Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro yksinkertaisimmasta tietämästäsi yliopistosta valmistuneesta

Vierailija
28.03.2017 |

Vertauskuvallisesti voisi sanoa, että jos kääntäisi minkä tahansa tv- tai radiokanavan päälle ihan milloin hyvänsä, voisi olla melko varma, ettei ymmärrä asiasta mitään eikä ole kiinnostunut ottamaan selvää.
Uutiset eivät ole koskaan kiinnostaneet, alan ulkopuoliset asiat ovat turhia ja vievät asiat olennaisesta. Hän ei tunne maamme tai maailman historiaa. Kaikki asiat ja ongelmat tuntuvat tulemaan uusina vastaan. Päätöksentekoprosessit ja politiikka sekä suomalaiset puolueet ja niiden tavoitteet ovat täysin vieraita ja ei osaa sanoa, mitä asioita hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluu, koska muut ihmiset ja elämäntavat pienen pienen kuplan ulkopuolella eivät ole koskaan kiinnostaneet.
Työt hoitaa hyvin, ei siinä mitään.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollainen myös. Olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja kyllä pätevä työssäni. Tuollaiset ihmisiin ja yhteiskuntaan liittyvät asiat ei ole vaan koskaan ollenkaan kiinnostaneet.

Vierailija
2/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-entinen äidinkielen opettajani - muistan, että minulle 12-vuotiaalle, oli suoranainen järkytys tajuta, että opettajakin voi olla nolostuttavan typerä. Ja tämä nainen oli - nolostuttavan typerä, mutta äidinkielen termit ja kieliopin hän osasi kuin vettä vain. En tiedä, onko se lohdullista vai pelottavaa, että niinkin typerät ihmiset voivat kouluttautua pitkälle.

- perhetuttuni, joka on psykologi koulutukseltaan. Ei ole mikään ruudinkeksijä ja hänellä on myös olematon yleissivistys. Mutta rahakas suku ja pyrkyryyttä, ja harvoinpa yliopistokoulutuksen saaneelta kysytään niitä arvosanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt sitten jotain yksinkertaisuutta? Mun mielestä ei. Ilmiselvästi hän kykenisi ottamaan selvää asioista, jos ne kiinnostaisivat. Ap:sta tuli kyllä ruma kuva...Oletko kateellinen vai mikä risoo?

Vierailija
4/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen on ihminen, joka tekee tällaisesta aiheesta keskustelun. Ei taida paljon pyöriä sellaisen ihmisen pääkopan sisällä.

Vierailija
5/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ap:n ajatus nyt tässä oikein on? Sinusta saa todella yksinkertaisen kuvan, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

Vierailija
6/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen on ihminen, joka tekee tällaisesta aiheesta keskustelun. Ei taida paljon pyöriä sellaisen ihmisen pääkopan sisällä.

Hassua. Aloituksessa ei mielestäni otettu mitään kantaa kuvaillun henkilön ihmisarvoon tai muutenkaan ollut mitään syytä närkästyä.

Erikoista on, että koulutettu ihminen ei näe mitään arvoa muulla kuin omalla tekemisellään.

Vierailija
7/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ihmiset ovat tähän aikaan tekemässä jotain kehittävää ja arvokasta.

Ne yksinkertaiset roikkuvat täällä AV:lle natisemassa ja mollaamassa tuttaviaan ja leimaamassa ammattikuntia.

Vierailija
8/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne yksinkertaiset roikkuvat täällä AV:lle natisemassa ja mollaamassa tuttaviaan ja leimaamassa ammattikuntia.

"Ne"? Täällähän sinäkin olet eli et liene fiksu ihminen omasta mielestäsi.

Vierailija
9/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö päässyt itse yliopistoon? Vai mistä moinen aloitus? Eiköhän kaikilta aloilta ja kaikilta kouluasteilta valmistu näitä tietämättömiä sekä myös niitä tosi fiksuja.

Vierailija
10/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö päässyt itse yliopistoon? Vai mistä moinen aloitus? Eiköhän kaikilta aloilta ja kaikilta kouluasteilta valmistu näitä tietämättömiä sekä myös niitä tosi fiksuja.

Korkeakoulutettujako pitäisi vain kehua? Elämästähän tässä keskustellaan, niin kuin yleensäkin palstalla.

Vierailija
11/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ne"? Täällähän sinäkin olet eli et liene fiksu ihminen omasta mielestäsi.

En olekaan. Olen realisti ja ymmärrän, että roikun täällä epäonnistumisen seurauksena. Miksi jokaisen ihmisen pitää kuvitella olevansa huippuälykäs taivaanlahja, vaikka eivät selvästi sitä ole? Tällaisten keskustelujen tekemiseen en ole vielä vajonnut, mutta aika näyttää.

