Mun äidinkielen ylioppilaskirjoitukset meni huonosti. Miten tästä eteenpäin?
Alustavan arvostelun perusteella niin huonosti, että voi odottaa jotain arvosanaa B.
Miten tästä eteenpäin? En usko että uudestaan kokeilemalla menee yhtään sen paremmin.
Kommentit (11)
B on ok. Ole iloinen ettei tule I-.
Tärkeintä että pääsee läpi. Myöhemmin voi käydä sitten korottamassa. Tai sitten yrität muista saada entistä paremmat.
Aika moni saa äidinkielestä B:n, ei se maailmaa kaada. Ja B:n yleisarvosanallakin on menty vaikka oikikseen. Tsemppiä!
Ei tuossa ole juhlimista, mutta saatpahan lakkisi. Jos kovasti hiertää, treenaa kesällä ja uusi koe syksyllä. Tuskin jatko-opiskelupaikka on tuosta kiinni, eikä kukaan kysele arvosanojasi lukion jälkeen.
Minä kirjoitin aikoinaan äidinkielestä c:n, kuten myös miehenikin. Hyvin on silti molemmilla mennyt, itse kohta maisteri ja mies tekee väitöskirjaa :) Pääasia, että menee lopulta läpi ja valmistuu! Toki ymmärrän, että harmittaa, varsinkin jos tietää pystyvänsä parempaan ja lukion kurssien arvosanat ovat olleet hyviä. Jos tiedät, mihin haluat lukion jälkeen, niin sitten vaan kohti pääsykokeita.
Aika surkeaa saada alle M mistään kokeesta. t. LLLLE rivi
Korota arvosanaa seuraavalla kerralla? Pidä myös mielessä, ettei maailma kaadu B:n arvosanaan ja että viiden vuoden päästä ketään ei varmaan kiinnosta paskan vertaa mitä kirjotit tai et kirjottanu. Tiedätkö jo mihin haluat opiskelemaan?
Itse aikoinaan kirjotin äikästä C:n eikä se hidastanut minua lainkaan. Pääsin opiskelemaan sinne minne halusin ja enää tuolla arvosanalla ei ole hittoakaan väliä.
Läpi meni, ei siis huolta.
Jos taas haluat kehittää äidinkielen taitojasi, tarvitset siihen vain lähimmän kirjaston.
Äidinkieli on kuitenkin tärkeä, se on ajattelun ja hahmottamisen väline. Ja mitä paremmin hahmottaa kieltä ja ilmaisua, sitä helpompaa (tai vähemmän vaikeaa) monimutkaisten sisältöjen hahmottaminen on. Hyvä äidinkielen taito tukee myös muiden kielten oppimista, koko kielen "tajua".
Nehän meni läpi, onneksi olkoon. Jos muutkin aineet menevät läpi, ei muuta kuin jatko-opiskelupaikkaa hakemaan. Jos opinto-oikeus uhkaa jäädä äidinkielen arvosanasta kiinni, käy vaikka aikuislukion kertauskursseilla ja korota äidinkieltä vuoden tai useamman päästä.
Hauskaa abivuoden loppua!