onko kesätöiden saaminen tosiaankin näin vaikeaa?
Haluaisin kysyä teidän muiden kokemuksia kesätöiden saamisesta nykyään.
Minulla on eräs yliopistossa opiskeleva miespuolinen sukulainen, joka on 22--vuotias, eikä hän ole ikinä ollut missään töissä, eikä hän ainakaan toistaiseksi ole löytänyt ensi kesäksikään töitä. Mietin vaan, että onko tosiaan näin vaikeaa löytää edes kesäksi töitä ? kun itse olin opiskeluaikana jo tuossa vaiheessa menossa toista kesää oman alan töihin. Tosin tämä sukulaiseni on töiden suhteen Aika valikoiva eikä edes ole etsinyt kesätöitä toisilta paikkakunnilta.
Alkaako tämä olla jo yleinen ilmiö, että Yliopistolta valmistuu 24-vuotiaita maistereita jotka eivät koskaan ole olleet missään töissä?
Kommentit (6)
Olin joskus puhelinmyyjänä ja meille tuli töihin 31-vuotias maisteri, joka oli elämänsä aikana ollut yhden viikon kaupungilla kitkemässä rikkaruohoja. Ei se tuolla puhelinmyynnissäkään viikkoa kauempaa viihtynyt.
onko sulla av-palstalla haku päällä.
Riippuu varmaan vähän alasta, mitä opiskelee. Opettajaopiskelijoiden on hankala löytää kesäksi oman alan töitä, jollain raksalla kesä on taas sesonkiaikaa ja noususuhdanteessa töitä riittää halukkaille hyvinkin.
Kyllähän tuo on aika vaikeaa, kun miettii nuorten työnhakijoiden määrää suhteutettuna työpaikkoihin. Itse olen myös 22-vuotias yliopisto-opiskelija, ja kolmena edellisenä kesänä ollut töissä, joten jonkinlaista työkokemustakin siis on. Tälle kesälle hain kolmelle eri paikkakunnalle töihin lukuisiin ja taas lukuisiin paikkoihin, ja vain yhdestä tuli edes haastattelukutsu, mutta tämäkään ei poikinut työpaikkaa. Ja mitenkään nirso työnhakija en ollut, vaan hakemuksia lähti kaikkialle hautausmaista oman alan harjoittelupaikkoihin, ravintoloihin, kauppoihin, seikkailupuistoihin ym. Hakijoita vain on luultavasti liikaa, ja jotkut jäävät ilman.
Riippuu alasta ja työpaikastakin aika paljon. Jos joillakin aloilla ja työpaikoilla on YT:t päällä ja vaikea saada työtä kokopäiväisten työntekijöidenkin, niin sitä voi sitten miettiä, että kuinka todella pienet kesätyömahdollisuudet silloin on niillä samoilla aloilla tai työpaikkoilla.
Toisten paikkakuntien poisjättämisen työnhausta on mielestäni ymmärrettävää, mikäli kulkuyhteydet sinne ja takaisin ovat vaikeat tai kenties lähes olemattomat, tai jos sieltä ei ole mahdollista saada asuntoa (kohtuuhintaista sellaista, koska tuskinpa opiskelija rahameressä uiskentelee) kesätöiden ajaksi. Niin, tokihan tuo rajoittaa kesätyömahdollisuuksia, mutta mitäpä tuossa voi paljon tehdäkään, jos ei ole kulkuyhteyksiä tai jos ei saa asuntoa.
Pääseekö edes haastatteluun? Eikö osaa antaa siellä hyvää kuvaa itsestään?
Valikoiva ei kannata olla jos on nuori ja kesätöitä vailla. Ei työnantajatkaan tykkää, että joku kokematon tulee snobbailemaan ja sanelemaan sääntöjä mitä tekee ja milloin. Omille nuorilleni olen sanonut että reippaasti ja hyvin tekevät kaikki tehtävät mitä annetaan ja ovatkin kesätöitä löytäneet.