Onko normaalia että n.3v lapsi ei nosta katsettaan älypuhelimesta vaikka ohitse ajaa poliisi ja paloauto pillit päällä"
Kaupungilla nähtyä. Pojan katse pysyi tiukasti älypuhelimessa.
Kommentit (3)
Riippuu lapsesta. Toista kiehtoo paloautot, toista pelaaminen. Myös sillä on merkitystä, miten helposti lapsi kykenee uppoutumaan pelaamiseen.
3v voi pelata esimerkiksi Pokemonia.
Ärsyttää aloitukset, joissa lähtökohtaisesti suhtaudutaan negatiivisesti pelaamiseen ja älylaitteisiin. Aika mustavalkoinen tapa ajatella.
Sanoisin, että on normaalia. Mutta epänormaalia on, että vanhemmat eivät tee asialle mitään. Olen vanha kalkkis ja olen sitä mieltä, että suuri osa vanhemmista on aivan kädettömiä lastensa digilaitteiden käytön rajoittamisessa. Laitteet koukuttavat ihan eri tavalla kuin joku muu kiva tekeminen, vaikka vaikeahan niitä leikkejäkin on välillä jättää kesken. Olen sivusta seurannut kuopukseni koulukavereiden zombie-elämää mm. älypuhelimien kanssa ja todennut, että eivät todellakaan edes huomaa, jos kaveri poistuu paikalta jne. Murrosikäisen esikoisemme tietokoneessa on nykyisin aikalukko, koska tietokonepelit veivät täysin mukanaan. Nyt olen luultavasti tuhonnut hänen tulevan uransa e-urheilijana, kun saa pelata "vain" muutaman tunnin päivässä, eikä tämäkään aika sijoitu yöhön, mutta sain takaisin pojan, joka osaa ja ehtii tehdä muutakin. Toki ihmiset koukuttuvat eriasteisesti, eikä laitteista tule kaikille ongelmaa (vaikka väitän, että ongelma on paljon useammalla kuin yleensä myönnetään), mutta luulen, että digilaitteet ovat sellainen "megaärsyke" aivoille, että ei tarvitse olla mitenkään ongelmainen ja heikko ihminen koukuttuakseen. Niin voi käydä kenelle vain. En testaisi 3-vuotiaalla.
Ei ole normaalia. Minkä takia sen ikäisellä on (äly)puhelin?