Miten olette opettaneet koiralle hiljaa-käskyn?
Meille tuli hiljattain ensimmäinen koiranpentu yli 10 vuoteen. Aikaisemmat koirat ovat olleet joko rotunsa puolesta hiljaista porukkaa, tai en vaan muista pentuaikaa enää hyvin ;).
Tämä nykyinen on tällä hetkellä 3-kuinen jackrussellinterrieri, joka on itse asiassa ollut tähän mennessä yllättävän helppo pikkuinen. Neiti on kuitenkin kotiutuessaan löytänyt äänensä, ja huomiohaukku raikuu meillä nykyään muutaman kerran päivässä. Lähinnä silloin kun koirat komennetaan keittiöön keskenään - ovessa on portti, mutta vanhempi pysyy siellä ellei olohuoneeseen ole lupa tulla vaikka portti olisi auki. Pikkuneiti on siis myös oppinut siihen, että keittiön rappusella on ihan kiva makoilla ja vahtia mitä me teemme. Joskus yrittää livahtaa olkkarin puolelle, mutta käskiessä menee jo kiireesti takaisin. Eli ihan loistavasti noin pieneltä pennulta, joka on ollut kotona vasta kolmisen viikkoa.
Nyt koiruli on kuitenkin alkanut välillä protestoimaan, eli menee kyllä keittiöön takaisin, istuu rappuselle ja haukkuu. Olemme antaneet haukkua huomiomatta mitenkään, ja luulisin että tällä konstilla haukkuminen loppuu aikanaan.
Tästä kuitenkin tuli mieleen, että miten ihmeessä pennulle pitäisi opettaa hiljaa-käsky? Varsinkin huomiohaukkujalle? Jos palkitsen kesken haukun (=käsken olemaan hiljaa, eli huomion pennun), eikö tämä vaan pahenna tilannetta? Pentu ei ainakaan vielä hauku muissa tilanteissa eli en keksi missä vaiheessa ja miten pitäisi aloittaa.
Apuja please?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Päästä koira pois keittiöstä.
Kivempi olla esim. vähemmän koirista pitävien vieraiden (tai vaihtoehtoisesti sellaisten, jotka ei tajua että lapsiaan olisi ihan fiksua pyytää lopettamaan jatkuva koiran hännän/korvien jne. repiminen tai muu ahdistelu) kanssa, jos koirat osaavat rauhoittua toiseen huoneeseen, eivätkä portin auetessa väkisin tunge sieltä olohuoneeseen sekunnin sadasosassa.
Luvan kanssa saavat siis kuitenkin pyöriä missä lystäävät suurimman osan ajasta.
Opeta koiralle mitä hiljaa/shh-käsky tarkoittaa. Harjoitelkaa. Näytä namia ja sano hiljaa/shh ja jos koira on hiljaa niin anna nami. Jos koira alkaa haukkua niin käänny pois ja yritä kohta uudestaan.
mölyä ja riehu koirasi kanssa, sitten rauhoitu itse äkisti ja mene kyykkyyn/makaamaan ja sano shhh. Jos koira tekee samoin eli hiljenee ja menee alas, anna kehu/nami hetken hiljaisuuden jälkeen.
Sama ongelma oli täälläkin. Viimeisenä keinona kokeilin suihkepulloa. Eli ensin käskin olla hiljaa ja toisella kerralla suihkaus, jos ei uskonut. Tämä toimi yllättävän hyvin, koirasta tuli paljon levollisempi. Meni nukkumaan eikä enää protestoinut. Olin epäluuloinen tämän konstin suhteen, mutta komennushaukkuminen (jopa yöllä vaati haukkumalla sitä ja tätä) meni niin pahaksi että oli pakko kokeilla.
Mä en ymmärrä miksi koirat täytyy komentaa johkin huoneeseen ylipäätään. Terrierit nyt on muutenkin vähän haukkuvaa sorttia, itse en ottaisi. Älkää teljetkö niitä koiria keittiöön, niin eiköhän se huomiohaukku lopu!
Kiitos asiallisista vinkeistä!
Pentu ei siis "komenna" haukkumalla PELKÄSTÄÄN tuossa tilanteessa, eikä hauku ainakaan vielä muusta syystä kuin nimenomaan komentaakseen meitä. En halua ruokkia tuota tapaa, koska terrierinkään ei tarvitse automaattisesti olla ärsyttävä räksy. Muut koiramme ovat oppineet olemaan käskystä hiljaa, minulla ei vaan ole mitään mielikuvaa siitä, miten olen ne opettanut. Siitä olen varma, että muut eivät ole haukkuneet pelkästään komentaakseen.
En myöskään kaipaa neuvoja siitä, missä koirat saavat meillä kotona olla ja milloin. Huushollimme kun ei pyöri
pelkästään karvakuonojen ympärillä, ja minusta on ihan hyvä opettaa koirat rauhoittumaan "omaan" paikkaansa tarvittaessa. Tietenkin koirille on tarjolla paljon virikkeitä, ja isompi pääsee päivittäin 2-3 pitkälle lenkille. Pennun kanssa ollaan leikitty lähinnä pihalla vähintään kahden tunnin välein, ja sisällä ollessa pääsevät kulkemaan vapaasti koko talossa suurimman osan ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma oli täälläkin. Viimeisenä keinona kokeilin suihkepulloa. Eli ensin käskin olla hiljaa ja toisella kerralla suihkaus, jos ei uskonut. Tämä toimi yllättävän hyvin, koirasta tuli paljon levollisempi. Meni nukkumaan eikä enää protestoinut. Olin epäluuloinen tämän konstin suhteen, mutta komennushaukkuminen (jopa yöllä vaati haukkumalla sitä ja tätä) meni niin pahaksi että oli pakko kokeilla.
Ettei vain opittu avuttomuus?
Kannattaa huomioida haukkumiseen puuttumisen lisäksi hyvä käytös myös kehumalla jo ennen, kuin koira alkaa haukkua. Kun se siis laitetaan portin taakse ja se ei vielä ole ehtinyt aloittaa, voi toistella haluamaansa vihjesanaa (esim. hiljaa tai rauhassa) ja kehua rauhallisesti pentua. Samoin jos se itsekseen asettuu makoilemaan, se kannattaa huomioida rauhallisesti kehumalla. Pennulle syntyy käsitys siitä, millä lailla olemalla ihmiseltä saa huomiota.
En ymmärrä tuollaista keittiöön eristämistä.
Yleisin taitaa olla että vain huudetaan HILJAA sitten ihmetellään miksi koira ei ole hiljaa. Loppujenlopuksi asunnossa huutaa omistaja ja koira
Nostan etusormen pystyyn ja heilutan, pitkään meni oppimiseen mutta toimii nyt. Oli vekuttava pikkupiski, nyt vaan pikkupiski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästä koira pois keittiöstä.
Kivempi olla esim. vähemmän koirista pitävien vieraiden (tai vaihtoehtoisesti sellaisten, jotka ei tajua että lapsiaan olisi ihan fiksua pyytää lopettamaan jatkuva koiran hännän/korvien jne. repiminen tai muu ahdistelu) kanssa, jos koirat osaavat rauhoittua toiseen huoneeseen, eivätkä portin auetessa väkisin tunge sieltä olohuoneeseen sekunnin sadasosassa.
Luvan kanssa saavat siis kuitenkin pyöriä missä lystäävät suurimman osan ajasta.
Miksi edes pyydätte tuollaisia ihmisiä kylään, jotka eivät saa lapsiaan kuriin?
En tiedä, mut opetelkaa. Räksyttävät koirat on kamalia.
Up