Vierailija
12/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-entinen äidinkielen opettajani - muistan, että minulle 12-vuotiaalle, oli suoranainen järkytys tajuta, että opettajakin voi olla nolostuttavan typerä. Ja tämä nainen oli - nolostuttavan typerä, mutta äidinkielen termit ja kieliopin hän osasi kuin vettä vain. En tiedä, onko se lohdullista vai pelottavaa, että niinkin typerät ihmiset voivat kouluttautua pitkälle.

- perhetuttuni, joka on psykologi koulutukseltaan. Ei ole mikään ruudinkeksijä ja hänellä on myös olematon yleissivistys. Mutta rahakas suku ja pyrkyryyttä, ja harvoinpa yliopistokoulutuksen saaneelta kysytään niitä arvosanoja.

Ihan semiohiksena voisin mainita, että psykaa lukemaan ei kyllä mikään debiili pääse. Ihmisille tulee usein yllätyksenä, että syntyjen syvien pohtimisen asemesta pääsykoekirjat ovat itse asiassa tilastotiedettä. Kukaan oikeasti hölmö ei voi läpäistä psykan pääsykokeita, semminkin kun sisäänpääsyprosentti on aika alhainen.

Kuulostat kateelliselta. Ei niitä tenttejä rahalla läpäistä ja pyrkyryys saattaapi olla ihan tavallista ahkeruutta ja kunnianhimoa.

Vierailija
13/15 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mennee ehkä hieman ohi aiheen, mutta joskus minusta tuntuu, että olen ollut "fiksuimmillani" tai kuinka tämän sanoisi -parhaiten perillä asioista- joskus noin 17 -vuotiaana. Silloin tiesihyvin monelta alalta jotain, kun koulu (tuolloin lukio)  vaati ja edellytti sitä, ainakin hieman ja omalta mieleltään oli herttaisen mustavalkoinen; kun halusi uskoa -tuolloin tietää.- mitä elämässä pitää ja tulee tehdä.

Mitä enemmän olen opiskellut niin sitä vähemmän minusta tuntuu, että on asioita, joista uskallan sanoa, mitään varmaksi. Monia aiemmin (ulkoa) osaamiani asioita olen yksinkertaisesti saattanut unohtaa ihan vain siksi, etten ole sitten lukio -vuosien juurikaan joutunut käyttämään niitä taitoja, tai yksittäsempiä tietoja, jotka rakentuivat ja  aiemmin muodostivat sellaisia kokonaisuuksia kuin vaikka historia, biologia tai vaikka matematiikka.  Sen sijaan ne ovat nykyisin pienessä mielessäni pienempinä ja toiset isompina palasina.

Jos minun nyt vaikkapa pitäisi ratkaista yhdeksännen luokan matematiikan koe, niin varmaan selviäisin siitä, mutta en menisi vannomaan, että saisin siitä täydet pisteet. Sama pätee myös varmaan lähes kaikkiin niihin kouluaineisiin, joita en yläasteen (nyk. yläkoulun)  tai lukion jälkeen ole oikeastaan aktiivisesti tarvinnut jatko-opinnoissani, saati muissa puuhissani, arjessani. - Silti on kiva ajatella, että ehkä ne palautuisivat tai ainakin osa niistä palautuisi mieleeni jos nyt täytyisi alkaa -syystä tai toisesta- opettelemaan uudestaan jotain niistä vanhoista kouluaineista. Ja ehkä ne ovat myös toimineet myös huomaamattani tukenani kun olen myöhemmin opiskellut, vaikka en itse ole aina aktiivisesti tiedostanut niiden tukea.           

Vierailija
14/15 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse! Kulutin yliopistossa monta vuotta yli tavoiteajan, oppimatta oikeastaan mitään hyödyllistä. Sitten lähdin idioottina vielä tekemään jatko-opintoja, uskoen että väitöskirja tekisi minusta lopultakin ammattilaisen omalla alallani ja avaisi oven työmarkkinoille (en siis todellakaan väitä että kaikki tohtorikoulutettavat olisivat tehneet tyhmän valinnan, omalla alallani nykytilanteessa ja omalla luonteellani se oli vain todella hölmö ratkaisu). Nyt olen lopulta tajunnut jättää akateemiset haaveet ja suunnata käytännön töihin.

Olin siis vuosikausia todella yksinkertainen - vaikka kaikki sanoivat ettei alalla ole töitä, jatkoin vain opiskelua uskoen mantroihin "opiskelu kannattaa", "kannattaa se tutkinto nyt loppuuntehdä, kun on jo melkein valmis" ja "kyllä korkeakoulututkinto on aina korkeakoulututkinto". Nyt kun on valmistunut akateemiseksi työttömäksi, tuntuu että arvokkaampi "koulutus" olisi ollut vaikka hygieniapassi!

Anteeksi katkeruus, tarkoitus ei ole mollata yliopistoja tai viedä kenenkään opiskeluintoa, pidän vain rehellisesti itseäni aika hemmetin yksinkertaisena :D

Vierailija
15/15 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi Halla-aho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi