että tuhossa kestää pitkään, mutta se tapahtuu väistämättä ja siinä vaiheessa kun sen itse huomaa, on jo myöhäistä. Totaalinen happamien juomien välttäminen on se, mistä on hyötyä.
Tiiättekö muuten kuinka paljon yhden kivennäisvesilitran tuottamiseen menee puhdasta vettä? Eika epäekologinen juoma.
Kyllä hiilihapollinen vesi voi aiheuttaa eroosiota hampaissa koska se on hapanta (hiilihappo), mutta jos vesi on maustamatonta niin se on lievästi hapan. Tosin mitään tutkimuksia ei ole tehty ns. ihmiskokeilla, joten emme tiedä miten haitallista kivennäisvesi on eri ihmisille, koska syljen koostumus yms. vaihtelevat.
Se tiedetään, että varsinkin sitruunalla ja limella maustetut kivennäisvedet ovat lähes yhtä happamia kuin appelsiinimehu.
Lisäksi hiilihapollisen juomat voivat aiheuttaa oireita, jos sairastaa närästystä, refluksia tai ärtynyneen suolen syndroomaa.
Eli tyypillinen av-ketju taas. Ensin ap puhui paskaa ja idioottilauma komppasi kunnes vaikeni tajuttuaan olleensa väärässä. :D Seuraavaksi varmaan alkaa saivartelu. "Siitä hiilihaposta minä, en sokerittomuutesta lainkaan..." :D
No, mistä ne urbaanit legendat aina lähtee..??