Onko itsetehty smoothie epäterveellistä?
Jos siihen laittaa esim banaania, omenaa, mansikoita, maustamatonta kaurajugurttia ja kauramaitoa?
Kommentit (15)
On epäterveellistä. Vie ongelmajätelaitokseen, jos sinulla sellaista on. Ei saa kaataa vessanpönttöön.
Ei, eikä se kaupankaan ole ellei ole tukevasti sokeroitua laatua.
Smoothieista joskus varoitellaan lähinnä siksi, että jotkut luulevat niiden olevan kaloreiltaan tosi kevyitä ja juovat niitä paljon. Oikeasti tukevassa smoothiessa voi olla aika paljonkin kaloreita mikä täytyy sitten huomioida muussa ruokavaliossa ainakin jos on paino-ongelmia. Eli niihin kuuluu suhtautua enemmänkin ruokana kuin juomana kalorimääränsä takia.
Sehän riippuu ihan siitä, mitä siihen smoothieen laittaa. Helposti siihenkin kertyy kaloreita ja sokeria aika paljon, jos käyttää valmiita mehuja tai maustettuja jugurtteja yms.
Aika hiilaripitoinen mutta ihan ok jos nautit protskua muilla aterioilla etkä saa muuten paljon sokeria (herkut, hedelmät etc.)
Ei ole olemassa "epäterveellistä" tai "terveellistä" ruokaa. Kaikki riippuu siitä kuka olet, mikä on elämäntyylisi, mitkä terveysongelmasi, mikä on ruokavaliosi ja ruokarytmisi, jne.
Smoothien koostumus ja ainesosien määrät ja laadut jäivät sulta kertomatta, ym. lisäksi, joten vaikea arvioida annoksen kaloreita. Sitten tulee se, että miten smoothieta käytät: onko se koko ateria vai jälkiruoka?
Jos smoothien on tarkoitus olla aamupalan korvaava juoma, siinä pitää olla tiivistettynä paljon vitamiinejä sekä hivenaineita ja parhaimmillaan proteiinia, hiilareita ja rasvaa ja tarpeeksi kaloreita ollakseen ateria.
Sen lisäksi moni kuvittelee smoothieiden olevan "laihdutusruokaa", vaikka smoothieissa on yleensä aika paljon kaloreita ja moni hämääntyy yleensä juomista, niiden kuvitellaan olevan "kevyempiä" kuin kiinteä ruoka, vaikka itseasiassa neste painaa enemmän ja muussattu aines on energiatiiviimpää.
Määrittelen terveellisyyden ruuan sisältämien vitamiinien, antioksidanttien ja hivenaineiden määrällä.
Kaloreilla ja terveellisyydellä ei ole mitään yhteistä.
Turhat ravintoaineettomat ruuat ovat turhia (paitsi joskus nautinto esim.suklaasta aiheuttaa mielihyvää joka auttaa stressissä, on ehkä elämässä tärkeä kahvihetki jonka avulla jaksaa vaikka itse kahvi ei olisikaan suklaineen terveellistä)
Miksi vetää kaikki sileeks ja nauttia nesteenä kun nuo ainekset täyttävät vatsan paremmin kokonaisina? Mä en käsitä tätä helkatin pirtelöbuumia. Kaikkihan tietää että appelsiinitkin on parempi nauttia hedelmänä, ei mehuna. Nyt niitä valoja päälle!
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen laittaa esim banaania, omenaa, mansikoita, maustamatonta kaurajugurttia ja kauramaitoa?
Tosi herkullista ja terveellistä. Omena on vaan vähän kirpeää, joten kokeile ensin pienellä määrällä ja muutenkin kannattais kaikkien (ainakin hedelmien) olla riittävän kypsiä, koska mausta tulee parempi ja koostumus on terveellisempi. Tietenkin jugurtissa on lisättyä sokeria, ni ei sillee maku kärsi, jos ei oo nii kypsiä. Lisäksi ois hyvä saada myös mineraaleja samalla, ni 'tummanvihreitä' ois hyvä saada ees vähän mukaan. Lehtikaali paras ja/tai esim. luomu Chlorella, vehnänoras, tms.. Entistä terveellisempää saa mistä vaan smoothiesta, kun laittaa sekaan vähän(?) luomu inkivääriä ja l.valkosipulia ja vielä vaikka l. kurkumaa.. 😊🍌🍓🍎🍏
Päinvastoin. Itsetehdyssä ei ole piilosokeria eikä turhia kaloreita.
Nro 8; kaikki eivät pidä hedelmien koostumuksesta sellaisenaan. Esim minä. Appelsiinit maistuu aina sitkeiltä, päärynät karvailta (harvoin saa tarpeeksi kypsiä), banaani limaiselta, mustikat happamilta jne. Smoothiessa taivaallisilta!
Ainahan se riippuu siitä, mitä siihen smoothieen laitetaan.
Usein se varoittelu johtuu siitä, kun ihmiset alkaa heittelemään sinne smoothieeseen suklaata, jäätelöä, rasvaista maitoa, sokerijugurtteja ym. jossain ohjelmassa joku mies ihmetteli lihomistaan, mutta laittoi smoothieeseen suklaata, pähkinävoita ja lusikallisen jäätelö tuomaan 'makua'.
GreenGlow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi herkullista ja terveellistä. Omena on vaan vähän kirpeää
Makunsa kullakin. Minun makuuni kokonaisuus kuulostaa ällöttävän makealta, ja kroppa huutaisi suolaa.
Mitä terveellisyyteen tulee, niin proteiini- ja rasvamäärä jää kovin pieneksi. Vihreitä vihanneksia lisäisin myös. Muuten ihmettelen, miksi pitää juoda jotain mössöä, kun hampaatkin on olemassa. Vai onko? Mutta sillä nyt ei ole terveellisyyden kanssa enää tekemistä.
Riippuu tietty oletko korvaamassa ateriaa, välipalaa vai onko tämä vain jälkiruokana tai ns. terveellisempänä herkkuna.
Jos korvaat ateriaa/välipalaa tällä niin kannattaa miettiä aina että saat hyviä hiilareita, tarpeeksi proteiinia sekä hyviä rasvoja. Hiilareita saa esim. puurohiutaleista, marjoista, hedelmistä (kohtuudella)... Proteiinia vaikkapa perus rahkasta, jugurtista (maustamaton), soijarouheesta tai jostain kasviperäisestä (soija, kaura ym. jugurtit/rahkat) ja saahan proteiinia myös jos laittaa maitoa nesteeksi (itse suosin punaista tai tumman sinistä luomumaitoa).
Hyviä rasvoja löytyy esimerkiksi pähkinöistä, avokadosta, siemenistä (itse laitan noin 10g).
Tulipa paasausteksti mutta minusta on hienoa että ihmiset yrittää muuttaa edes pieniä asioita ruokavaliostaan terveellisemmiksi ja ottavat selvää asioista:)
Ihan hyvältä kuulostaa, tosin jättäisin itse tuon jugurtin pois. Usein hedelmät, varsinkin banaani ja muut mössömäiset hedelmät tuovat sellaista kermaista, paksua suutuntumaa, joten iisisti jugurtin kanssa.
Ja siis niin, mieti tosiaan, että kuinka paljon sitä kamaa on ennenku ne on vedetty sileeks, ja suhteuta siihen, kuinka smoothie kannattaa juoda. Eli jos teet ison, tukevan smoothien, johon tulee paljon ainesosia, on se ateria. Jos teet pienen ja "ohuen", voi sitä pitää välipalana.
Plus käytä mielellään aina sokerittomia tuotteita ja maista, ennenkuin lisäät mitään makeuttajaa. Tarkista myös kasvimaitojen sokerit, niitäkin kun on montaa sorttia... Aluks munkin suussa moni smoothie maistui kitkerältä tai kirpeältä, ja oli pakko lisätä vähän hunajaa tai jopa sokeria. Jossain vaiheessa lopetin makeutuksen, kun aloin tarkkailla ruokatottumuksiani, ja irvistellen join smoothieni. Nykyään riittää, kun seassa on vähän mansikkaa tai päärynää tai banaania tai muita makeita juttuja. Esim. taateleilla saa luonnollista makeutta tosi helposti, jos sitä kaipaa.
Mä syön smoothieta aamupalana siksi, että se on helppo syödä autossa. Työmatkani on tunnin pituinen, joten mieluusti syön vasta autossa. Yleensä laitan rahkaa, marjoja, joskus hedelmää, joskus esim kookoshiutaleita. Ei sokeria tai sokeroituja mehuja tai keittoja.
Kuulostaa hyvältä ja terveelliseltä, kelpaisi minulle. Katso kuitenkin kuinka sokeripitoista se jugurtti on.