Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvisruokavalio ja aamupala

Vierailija
29.03.2017 |

Kertokaa ehdotuksia kasvisruokavaliota aloittelevalle. Nyt olen syönyt aamulla tattari-/hirssi-/kvinoapuuroa aamuisin ja usein iltaisin, lisänä pari tattarinäkkäriä hummuksella.

Olen jättänyt kotimsiset viljat pois lukuunottamatta kauraa, mutta sekin pitänee jättää pois koska maha tuntuu kipeytyvän. Soija sekoittaa mahan ihan kunnolla.

Päiväruuat ei ongelma, mutta aamuihin tahtoisin lisää vaihtoehtoja. Löytyisikö täältä kivoja, hyväksi todettuja ehdotuksia? Menen samalla googlailemaan mitä löytyy.

Pyrin siis olemaan käyttämättä kaikkia eläinperäisiä tuotteita.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo puurot voisi tehdä välillä tuoreversioina marjojen ja pähkinöiden kanssa. Karppileipäkin voisi sopia, sellainen mantelista tehty.

Vierailija
2/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis smoothiet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo puurot voisi tehdä välillä tuoreversioina marjojen ja pähkinöiden kanssa. Karppileipäkin voisi sopia, sellainen mantelista tehty.

Tuo karppileipä kuulostaa hyvältä. Suurimmassa osassa niistä joita olen tehnyt on kuitenkin vähintään kananmunaa. Useissa turkkilaista jugurttia ja juustoa. Onko ehdottaa täysin munatonta ja maidotonta vaihtoehtoa? Kiitos vinkeistä! Tuorepuuroon pitää tutustua tarkemmin.

Ap

Vierailija
4/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis smoothiet

Tämä oli hyvä idea! Kiitos! Pitää googlata smoothieohjeita. :)

Ap

Vierailija
5/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteenasi on ilmeisesti syödä vegaanisesti, mutta olet aloittelija, sinulle ei käy kotimaiset viljat eikä soija. Hieno tavoite, mutta ison muutoksen aloittaminen voi olla kovin hankalaa, ja pohtisinkin, säilyttäisinkö ruokavaliossa vaikkapa maitotuotteita, kunnes rutiini ja tuntuma gluteenittomaan vegaaniruokaan paranee.

Tärkeintä on miettiä, että makroravinteet ovat tasapainossa. Eli proteiinin, hiilarin ja rasvan suhde on balanssissa. Aamupalalle sopivat puurojen lisäksi vaikkapa avokadosmoothie tai -leivät tai kasvispohjaiset jugurtit. 

Pidä huolta, että ruokavaliossasi on joka päivä palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja muita hyviä proteiinin ja rasvan lähteitä. Soijatuotteita kannattaa vielä testailla - joillakin soijarouhe kipeyttää vatsan, mutta soijamaito sopii.

Vierailija
6/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteenasi on ilmeisesti syödä vegaanisesti, mutta olet aloittelija, sinulle ei käy kotimaiset viljat eikä soija. Hieno tavoite, mutta ison muutoksen aloittaminen voi olla kovin hankalaa, ja pohtisinkin, säilyttäisinkö ruokavaliossa vaikkapa maitotuotteita, kunnes rutiini ja tuntuma gluteenittomaan vegaaniruokaan paranee.

Tärkeintä on miettiä, että makroravinteet ovat tasapainossa. Eli proteiinin, hiilarin ja rasvan suhde on balanssissa. Aamupalalle sopivat puurojen lisäksi vaikkapa avokadosmoothie tai -leivät tai kasvispohjaiset jugurtit. 

Pidä huolta, että ruokavaliossasi on joka päivä palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja muita hyviä proteiinin ja rasvan lähteitä. Soijatuotteita kannattaa vielä testailla - joillakin soijarouhe kipeyttää vatsan, mutta soijamaito sopii.

Kiitos kovasti viestistä ja tiedoista. Pohdin asiaa. :)

Ap

Vierailija
7/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin,että viljatuotteet eivät sovi?Siis aivan oikeasti?Ne ovat vegaaniruokavalion kulmakivi,lue vaikka vegaaniliiton sivuilta.En suosittele vegaaniruokavaliota jos et voi syödä kaikkia siihen kuuluvia ruoka-aineita,koska seon itsessään rajoittunut,eikä sitä ole hyvä enempää rajoittaa.

Soija tuotti itselle aluksi vatsavaivoja,mutta vatsa tottui.On myös mantelimaitoa ja kauramaitoa ja joissain on enemmän kalsiumia,kuin lehmänmaidossa.

Itse tykkään tehdä itse guacamolea ja laittaa ruisleivälle.On hyviäkin kaura-ja soijajugurtteja,mutta jos et voi kumpaakaan syödä,niin...pelkkä smoothie on aika kevyttä,mitenhän jaksat....

Mehuja tietty...mutta...

Harkitse oikeasti jos sulla on rajoitteita tai ala vähittelen tuomaan niitä ruokavalioon jos olet ollut pitkään gluteenittomalla,sillähän on yks ja toinen myös turhaan.

Vierailija
8/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ai niin.Spirulinasta saa B12-vitamiiniä eli ei ole vain eläinperäisissä tuotteissa,vaikka jopa lääkärit väittää.Chiassa on enemmän omegoita,kun kalassa.Kvinoa muuten,se ei ole vilja,vaan kasvi ja paljon proteiinia.

Vierailija
9/9 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin,että viljatuotteet eivät sovi?Siis aivan oikeasti?Ne ovat vegaaniruokavalion kulmakivi,lue vaikka vegaaniliiton sivuilta.En suosittele vegaaniruokavaliota jos et voi syödä kaikkia siihen kuuluvia ruoka-aineita,koska seon itsessään rajoittunut,eikä sitä ole hyvä enempää rajoittaa.

Soija tuotti itselle aluksi vatsavaivoja,mutta vatsa tottui.On myös mantelimaitoa ja kauramaitoa ja joissain on enemmän kalsiumia,kuin lehmänmaidossa.

Itse tykkään tehdä itse guacamolea ja laittaa ruisleivälle.On hyviäkin kaura-ja soijajugurtteja,mutta jos et voi kumpaakaan syödä,niin...pelkkä smoothie on aika kevyttä,mitenhän jaksat....

Mehuja tietty...mutta...

Harkitse oikeasti jos sulla on rajoitteita tai ala vähittelen tuomaan niitä ruokavalioon jos olet ollut pitkään gluteenittomalla,sillähän on yks ja toinen myös turhaan.

Viljoja on muitakin kuin ne kotimaiset eli vaihtoehtoja löytyy, vaikka se tuleekin kalliimmaksi.

Suosittelen aamupirtelöitä. Itse syön sellaisen joka aamu. Siinä on mangoa, tyrniä, mustikoita, lehtikaalia, pellavasiemenrouhetta, kaakaota, kanelia, papuja sekä mantelimaitoa. Pavut tuovat siihen täyteläisyyttä ja proteiinia. Ei maidtur läpi. :)