Puolen vuoden aikana maakunnassamme on ollut vain yksi koulutukseni mukainen työpaikka auki. Siihen tuli 80 hakemusta.
Joo, en päässyt edes haastatteluun. Taitaa olla alanvaihto edessä.
Kommentit (11)
Tai muutto. Aika heikostihan tuossa on tsäänssejä. Ikäväähän se on mutta ei siinä paljoa muutakaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä johtopäätös. Jos oman alan töitä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla eikä kysyntää yrittäjänä tarjottavalle palvelulle, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin opiskella uusi ammatti.
Ei se auttamatta tarkoita, että pitää opiskella uusi ammatti. Omaa osamistaa voi muullakin tavalla soveltaa.
On myös työpaikkoja, jotka ei vaadi alakohtaista koulutusta.
Jos työtilanne on tuo, niin töitä pitää etsiä muulta alalta tai muualta. Ikävä tosiasia.
Minä ratkaisin asian menemällä töihin naapurimaakuntaan. Työmatkaa peräti 30 km suuntaansa, mutta kyllä sen kestää.
Täällä sama. 2 paikkaa ollu auki viimisen 1,5 vuoden aikana. Molemmissa pääsin haastatteluun, mutta en saanut paikkaa. :(
Joskus tuntuu, että kaikki ihmiset ovat jotain hävittäjälentäjiä tai vastaavia spesialisteja. Se oma ala tuntuu olevan niin tarkka ja lukkoon lyöty. Itse kun olen opiskellut kauppatieteitä, niin asian hahmottaminen on vähän vaikeaa. Oma ala kun voi olla käytännössä mitä tahansa. Toki on opiskelukavereita, joiden oma ala on olevinaan esimerkiksi vain markkinointia vakuutusyhtiössä koska se sattui olemaan ensimmäinen oikea työpaikka, mutta tuo on samanlaista omaan jalkaan ampumista kuin jos työtön rekkakuski ilmoittaisi, ettei voi ajaa kuorma-autoa koska on rekankuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että kaikki ihmiset ovat jotain hävittäjälentäjiä tai vastaavia spesialisteja. Se oma ala tuntuu olevan niin tarkka ja lukkoon lyöty. Itse kun olen opiskellut kauppatieteitä, niin asian hahmottaminen on vähän vaikeaa. Oma ala kun voi olla käytännössä mitä tahansa. Toki on opiskelukavereita, joiden oma ala on olevinaan esimerkiksi vain markkinointia vakuutusyhtiössä koska se sattui olemaan ensimmäinen oikea työpaikka, mutta tuo on samanlaista omaan jalkaan ampumista kuin jos työtön rekkakuski ilmoittaisi, ettei voi ajaa kuorma-autoa koska on rekankuljettaja.
Vaihtaisin boldattuun kohtaan "kaikki työnantajat". Haetaan jotain yli-ihmistä, koska on vara valita. Monella alalla on niin paljon työttömiä, että on mahdollista hioa koulutus- ym vaatimukset huippuunsa. Ei tarvitse valita ketä tahansa...
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisin asian menemällä töihin naapurimaakuntaan. Työmatkaa peräti 30 km suuntaansa, mutta kyllä sen kestää.
Joko asut ihan kuntarajalla tai siellä on todella pienet maakunnat. Täällä saa körötellä reilusti yli 100 kilometria ja vielä ollaan omassa maakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt on kyllä sellaiset työmarkkinat, että kyllä ne vaan haluaa niitä spesialisteja. Kun on työkokemusta 20 vuotta ja se on suunnilleen koostunut markkinoinnista, niin kyllä se oma ala on markkinointia. Voihan sitä koittaa hakea johonkin laskentatoimen hommaan, mutta siinä sun hakemuksen edessä on 25 sellaista, joiden "oma ala" on just eikä melkeen sitä laskentatoimea.
Jos vakuutusyhtiö hakee markkinointipäällikköä, niin voi olla aivan sata varma, että hakijoiden joukossa on 20 sellaista henkilöä, joilla on kokemusta vakuutusalalta ja kymmenen sellaista, jolla on kokemusta nimenomaan vakuutusalan markkinoinnista.
Kyllä minäkin olen hakenut aivan laidasta laitaan paikkoja, mutta koska työkokemus on muovautunut tiettyyn osaamiseen, niin todennäköisyys työllistyä juuri siihen ruutuun on suurin. Juuri siitä syystä, että jokaiseen hommaan on niin paljon hakijoita, että aina löytyy juuri se yksi spesialisti (tai ainakin lähelle) jota etsitään.
Rekkakuski voi aivan varmasti hakea kuorma-autonkuljettajan paikkaa. Mutta edellä on vaan todennäköisesti kymmenen muuta, jotka on koko työuransa kuljettaneet just sitä kuorma-autoa, joten todennäköisyys tulla valituksi on aika pieni.
Järkevä johtopäätös. Jos oman alan töitä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla eikä kysyntää yrittäjänä tarjottavalle palvelulle, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin opiskella uusi ammatti.